عصر خودرو

تامین کسری بودجه با دو پیشنهاد کارشناسی

عصر بازار- یک کارشناس اقتصادی با اعتقاد به این‌که انتشار اوراق بدهی نمی‌تواند کسری بودجه را تامین کند، پیشنهاد داد: برای تامین کسری بودجه می‌توان از دو راه چون تخصیص بودجه دستگاه‌های اجرایی منوط به کاهش ۱۵ تا ۲۰ درصدی هزینه‌های انرژی و دادن اوراق یکساله به واریزی افراد جامعه استفاده کرد.

تامین کسری بودجه با دو پیشنهاد کارشناسی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، وحید شقاقی شهری درباره چگونگی تامین کسری بودجه، بااشاره به تاثیر شیوع ویروس کرونا موجب شد و همچنین کاهش قیمت نفت بر درآمدهای دولت و تلاش‌های دولت برای تامین مالی بودجه عمرانی از طریق واگذاری سهام شرکت‌های خود، درباره انتشار اوراق بدهی برای تامین کسری بودجه که از سوی رئیس کل بانک مرکزی مورد تاکید قرار گرفته است، اظهار کرد: اکنون اوراق بدهی خریداری ندارد، بازار سرمایه که از رشد و سودهای بسیاری منتفع است و اوراق  بدهی با نرخ‌های اندک جذابیتی ندارد، بنابراین، ممکن است که تنها خریدار این اوراق بانک‌ها باشند و در نهایت نمی‌توان از اوراق بدهی برای تامین کسری بودجه استفاده کرد.

    تخصیص بودجه دستگاه‌های اجرایی به شرط کاهش هزینه‌ها

    شقاقی با بیان این‌که کاهش یا صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری می‌تواند عامل موثری در تامین کسری بودجه باشد، توضیح داد: دولت باید تخصیص بودجه دستگاه‌های اجرایی را منوط به کاهش 15 تا 20 درصدی هزینه‌های انرژی کند. دومین اقدام در این زمینه می‌تواند این باشد که به عنوان مثال هر فردی که 6 میلیون تومان واریزی دارد و نسبت به مابه‌التفاوت حکم کارگزینی آن که معادل مبلغی همچون 4 میلیون تومان است، دولت به آن فرد اوراق یکساله بدهد.

    به گفته این کارشناس اقتصادی، اگر کسی 6 میلیون واریزی دارد، دولت 2 میلیون تومان از آن را به فرد اوراق بدهد که این امر، می‌تواند تا حدودی نیاز مالی دولت را پوشش بدهد و منابعی را برای آن آزاد کند.

    این اقتصاددان در پایان سخنانش خاطرنشان کرد که دلیل یکساله بودن این اوراق این است که پس از یکسال قیمت نفت افزایش می‌یابد و آسیب‌های ویروس کرونا از بین خواهد رفت و درآمدهای مالیاتی دولت تحقق پیدا خواهد کرد.

    تاثیرات انتشار اوراق بدهی از زبان همتی

    به تازگی رئیس کل بانک مرکزی در یادداشتی اعلام کرد که انتشار اوراق بدهی روش مناسب‌تری برای تأمین کسری و نیز جلوگیری از پولی کردن کسری بودجه و تورم است.

    همتی درباره تاثیرات انتشار اوراق بدهی نوشته است: دولت با انتشار اوراق بدهی، نه تنها می‌تواند نیازهای خود را پوشش دهد، بلکه به تعمیق بازار بدهی و اصلاح ترازنامه بانک‌ها نیز کمک کرده و ابزار کنترل بهتر تورم را در اختیار بانک مرکزی قرار می‌دهد.

    همچنین، در این زمینه کارگزاری بانک مرکزی اعلام کرد که در راستای کاهش هزینه‌های معاملاتی، تسهیل دسترسی بانک‌ها و موسسات مالی غیربانکی به اوراق بدهی دولتی و نیز اتکای تامین مالی دولت از محل فروش اوراق بهادار، در نظر دارد بازار اولیه فروش این اوراق را در بازار بین‌بانکی ایجاد کند.

    برچسب ها