عصر خودرو

بزرگترین پالایشگاه نفت تاجیکستان راه‌اندازی می‌شود

عصر بازار- بزرگ‌ترین پالایشگاه نفتی تاجیکستان در ماه ژوئن سال جاری میلادی در منطقه «دنغره» راه اندازی می‌شود.

بزرگترین پالایشگاه نفت تاجیکستان راه‌اندازی می‌شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، بزرگ‌ترین پالایشگاه نفتی تاجیکستان در ماه ژوئن (تیر ماه) سال جاری میلادی در ناحیه «دنغره» این کشور راه اندازی می‌شود.

    «محمدالله سیدعلی‌زاده» رئیس ناحیه دنغره امروز در نشست مطبوعاتی گفت: ایجاد بزرگ‌ترین پالایشگاه محصولات نفتی در منطقه آزاد تجاری «دنغره» گام مهمی برای رشد اقتصاد تاجیکستان محسوب می‌شود.

    وی ادامه داد: با بهره برداری از این پالایشگاه در طول سال یک میلیون و 800 هزار تن مواد نفتی پالایش و به مواد دیگر از جمله بنزین تبدیل خواهد شد.

    سیدعلی‌زاده افزود: با توجه به کارکرد این پالایشگاه در آینده نزدیک نیز می‌توان محصولات این مرکز را به کشورهای افغانستان و پاکستان صادر کرد.

    وی گفت: این پالایشگاه در یک روز توان پالایش 360 تن نفت خام را دارد که این موضوع باعث بالا رفتن درآمد تاجکیستان خواهد شد.

    به گفته سیدعلی‌زاده، این پالایشگاه با پالایشگاه های نفت «شبرغان» افغانستان و شرکت‌های نفتی قزاقستان و روسیه در حال مذاکره برای همکاری است.

    وی ادامه داد: مذاکرات با ایران و ترکمنستان در زمینه ورود نفت خام از این کشور‌ها به این پالایشگاه ادامه دارد.

    منطقه آزاد تجاری «دنغره» ماه فوریه سال 2009 تاسیس شد و در  حال حاضر در این منطقه 21 مرکز تجاری بزرگ فعالیت می‌کنند.

    در تاجیکستان به جز «دنغره» مناطق آزاد تجاری «پنج»، «اشکاشیم» و «سغد» نیز فعالیت می‌کنند.

    تاجیکستان به دلیل عدم پالایشگاه نفت تاکنون محصولات نفتی مورد نیاز خود را عمدتا از روسیه و قزاقستان وارد می‌کند.

    ایجاد بزرگ‌ترین پالایشگاه نفتی در تاجیکستان در حالی است که ایران یکی از کشورهای دارای بزرگ‌ترین ذخایر نفتی از لغو تحریم‌ها‌‌ رها شد و درصدد همکاری با این جمهوری آسیای مرکزی می‌باشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها