عصر خودرو

آغاز کاهش سود بانکی بدون استثنا

عصر بازار- امروز شنبه همزمان با اول اسفندماه کاهش نرخ سود بانکی در بانک‌ها آغاز می‌شود. رئیس کل بانک مرکزی ضمن تاکید بر اجرایی شدن این مصوبه بدون استثنا برای هر مشتری گفت که اگر بانکی خارج از ضابطه عمل کند با آن برخورد انضباطی خواهد کرد.

آغاز کاهش سود بانکی بدون استثنا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، به دنبال توافق بانک‌ها برای کاهش نرخ سود سپرده از 20 به 18 درصد شورای پول و اعتبار نیز این موضوع را تایید و نرخ سود تسهیلات را از 24 به 22 درصد کاهش داد. در عین حال که نرخ سود عقود مبادله‌ای نیز از 21 به 20 درصد رسید. بانک‌ها موظف شدند که با تصمیمات اخذ شده در هفته گذشته مصوبات شورای پول و اعتبار را از امروز اجرایی کرده و نرخ‌های جدید سود را در شبکه بانکی اعمال کنند.

    این در حالی است که رئیس کل بانک مرکزی در مراسم رونمایی از مدل مفهومی ریل‌گذاری بانک‌ها برای ایفای نقش در اقتصاد مقاومتی موضوع کاهش نرخ سود بانکی را مورد توجه قرار داد و درباره آن توضیحاتی اعلام کرد.

    سیف با اشاره به اینکه با توجه به کاهش نرخ تورم و تنگنای مالی موجود دلیلی بر بالا بودن نرخ‌های سود بانکی و اعمال غیرمنطقی آنها در شبکه بانکی وجود ندارد با تایید توافق بانک‌ها برای کاهش نرخ سود تاکید کرد که این تصمیم به هیچ عنوان دستوری نیست و متناسب با فضای اقتصاد گرفته شده است.

    وی با بیان اینکه انتظار داریم بانک‌ها نرخ‌های سود مصوب را از امروز و بدون هیچ استثنایی در شعب خود اجرایی کنند، گفت: امیدواریم با توجه به شرایطی که برای ساماندهی نرخ سود بانکی فراهم شد نیازی نباشد که بازرسان ما به تک‌تک شعب سرکشی کرده و بانک‌ها را کنترل کند.

    وی این را هم گفت که کاهش نرخ سود بانکی مصلحت نظام بانکی بوده و هیچ‌کسی از بالا بودن آن نفع نمی‌برد حتی خود بانک‌ها چراکه وقتی نرخ‌های سود علی‌الحساب بالاتر از حد منطقی و واقعی آن به مشتریان پرداخت می‌شود به طور حتم در این میان از سهم سهامداران کاسته شده و به نفع آنان نخواهد بود.

    در حالی بانک‌ها موظفند از امروز کاهش نرخ سود در دو حوزه سپرده و تسهیلات را اجرایی کنند که در این شرایط تمامی حساب‌هایی که برای سپرده سالانه باز خواهند کرد باید براساس نرخ سود 18 درصد اعمال شود. این در حالی است که سپرده‌های مدت‌دار قبلی که با سود 20 درصد گشایش یافته بودند تا زمان سررسید با همان نرخ‌های قبلی باقی خواهند ماند، اما برای تمدید این حساب‌ها بانک‌ها مکلف هستند براساس نرخ روز اقدام کنند.

    درباره سپرده‌های کوتاه‌مدت و روزشمار نیز نرخ‌های سود عملا باید از امروز تغییر کرده و به حداکثر 10 درصد کاهش پیدا کند.

    اما در رابطه با نرخ سود تسهیلات نیز باید یادآور شد که با توجه به قرارداد مشتریان با بانک‌ها، سود تسهیلاتی که تا پیش از اجرایی شدن مصوبات جدید در شبکه بانکی به مشتری ارائه شده طبق همان قرارداد و نرخ‌های قبلی خواهد بود، اما از امروز هر تسهیلاتی که قرارداد آن با مشتری منعقد می‌شود طبق قانون باید براساس سود 22 درصد جدید باشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها