عصر خودرو

با مصوبه شورای پول و اعتبار

نرخ سود بانکی از فردا ۲ درصد کم می‌شود

عصر بازار- نرخ سود سپرده های بانکی از فردا (شنبه اول اسفند) با توافق بانکی ها و مصوبه شورای پول و اعتبار از ۲۰ درصد به ۱۸ درصد و نرخ سود تسهیلات مبادله ای از ۲۱ به ۲۰ و تسهیلات مشارکتی از ۲۴ به ۲۲ درصد کاهش می یابد.

نرخ سود بانکی از فردا ۲ درصد کم می‌شود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، سرانجام بعد از ماه ها انتظار شورای پول و اعتبار سه شنبه هفته گذشته به بررسی نرخ سود پرداخت و تصمیم به کاهش این نرخ گرفت.

    شورای پول و اعتبار در نشست ویژه سودی هفته گذشته خود تصمیم گرفت که نرخ سود تسهیلات مبادله‌ای از 21 درصد به 20 درصد و نرخ سود تسهیلات مشارکتی از 24 درصد به 22 درصد کاهش یابد.

    شورای پول و اعتبار همچنین با توافق اخیر بانکی‌ها برای کاهش نرخ سود بانکی موافقت و مصوب کردند نرخ سود سپرده‌های یک‌ساله از 20 درصد به 18 درصد کاهش یابد. در این نشست همچنین مصوب شد که نرخ سود سپرده‌های سه‌ماهه 10 درصد باقی بماند.

    درحالی چند ماه بعد از کاهش تورم سرانجام مدیران بانکی شورای پول و اعتبار رأی به کاهش نرخ سود بانکی دادند که ابتدای هفته گذشته رئیس جمهور به بانک مرکزی دستور داد نرخ سود غیردستوری کم شود.

    * سیف: بانک‌ها به تعهد خود پایبند باشند

    از آنجایی که پایبندی بانک ها به نرخ های جدید سود بانکی از نکات مهم و ضروریات اجرای مصوبه جدید شورای پول و اعتبار است، ولی الله سیف رئیس‌کل بانک مرکزی از مدیران‌عامل بانک‌های دولتی، خصوصی و موسسات اعتباری خواسته از روز اول اسفند به نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات توافق ‌شده، پایبند و متعهد باشند و از افتتاح حساب‌های سپرده یک ساله بالاتر از 18 درصد و حساب‌های کوتاه مدت بالاتر از 10 درصد خودداری کنند.

    وی با تاکید مجدد بر اینکه مدیران‌عامل بانک‌ها به توافق خویش در خصوص کاهش نرخ سپرده های بانکی و تسهیلات پایبند باشند، افزود: انتظار می‌رود ضوابط بانک مرکزی و خطوط قرمز این نهاد سیاستگذار حفظ شود البته خوشبختانه نشست شورای بانک‌های خصوصی و دولتی و انتشار توافقنامه در خصوص کاهش نرخ سپرده ها مطلوب و موید این موضوع بوده و در شرایط حاضر، فضای مثبت ایجاد کرده است.
    سیف با تایید تصمیات اتخاذ شده بانک‌ها درباره نرخ سود سپرده‌های بانکی در جلسه اخیر شورای پول و اعتبار، خاطرنشان کرد: شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی از مواضع بانک ها حمایت می‌کند لیکن باید در اطلاع رسانی، همه جوانب در نظر گرفته شود و نباید سپرده گذاران احساس کنند به نفع بانک‌ها و به ضرر آنها تصمیم گرفته شده است. بلکه هدف اصلی این بوده است که نرخ سود تسهیلات کاهش پیدا کند و تولید از این اقدام منتفع شود.

    رئیس شورای پول و اعتبار با تصریح اینکه همه بانک ها باید با عمل به توافق خود از خدشه دار شدن اعتبار نظام بانکی جلوگیری کنند، گفت: نباید با تفسیرهای شخصی و سلیقه‌ای حیثیت نظام بانکی را تضعیف کنند ضمن آنکه آرامش در اقتصاد مهترین اصل برای بانک مرکزی است و همگان باید این اصل را در اظهارنظرها و تصمیم ‌ها لحاظ کنند.

    سیف ضمن تشکر از مدیران عامل بانک ها برای همگرایی در خصوص کاهش نرخ سود سپرده ها، افزود: در روز اول اسفند بانک ها از افتتاح حسابهای سپرده یک ساله بالاتر از 18 درصد جداً خودداری کرده، همچنین تمام سپرده های قبلی که مغایر این تقسیم بندی عمل می کرد یعنی مثلاً به اسم یک ساله باز شده ولی اجازه کاهش و افزایش دارند نیز از حالت یکساله خارج و به سپرده کوتاه مدت سه ماهه تبدیل شود و در نتیجه نرخ سود آنها حداکثر 10 درصد خواهد بود.

    وی افزود: در روز اول اسفند افتتاح سپرده سرمایه‌گذاری بلندمدت یکساله که عملاً مکانیزم سپرده کوتاه مدت را داشت، متوقف شود و گشایش اینگونه سپرده ها با مکانیزم سپرده کوتاه مدت سه ماهه با سود پرداختی حداکثر 10درصد  انجام شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها