عصر خودرو

واردات مواد اولیه تولید بدون انتقال ارز، تبدیل تهدید به فرصت

عصر بازار- یک صاحب نظر حوزه اقتصادی با اشاره به تصمیم بانک مرکزی درباره واردات مواد اولیه بخش تولید از روش بدون انتقال ارز، این اقدام را تبدیل تهدید به فرصت عنوان کرد.

واردات مواد اولیه تولید بدون انتقال ارز، تبدیل تهدید به فرصت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از ایبنا، با شیوع ویروس کرونا، اقتصاد جهانی و به خصوص وضعیت کسب و کار در دنیا با تلاطم های جدی مواجه شد. ایران نیز از اتفاقات ناشی از شیوع این ویروس در امان نماند و صاحبان کسب و کارها و تولیدکنندگان به شدت تحت فشار قرار گرفتند. فشار شیوع این ویروس از یک سو و تحریم های ظالمانه ایران از سوی آمریکا از سویی دیگر، اقتصاد و تولید کشور را تحت تاثیر قرار داد.

    علاوه بر این سال جاری نیز از سوی مقام معظم رهبری با عنوان جهش تولید نامگذاری شد که این موضوع خود تلاش بیشتر مسئولان و دولتمردان را برای تسهیل فعالیت تولیدکنندگان در کشور می طلبد.

    در همین راستا، حسین مدرس خیابانی، سرپرست وزارت صمت روز گذشته در مصاحبه ای از موافقت بانک مرکزی با واردات مواد اولیه بخش تولید از روش بدون انتقال ارز خبر داد و گفت: با هماهنگی و نظارت بانک مرکزی، واردات مواد اولیه کارخانجات تولیدی با اولویت مواد موجود در بنادر کشور، بدون انتقال ارز امکان‌پذیر خواهد بود.

    تدبیر خوب بانک مرکزی

    این اقدام بی شک موجب تسهیل ورود مواد اولیه و فعالیت تولیدکنندگان در کشور خواهد بود، هادی حق شناس، صاحب نظر حوزه اقتصادی در این باره به ایبِنا، گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا نه تنها شاهد تحقق رشد اقتصادی 3 درصد قبلی نخواهیم بود بلکه رشد اقتصادی منفی 3 درصدی هم خواهیم داشت.

    وی افزود: طبیعی است با توجه به تاثیرات شیوع این ویروس و تحریم ها باید تدبیری به کار گرفته شود تا مواد اولیه بنگاه ها تامین شود که به دلیل تحریم ها، به طور حتم ساز و کار انتقال ارز به دلایل مختلف از جمله تحریم ها مشکل دار است و نمی تواند مشکل اقتصادی بنگاه ها را حل کند.

    این صاحب نظر حوزه اقتصادی، ادامه داد: این اقدام موجب می شود تا تجار در صورتی که منابعی در خارج از کشور دارند می توانند از این فرصت استفاده کنند و از منابع خود نسبت به نقل و انتقال ارز اقدام کنند و مواد اولیه نیز به داخل کشور منتقل شود.

    به گفته حق شناس، در حال حاضر از نظر تقاضا در داخل کشور مشکلی وجود ندارد و به هرمیزان کالا و مواد اولیه باشد، تقاضا آن در داخل کشور وجود دارد و تنها مشکل در سمت عرضه است که با این اقدام تا حدودی مشکل سمت عرضه نیز حل خواهد شد.

    وی با تاکید بر اینکه در ماه های اخیر با توجه به شیوع ویروس کرونا، تقاضا کالاهای لوکس نیز کاهش یافته و در پایین ترین سطح ممکن قرار دارد، گفت: اما در نهایت دنیا و ایران به مرور از این شرایط خارج می شوند و به شرایط عادی بازمی گردند و نیاز است بنگاه ها به شرایط تولید قبلی بازگردند.

    حق شناس درباره این تصمیم بانک مرکزی نیز توضیح داد: انتقال مواد اولیه بدون انتقال ارز بی شک تدبیر خوبی است که از سوی بانک مرکزی اندیشیده شده و عاملی برای بهبود فضای کسب و کار و همچنین انتقال سرمایه به داخل کشور خواهد بود و نوعی تبدیل تهدید شرایط فعلی به فرصت است.

    برچسب ها