عصر خودرو

گمرگ خبر داد:

تنها کالاهای در صف تامین ارز اجازه ترخیص از گمرکات را دارند

عصر بازار- معاون گمرک ایران با بیان اینکه تنها کالاهای در صف تامین ارز، اجازه ترخیص خواهند داشت، گفت: موجودی کالاهای اساسی در بنادر از مرز ۴ میلیون تن عبور کرده است.

تنها کالاهای در صف تامین ارز اجازه ترخیص از گمرکات را دارند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، مهرداد جمال ارونقی گفت: گمرک، مجاز به ترخیص «درصدی» یا «کامل» کالاهای «در صف تخصیص ارز» نمی باشد؛ کالاهای «در صف تأمین ارز» ترخیص می شوند.

    معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران اعلام کرد: مطابق آمار واصله از مراجع ذیربط، موجودی کالاهای اساسی در بنادر کشور تا روز جاری به بیش از 4 میلیون و 230 هزار تن می رسد که با تمهیدات درنظر گرفته شده از سوی گمرک و بندر، از یکسو نسبت به ترخیص اقلام اساسی موجود در بنادر در حداقل زمان اقدام شده و از سوی دیگر شناورهای حاوی کالاهای اساسی درحال ورود، پهلوگیری و تخلیۀ کالای خود در بنادر می باشند، به نحوی که تعداد 14 شناور حاوی بیش از 430 هزار تن درحال تخلیه در بنادر شهید رجایی، امام خمینی (ره)، نوشهر، انزلی و امیرآباد بوده و همچنین 37 شناور حاوی بیش از 940 هزار تن اقلام اساسی، در لنگرگاه، منتظر تخلیۀ کالاهای خود
    هستند.

    ارونقی میزان کالاهای غیراساسی غیر کانتینری موجود در بنادر را بیش از 3 میلیون و 600 هزار تن اعلام نموده و افزود: همانطور که قبلاً نیز اشاره شده برآوردها حاکی است بیش از 80% این اقلام، کالاهای سرمایه ای و ماشین آلات مرتبط با خطوط تولید، تجهیزات پالایشگاهی، نیروگاهی و اجزاء و قطعات پروژه های راهبردی می باشد که با اظهار این کالاها و انجام تشریفات گمرکی مربوطه، نسبت به ترخیص آنها اقدام می شود.

    معاون فنی گمرک ایران در ادامه خاطر نشان کرد با توجه به درخواست برخی صاحبان کالا از گمرکات کشور در خصوص ترخیص اقلام موجود در بنادر و گمرکات کشور و یا صدور اجازۀ ترخیص درصدی برای این کالاها، باید چند نکتۀ مهم را مدنظر قرار داد. وفق نص قانون، خروج کالا از اماکن گمرکی، مستلزم انجام تشریفات گمرکی است که این تشریفات گمرکی، با تسلیم اظهارنامه به گمرک صورت می پذیرد.

    ارونقی داشتن «ثبت سفارش» وزارت صنعت، معدن و تجارت را از الزامات اصلی اظهارکالا به گمرک و انجام تشریفات گمرکی شمرده و ادامه داد: مطابق مصوبۀ شمارۀ 4353 مورخ 97/1/22 هیات وزیران، واردات کلیۀ کالاها به صورت تجاری به کشور اعم از مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژۀ اقتصادی و سایر مبادی ورودی به جز موارد استثناء، بدون ثبت سفارش ممنوع است. باید توجه داشت ارز مورد نیاز کلیۀ کالاهای ثبت سفارش شده در چهارچوب مقررات بانک مرکزی تأمین خواهد شد.

    معاون گمرک ایران در ادامه با اشاره به اختیارات تفویض شده به گمرک برای «ترخیص درصدی» اقلامی که فاقد کد رهگیری بانک می باشند گفت: وفق مفاد مصوبات ابلاغی، «صرفاً» به گمرک اجازه داده شده است تا نسبت به ترخیص درصدی از کالاهای دارای اولویت 1 و 2 گروه کالایی موجود در اماکن گمرکی، مناطق ویژۀ اقتصادی و آزاد تجاری- صنعتی یا آنهایی که به اماکن مذکور وارد می شوند، دارای ثبت سفارش بانکی بوده و «در صف تأمین ارز بانکی» قرار گرفته اند اقدام نماید.

    وی افزود: گمرک در خصوص مواردی که کد رهگیری بانک به گمرک ارائه نشده است، صرفاً می تواند نسبت به ترخیص درصدی اقدام کند مشروط بر اینکه این اقلام «در صف تأمین ارز بانکی» باشند. البته به اذعان بانک مرکزی، بانک های عامل برای کالاهایی که در صف تأمین ارز بانکی می باشند اعلامیۀ تأمین ارز صادر و صاحب کالا با ارائه اعلامیۀ تأمین ارز و رعایت سایر مقررات می تواند نسبت به ترخیص کل کالا اقدام کند.

    ارونقی در خاتمه خاطرنشان کرد: با توجه به حجم مکاتبات و مراجعات روزهای اخیر، باید به این نکتۀ مهم توجه داشت که گمرک ایران، همچنین گمرکات اجرائی کشور، مجاز به ترخیص درصدی یا کامل کالاهایی که «در صف تخصیص ارز بانکی» قرار دارند نمی باشند و از صاحبان کالا درخواست می شود از ارائه هر نوع درخواستی مبنی بر ترخیص درصدی یا کامل کالاهای «در صف تخصیص ارز»، بدلیل نداشتن مجوز قانونی برای ترخیص توسط گمرک و تبعات بعدی آن خودداری نمایند.

    برچسب ها