عصر خودرو

تجارت ایران با اوراسیا به ۲.۱ میلیارد دلار رسید

عصر بازار- سخنگوی گمرک با تشریح آخرین وضعیت تجارت خارجی ایران با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا اعلام کرد که حجم تجارت خارجی ایران با اعضای این اتحادیه به ۲.۱ میلیارد دلار رسید.

تجارت ایران با اوراسیا به ۲.۱ میلیارد دلار رسید
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، سیدروح الله لطیفی در خصوص وضعیت تجارت خارجی کشور با اوراسیا گفت: میزان تجارت خارجی ایران با اوراسیا از پنجم آبان ماه سال 1398 تاکنون به بیش از دو میلیارد و 112 میلیون و447 هزار و839 دلار رسیده که این میزان شامل بیش از یک میلیارد و 528 میلیون و956 هزارو 340 دلار واردات و 583 میلیون و 491 هزار و 501 دلار صادرات است.

    لطیفی افزود: از کل تجارت ایران با این اتحادیه بیش از یک میلیارد و 125میلیون دلار در رویه‌های صادرات و واردات که شامل  53 درصد کل تجارت طرفین می‌شود براساس معافیت و تخفیفات موافقت نامه تجارت ترجیحی بوده است.

    وی در خصوص کالاهای وارداتی از این اتحادیه بر اساس این موافقت‌نامه تصریح کرد: از مجموع واردات کشورمان از این اتحادیه 966 میلیون و328 هزارو617 دلار برابر با 3 میلیون و52 هزارو700 تن کالا بر اساس موافقتنامه مذکور بوده است.

    دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک اظهار داشت: بیشترین میزان صادرات ایران به ترتیب، فدراسیون روسیه با بیش از 53 درصد، ارمنستان با 23 درصد، قزاقستان 16 درصد و قرقیزستان با کمتر از 1.5 درصد است اصلی‌ترین مقاصد صادراتی ایران به اوراسیا را شامل هستند. همچنین کشورمان بیشترین میزان واردات از حیث ارزش را به ترتیب از روسیه با بیش از 78.5 درصد،   قزاقستان با بیش از 18درصد، روسیه سفید 2 درصد ودو کشور ارمنستان و قرقیزستان نیز سهمی کمتر از یک درصد را به خود اختصاص دادند.

    لطیفی در خصوص کالاهای صادراتی ایران به اوراسیا گفت: از بین بیست قلم اصلی صادراتی ایران به اوراسیا سیب تازه با 14.5 درصد، پسته تازه و خشک با 11.9 درصد، گاز طبیعی با 8.1 درصد، کیوی تازه با 7.2 درصد و انگور خشک با 3 درصد دارای بیشترین سهم هستند.

    وی در خصوص واردات از کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا افزود: عمده کالاهای وارداتی از این اتحادیه، کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی را شامل می شود، از بیست قلم اصلی کالاهای وارداتی از کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا، جو با حدود 27 درصد،   فرآورده‌های گندم با 24 درصد، ذرت دامی با 17.5 درصد، روغن دانه آفتاب گردان با بیش از 11 درصد و لاشه گوشت بره با 3.5 درصد بیشترین کالاهای وارداتی از اوراسیا هستند.

    این مقام گمرک ایران افزود: در خصوص کالاهای صادارتی با تعرفه ترجیحی، پسته اعم از تازه و خشک با سهم 43.7 درصد، کیوی تازه با بیش از 4 درصد، انگور خشک با بیش از 1.8 درصد را از مجموع کالاهای صادراتی بر اساس این موافقت نامه را به خود اختصاص دادند. ضمن آنکه در خصوص کالاهای وارداتی با تعرفه ترجیحی، جو به استثنای بذر با حدود 42 درصد، ذرت دامی با 28 درصد، روغن دانه آفتاب گردان با حدود 18 درصد و لاشه گوشت گوسفند با 4.7 درصد بیشترین کالاهای وارداتی با تعرفه ترجیحی هستند.

    برچسب ها