عصر خودرو

جزئیات صادرات و واردات ۲ ماهه ۹۹

افت ۵۰ درصدی صادرات رقم خورد+جدول

عصر بازار- جزئیات صادرات و واردات ۲ ماهه نخست سال جاری نشان می‌دهد صادرات به دلیل شیوع کرونا تقریبا ۵۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افت کرده است.

افت ۵۰ درصدی صادرات رقم خورد+جدول
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، تجارت غیرنفتی سال 98 به 80 میلیارد دلار رسید که پیش بینی می‌شد روند مثبت سال 98 در سال 99 ادامه یابد.

    با توجه به نام گذاری سال جاری به جهش تولید تلاش‌ها و برنامه ریزی برای رسیدن به تحقق این شعار است که یکی از برون دادهای آن افزایش صادرات و اصلاح واردات به نفع تولید مشابه داخلی قلمداد می شود.

    شیوع ویروس کرونا در جهان به عنوان یک عامل بیرونی و غیرمترقبه باعث شد تا هدف گذاری جهش تولید به تعویق و به تبع آن صادرات کالا با کاهش روبرو شود. کار به جایی رسید که حتی کشورهای مقصد کالاهای ایرانی به دلیل کرونا مرزهای خوب را بستند و پذیرای این کالاها نبودند.

    بسته شدن مرز کشورهای همسایه به روی کالاهای ایرانی افت شدید صادرات ایران را به لحاظ وزن و ارزش به همراه داشته و آمارهای رسمی گمرک ایران نصف شدن صادرات غیرنفتی را گزارش کرده است.

    جزئیات تجارت خارجی 2 ماهه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال 98 را ملاحظه کنید:

    طبق این اطلاعات، صادرات 2 ماهه نخست سال 4.3 میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال 98 که 8.3 میلیارد دلار بود افت 46 درصدی دارد. به لحاظ وزنی این اقلام منفی 49 درصد ثبت شد.

    همچنین واردات به دلیل محدودیت‌ها و عدم تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی ناشی از کاهش منابع ارزی کشور کالاهای بسیاری در گمرکات اجرایی دپو شده و در همین راستا سرپرست وزارت صمت برای حل مشکل واردات کالاهای سرمایه‌ای و خطوط تولید به ویژه قطعات خودروسازان قول مساعد برای حل مشکل داده است.

    قاعدتا یکی از مهمترین منابع ارزی کشور، از محل ارز صادرات غیرنفتی بوده که برای تامین اقلام وارداتی استفاده می‌شود. با توجه به افت صادرات، بانک مرکزی در 2 ماهه امسال نتوانسته ارز به کالاهای گروه 2 و بعضا گروه 1 که کالاهای اساسی هستند، تخصیص دهد که ناشی از افت صادرات است.

    برچسب ها