عصر خودرو

مدیرعامل فرابورس ایران مطرح کرد

نقش موثر حاکمیت شرکتی در سودآوری شرکت‌های کوچک و متوسط

بازار هدف در راه است

عصر بازار- حاکمیت شرکتی می‌تواند مانند ابزاری برای کمک به شرکت‌ها در رسیدن به سودآوری بلند مدت و محافظت بلند مدت از منافع ذینفعان‏شان عمل کند.

نقش موثر حاکمیت شرکتی در سودآوری شرکت‌های کوچک و متوسط
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فرابورس ایران، مدیرعامل فرابورس ایران اجرای حاکمیت شرکتی در شرکت‌های کوچک و متوسط را بااهمیت و عامل رشد و سود آوری بیشتر آنها دانست و افزود: ایجاد بازار ویژه این گونه شرکت‌ها در فرابورس در آینده نزدیک به تحقق این هدف کمک می‌کند.
    امیر هامونی در دومین همایش ملی حاکمیت شرکتی به حاکمیت اقتصادی به عنوان یک مفهوم برگرفته از حاکمیت شرکتی اشاره کرد و اظهار داشت: این مفهوم که توسط الینور استروم و الیور ویلیامسون مطرح شد و در سال 2009 میلادی جایزه نوبل اقتصاد را گرفت، به دنبال آن است که اصول پذیرفته شده در حاکمیت شرکتی در تمام فضای اقتصاد گسترش یابد.
    مدیرعامل فرابورس ایران با بیان اینکه از ابتدای فعالیت فرابورس تاکنون بیش از 460 شرکت تقاضای پذیرش خود را مطرح کردند که از این تعداد تنها 70 شرکت در بازار اول و دوم پذیرفته شدهاند، بیان داشت: دلیل عمده رد پذیرش به مسائلی نظیر عدم رعایت اصول حاکمیت شرکتی و عدم شفافیت برمی‌گردد.
    وی ادامه داد: شرکت‌های بورسی و فرابورسی سهم 35 درصدی از تولید ناخالص داخلی دارند؛ به عبارت دیگر 65 درصد اقتصاد شفاف نیست. عمده شرکت‌هایی که شفاف نیستند، شرکت‌های کوچکی هستند که رئیس هیات مدیره و مدیرعامل آن همان صاحب بنگاه است و درواقع مالکیت از مدیریت منفک نشده است.
    هامونی با اشاره به اینکه حاکمیت شرکتی درشرکت‌های کوچک و متوسط امکان سرمایه‌گذاری در آن‏ها را تسهیل کرده و همزمان ریسک‌های داخلی آنها را کاهش می‌دهد، افزود: به طور کلی حاکمیت شرکتی در کسب و کارهای کوچک و متوسط بیش از آنکه به نظام‌های کنترلی بپردازد به افزایش کارایی کسب و کار و ارتقاء بازده آن اهمیت می ‏دهد و می‌تواند مانند ابزاری برای کمک به شرکت‌ها در رسیدن به سودآوری بلند مدت و محافظت بلند مدت از منافع ذینفعان‏شان عمل کند.
    وی افزود: شرکت‌های کوچک و متوسط با ایفای نقش کلیدی در اقتصاد کشورها از حیث ساختار متفاوت اشتغال، آسیب‌پذیری کمتر در برابر شوک‌های اقتصادی، وابستگی زیاد به منابع انسانی، انگیزه‌های کارآفرینی و نوآوری بیشتر، موجب رشد فعالیت‌های مولد اقتصادی و توسعه فن‌آوری می‌شوند و در کشور ما نیز سهم 45 درصدی از اشتغال را به خود اختصاص دادهاند.
    به گفته وی، بررسی‌ها نشان می‌دهد که در اغلب بورس‌های مهم دنیا یک بازار اختصاصی برای معاملات شرکت‌های کوچک و متوسط ایجاد شده است و در فرابورس ایران هم مطالعاتی در این زمینه انجام شده و پیشنهاد ما در سازمان بورس در حال بررسی است که با توجه به نظر مساعد سازمان بورس به زودی بازار هدف راه‌اندازی خواهد شد و می‌تواند محلی برای رعایت اصول حاکمیت و آمادگی برای ورود به بازار عادی و عمومی باشد.
    هامونی در بخش دیگری از اظهاراتش تصریح کرد: در بورس‌های برتر دنیا نظیر لندن سهامداران حقیقی از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد بازار سرمایه می‌شوند در حالی که در ایران عکس این روند را شاهد هستیم؛ حال آنکه از مهمترین مزایای جدی نظام حاکمیت شرکتی برای کسب و کارهای کوچک و متوسط امکان استفاده از فرصت‌های سرمایه‌گذاری ویژه نظیر صندوق‏های سرمایه‏گذاری جسورانه (vc) است.
    مدیرعامل فرابورس ایران در ادامه از طرح بورس‌های پایدار سازمان ملل متحد سخن گفت و افزود: اجرای این طرح کاملا داوطلبانه است اما رویه‌های الزام آوری دارد و بر 3 اصل مسئولیت اجتماعی، حاکمیت شرکتی و توسعه محیط زیست استوار است.
    وی با بیان اینکه ورود فرابورس ایران به این طرح جهانی در هیات مدیره مطرح شده و الزامات حقوقی آن در دست بررسی است، اضافه کرد: در حال حاضر تعدادی از اعضای فدارسیون بورس‌های آسیایی و اروپایی به این طرح پیوسته‌اند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها