عصر خودرو

چگونه در «صندوق‌ها» سرمایه‌گذاری کنیم؟

عصر بازار- طبق مقررات موجود بازار سرمایه، هر سرمایه‌گذار، در ازای مشارکت در «صندوق‌های سرمایه‌گذاری»، «گواهی سرمایه‌گذاری» دریافت می‌کند.

چگونه در «صندوق‌ها» سرمایه‌گذاری کنیم؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از همشهری آنلاین ، طبق مقررات موجود بازار سرمایه، هر سرمایه‌گذار، در ازای مشارکت در «صندوق‌های سرمایه‌گذاری»، «گواهی سرمایه‌گذاری» دریافت می‌کند.

    در این گواهی تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری هرسرمایه‌گذار درج می‌شود. واحدهای سرمایه‌گذاری به 2نوع ممتاز و عادی تقسیم می‌شود. البته واحدهای ممتاز به‌طور معمول در اختیار بنیانگذاران صندوق‌هاست.توجه داشته باشید که مهم‌ترین تفاوت واحدها یا یونیت‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری، با سهام شرکت‌ها، نحوه تعیین قیمت آنها است.

    قیمت هر یونیت صندوق‌ها برخلاف قیمت سهام شرکت‌ها، تحت‌تأثیر میزان عرضه و تقاضای آن قرار نمی‌گیرد بلکه مبنای تعیین قیمت خرید و فروش هریونیت صندوق‌ها، یعنی صدور یا ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری، خالص ارزش دارایی‌های موجود در صندوق در پایان هر روز است. از آنجا که سبد دارایی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری فقط متشکل از سهام، انواع اوراق بهادار، یا وجه نقد است؛ بنابراین خالص ارزش دارایی‌های آن در هر روز براساس ارزش روز دارایی‌های تشکیل‌دهنده صندوق قابل محاسبه است.

    طبق اساسنامه، مدیر صندوق موظف است خالص ارزش دارایی‌ هر واحد سرمایه‌گذاری را در پایان هر روز (ساعت 18) محاسبه و در وب‌سایت صندوق اعلام کند. برای خرید واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها می‌توان به یکی از شعب معرفی شده مراجعه و فرم درخواست صدور واحد سرمایه‌گذاری را تکمیل کرد. مالکیت واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق در 2مقطع زمانی امکان‌پذیر است. اول دوره پذیره‌نویسی اولیه و قبل از شروع فعالیت صندوق که هر واحد سرمایه‌گذاری به ارزش پایه یک میلیون ریال فروخته خواهد شد. دوم، پس از مرحله پذیره‌نویسی.

    با پایان مرحله پذیره‌نویسی، صدور واحدهای سرمایه‌گذاری برای متقاضیان، به قیمت صدور اعلام شده یک روز پس از تکمیل فرم درخواست صورت خواهد گرفت. البته اخیرا امکان درخواست صدور به قیمت روز کاری هم برای صندوق‌ها فراهم شده است.
    طبق مقررات همه دریافت‌ها و پرداخت‌های سرمایه‌گذاران صندوق‌ها باید از طریق حساب ‌بانکی صورت گیرد و سرمایه‌گذاران باید پرینت تکمیل شده رسید پذیره‌نویسی را حتماً دریافت کنند تا درصورت لزوم قابل ارائه باشد.

    برای خروج از صندوق‌های سرمایه‌گذاری و اصطلاحاً ابطال واحد سرمایه‌گذاری نیز همانند مرحله صدور، لازم است که سرمایه‌گذار به یکی از شعب معرفی شده در اساسنامه صندوق مراجعه و فرم مربوط را تکمیل و تقاضای ابطال تمام یا تعدادی از واحدهای سرمایه‌گذاری خود را ارائه کند. مبنای محاسبه، قیمت ابطال واحد سرمایه‌گذاری روز بعد از تاریخ درخواست ابطال است. وجه سرمایه‌گذاران پس از کسر هزینه‌های مربوط به ابطال حداکثر ظرف 7روز کاری از تاریخ درخواست ابطال، به حسابی که سرمایه‌گذار معرفی کرده واریز می‌شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها