عصر خودرو

اعتبار ۳ میلیارد دلاری برای ساخت پالایشگاه گازی عظیم بیدبلند ۲

عصر بازار- با صرف هزینه ۳ میلیارد دلاری به منظور احداث پالایشگاه گاز بیدبلند ۲ ، این پالایشگاه تا ۳ سال آینده به بهره برداری می‌رسد.

اعتبار ۳ میلیارد دلاری برای ساخت پالایشگاه گازی عظیم بیدبلند ۲
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، پس از وقفه طولانی مدت در ساخت پالایشگاه گازی بید بلند 2 سال گذشته براساس تصمیم وزارت نفت مقرر شد تا کار ساخت این پالایشگاه به منظور تامین خوراک واحدهای پتروشیمی هلدینگ خلیج فارس به این هلدینگ واگذار شود.

    پس از این تصمیم عادل نژاد سلیم مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس با اشاره به آخرین وضعیت احداث بزرگترین پالایشگاه گازی ایران گفت: پس از آنکه وزیر نفت دستور داد تا ساخت پالایشگاه گازی بید بلند 2 از شرکت انرژی سپهر گرفته و به هلدینگ خلیج فارس واگذار شود با شرکت انرژی سپهر جلسه‌ای را برگزار کردیم و پس از آن با شرکت ملی گاز ایران که 20 درصد سهم احداث را نیز در اختیار دارد جلسه داشتیم و به تفاهم رسیدیم.

    براساس آخرین تصمیم گیری‌ها فاینانسورهای این پروژه سه بانک خصوصی هستند و همچنین قرار است بخشی از هزینه احداث این پالایشگاه از طریق صندوق توسعه ملی اخذ شود.

    براساس آخرین برآوردها احداث پالایشگاه بیدبلند 2 نیاز به سرمایه گذاری 3 میلیارد دلاری دارد  که تاکنون 400 میلیون یورو در این پروژه هزینه شده و با سرمایه گذاری 3 میلیارد دلاری هلدینگ، این پروژه ظرف مدت 3 سال به بهره برداری خواهد رسید.

    به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اواسط خرداد ماه سال گذشته بود که به دلیل تاخیر چند ساله در توسعه پالایشگاه بیدبلند 2، بر اساس تصمیم هیئت مدیره شرکت ملی گاز ایران مفارقت نامه شرکت سپهر انرژی (وابسته به بانک صادارت) از توسعه این پالایشگاه تصویب شد و به دستور وزیر نفت کار احداث این پالایشگاه گازی به دلیل آنکه قرار است خوراک پتروشیمی گچساران را تامین کند به هلدینگ خلیج فارس واگذار شد.

    بنا بر این گزارش، شرکت ملی گاز و بانک صادرات ایران بهمن سال ٨٩ قراردادی امضا کردند که ساخت پالایشگاه بید بلند ٢ و واحد استحصال اتان در پالایشگاه پارسیان را از سوی بانک صادرات (براساس سهم های یاد شده) شامل می شد.

    عملیات اجرایی ساخت پالایشگاه بید بلند 2 در سه سال گذشته تنها 3 درصد پیشرفت داشت که با اجرایی شدن این پروژه برای بیش از 7 هزار نفر اشتغال زایی خواهد شد.

    فرآورش روزانه 5٧ میلیون متر مکعب گاز، تولید یک میلیون و 5۰۰ هزار تن اتان برای تحویل به پتروشیمی گچساران، همچنین تولید یک میلیون و 5۰۰ هزار تن گاز مایع (ال.پی.جی) و 4۰۰ هزار تن مایعات گازی، محصولات پالایشگاه بیدبلند ٢ خواهد بود.

    با بهره برداری از واحد استحصال اتان در پالایشگاه گاز پارسیان نیز سالانه یک میلیون و ٣۰۰ هزار تن اتان تولید و به پتروشیمی فیروز آباد تحویل داده خواهد شد. تولید سالانه یک میلیون و یکصد هزار تن گاز مایع، دیگر محصول این پالایشگاه است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها