عصر خودرو

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خواستار شد؛

سختگیری بیشتر در تخصیص ارز به کالاهای وارداتی

عصر بازار- عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خواستار سختگیری بیشتر در تخصیص ارز به کالاهای وارداتی برای تعادل‌بخشی به عرضه و تقاضا و ثبات بازار ارز شد.

سختگیری بیشتر در تخصیص ارز به کالاهای وارداتی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبنا، علی اکبر کریمی  با اشاره به وضعیت فعلی بازار ارز، گفت: به طور منطقی قیمت ارز تابع عرضه و تقاضا بوده و منطقی‌ترین راهکارهایی که بانک مرکزی می تواند برای تثبیت قیمت ارز و جلوگیری از افزایش آن می تواند داشته باشد بحث ایجاد فضای متعادل و پایدار در عرضه و تقاضای ارز است.

    نماینده مردم تفرش در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از مواردی که در حوزه تقاضا برای ارز با آن مواجه هستیم واردات بی رویه است، افزود: سختگیری های بیشتر بانک مرکزی برای جلوگیری از این واردات و عدم صرف منابع ارزی کشور برای این کالاها می تواند تدبیر لازم و ضروری باشد.

    وی ادامه داد: کالاهایی که وارد می شوند دو دسته بوده که یک دسته آن هایی هستند که نباید به آن ها ارز دولتی داده شود و یک دسته دیگر نیز از قبیل کالاهایی است که ورود آن ها غیر ضروری است مانند واردات خودروهای لوکس و وسایل یا انواع غذاهای حیوانات.

    این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه متاسفانه در مقاطع زمانی گذشته بخش زیادی از منابع ارزی کشور برای صرف این نوع کالاهای غیر ضروری که عدم واردات آنها هیچ مشکلی برای مردم ایجاد نمی کرد هزینه شد، گفت: متاسفانه بخش دیگری از کالاهایی که با ارز دولتی در سنوات گذشته وارد شده از جمله کالاهایی هستند که امکان تولید آن ها در داخل وجود داشته است.

    کریمی با تاکید بر اینکه دولت باید ارایه  ارز دولتی به واردکنندگان را محدود کرده و به حمایت جدی تر از تولیدکننده بپردازد، افزود: سختگیری بیشتر بانک مرکزی می تواند به رونق تولید در داخل کشور در شرایط فعلی ما که بیشتر به آن  نیاز داریم کمک کرده و فشار بر منابع ارزی کشور را نیز کم کند.

    وی ادامه داد: موضوع مهم دیگری که می تواند نوسانات ارزی را به حداقل برساند بحث توجه به اولویت بندی ها در تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی است.

    این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه باید بستر و زمینه لازم ورود منابع گسترده ارزی به کشور فراهم شود، گفت: بسیاری از منابع کشور در سال های گذشته در نتیجه تحریم ها به کشور نرسیده است که باید از ظرفیت های مختلف پیش رو استفاده کنیم تا این منابع ارزی به هر طریقی به اقتصاد تزریق شود.

    وی ادامه داد: بازگشت منابع رسوب شده در کشور های دیگر به کشور می تواند ضمن ساماندهی بازار ارز تعادل بخشی به قیمت را نیز انجام دهد.

    این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دهم با بیان اینکه محدود کردن حوزه های تقاضای ارز مانند مسافرت های غیرضرور می تواند در ساماندهی بازار ارز کمک کننده باشد، گفت: سالیانه صدها هزار نفر برای مسافرت های تفریحی منابع ارزی کشور رو از بین می برند که در این حوزه نیز باید تدبیری انجام شود.

    وی افزود: به هر حال مدیریت کردن تقاضا از یک طرف و تلاش برای تقویت و توسعه عرضه از سوی دیگر می تواند به تعادل بازار کمک کند.

    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: نکته مهم دیگر در حوزه ساماندهی ارزی جلوگیری از هجوم نقدینگی به بازار ارز است که بخش عمده ای از نقدینگی اکنون به سمت بازار سرمایه هدایت شده که این خود می تواند به مرور بهبود شرایط را رقم بزند.

    وی افزود: امکان بورس بازی و سفته بازی در حوزه ارز باید از بین برود تا برای همیشه نرخ ارز به ساماندهی نسبی نزدیک شود.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو