عصر خودرو

طی یادداشتی بررسی شد؛

خودرویی های خوش اقبال پسابرجام

عصر بازار- حال با لغو تحریم ها پای شرکای جدید خارجی به کشور باز می شود و خودروسازانی که به علت تحریم ها، توسعه محصولات خود را به سمت شرکت های چینی برده بودند به سمت خودروسازان معتبر اروپایی متمایل خواهند شد.

خودرویی های خوش اقبال پسابرجام
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، با تشدید تحریم های اقتصادی علیه ایران، صنعت خودرو یکی از بخش هایی بود که مشمول این محدودیت شد و آثار آن به سرعت در صنعت و بازار خودرو نمایان شد.

    درواقع وابستگی این صنعت به قطعات وارداتی خودرو درکنار محدودیت های بانکی برای نقل و انتقال ارز،  باعث شد تا صنایع خودروسازی با مشکلات فراوانی مواجه شوند. از آنجایی که اکثر قطعات خودرو از کشورهای اروپایی و چین وارد می شدند بنابراین این صنعت وابستگی زیادی به نرخ ارز و حساسیت بالایی به تغییرات نرخ آن پیدا کرده بود. از یک سو در پی افزایش چشمگیر نرخ ارز در دوران تحریم  شاهد افزایش بی سابقه قیمت تمام شده محصولات این صنعت و در راستای آن افزایش قیمت محصولات بودیم و از سویی دیگر نیز با تشدید تحریم ها در سال 2010 و مشکلات ناشی از عدم سرمایه‌گذاری شرکای خارجی، صنعت خودرو سازی ایران بیش از پیش به سوی چین و واردات قطعات از این کشور سوق پیدا کرد به طوری که با وجود کیفیت پایین قطعات وارده و تقاضای بالای بازار داخلی، نگاه به کیفیت در محصول به پایین ترین حد خود از طرف مدیران خودروساز رسید.
    این مجموعه عوامل که منجر به نارضایتی مشتریان شده بود در کنار رکود اقتصاد کلان کشور در راستای سیاست های انقباضی پولی نهایتا منجر به قرار گرفتن صنعت خودرو کشور در رکودی عمیق شد. البته حمایت های دولت از این صنعت در دوره رکود نیز قابل توجه است حمایتی که بیشتر در قالب تعرفه واردات خودرو و همچنین تسهیلات بانکی در مواقع مواجهه با کمبود نقدینگی نمایان بود.
    اشتغال تعداد زیادی از افراد در صنعت خودروسازی کشور و همچنین تاثیر این صنعت در رشد اقتصادی موجب شده است تا دولت توجه ویژه ای به این صنعت داشته باشد. اما به دنبال اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌ها، از آنجا که دولت قصد دارد به سازمان تجارت جهانی بپیوندد، بحث کاهش پلکانی تعرفه واردات خودرو طی سال‌های آتی نیز مطرح است. البته رفع این حمایت‌ها نیازمند استراتژی مشخص و مدونی از سوی دولت طی یک دوره معین است بنابراین زمانی این حمایت‌ها باید به‌ صورت کامل قطع شود که رونق اقتصادی به فضای کسب‌وکار و اقتصاد کشور برگشته باشد.
    خودروهای پرسرعت بازار سرمایه

    حال با لغو تحریم ها پای شرکای جدید خارجی به کشور باز می شود و خودروسازانی که به علت تحریم ها، توسعه محصولات خود را به سمت شرکت های چینی برده بودند به سمت خودروسازان معتبر اروپایی متمایل خواهند شد. افزایش کیفیت محصولات و متعاقب با آن افزایش رضایت مندی مشتریان، سهولت تهیه و تامین قطعات خودرو، رفع مشکل نقل و انتقال پولی در کنار جذب سرمایه گذاران خارجی و توجه ویژه به صادرات موجب خواهد شد سودآوری این بنگاه ها دچار تحول شود به طوری که چشم انداز روشنی را برای آنها متصور خواهیم بود. این امر موجب شده است تا بسیاری از فعالان بازار سرمایه به این صنعت توجه ویژه ای داشته باشند.

    شرکت ایران خودرو با منعقد کردن قرارداد همکاری مشترک با پژو فرانسه و تاکید بر صادرات محصولات با حمایت های این برند معتبر اروپایی، در صورت اجرایی شدن قرارداد چشم انداز مطلوبی خواهد داشت به طوری که از هزینه های مالی سنگین رهایی پیدا خواهد کرد و به سودآوری پایداری خواهد رسید. همچنین شرکت سایپا و پارس خودرو (سهامدار اصلی آن سایپا است) در سایه انعقاد با دیگر شرکت خودروساز فرانسوی(رنو) نیز به مانند ایران خودرو دچار تحول خواهد شد و انتظار می رود برای سال مالی منتهی به اسفند 95 گزارش خوبی را به بازار اعلام کند. از تجاری سازهایی همچون ایران خودرو دیزل و سایپا دیزل هم نباید به راحتی گذشت. این شرکت ها نیز که با وجود سود عملیاتی اما به دلیل هزینه های مالی سنگین سال هاست که زیان ده هستند، می توانند در سال های آتی در راستای جذب سرمایه گذار خارجی(قرارداد بنز با ایران خودرو دیزل) نیز در زمره شرکت های سودده قرار گیرند. اما باید توجه ای هم به گروه بهمن و زیر مجموعه های آن علی الخصوص بهمن دیزل داشت. بهمن دیزل با وجود شرایط تحریمی و مشکلات ناشی از نقل و انتقالات پولی اما همچنان روابط خود را با شریک تجاری خود (ایسوزو ژاپن) تا حد ممکن حفظ کرد و در شرایط نامساعد سال های گذشته نیز همواره جزو شرکت هایی بوده است که سود پایداری را برای سهامدارانش ساخته است. این شرکت نیز با رونق کسب و کار و خروج اقتصاد کلان کشور از رکود، به شکوفایی خواهد رسید.

    به نظر عاملی که باعث شده شرکت های خارجی برای دستیابی به بازار ایران از یکدیگر پیشی بگیرند، جدا از بازاری بکر و 80 میلیون نفری امیدواری آنان از حمایت های دولت از صنعت خودروسازی است که بارها در طی زمان نیز آن را اثبات کرده است و نشان از حاکمیت تفکر دولتی در این صنعت دارد. اما برای توسعه پایدار و رشد مستمر، شرکت های ایرانی باید ارتباط بین شرکای خارجی و قطعه سازان را نیز به طور مطلوب برقرار کنند تا قطعه سازان بتوانند با ارتقای ماشین آلات و افزایش مهارت نیروی انسانی، با بهره گیری از این عناصر در تولید قطعاتی با کیفیت همت ورزند به طوری که با ترک شرکای خارجی بنا هر دلیلی(به مانند ترک پژو در دوران تحریم) صنعت خودروسازی کشور  با مشکلات عدیده ای رو به رو نشود.

    *مهرزاد جهانی- تحلیلگر بازار سرمایه

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها