عصر خودرو

در پی سقوط ارزش سهام غول پتروشیمی سعودی روی داد;

تلاش آرامکو برای بازنگری در قرارداد خرید سهام سابیک

عصر بازار-در پی افت بیش از ۴۰ درصدی ارزش غول پتروشیمی سابیک پس از سقوط قیمتهای نفت در بحران پاندمی ویروس کرونا، شرکت آرامکوی سعودی به دنبال تغییر قیمت قرارداد خرید سهام عمده در این شرکت است.

تلاش آرامکو برای بازنگری در قرارداد خرید سهام سابیک
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، آرامکو سال میلادی گذشته توافق کرد 70 درصد سهام شرکت سابیک را از صندوق سرمایه دولتی عربستان سعودی در قراردادی به ارزش 69.1 میلیارد دلار خریداری کند که یکی از بزرگترین قراردادهای منعقد شده در صنعت جهانی پتروشیمی تا به امروز به شمار می رود.

    در زمان اعلام این توافق در مارس سال 2019، قیمت خرید توافقی 123.39 ریال معادل 32.86 دلار به ازای هر سهم بود اما سهام سابیک اکنون که قیمت نفت سقوط کرده و پاندمی ویروس کرونا سابیک را در سه ماهه نخست سال 2020 به دومین ضرر سه ماهه متوالی کشانده است، حدود 70 ریال معامله می شود.

    ارزش کل بازار سابیک حدود 56.5 میلیارد دلار است که ارزش سهامی که قرار است تحت کنترل آرامکو باشد را به حدود 40 میلیارد دلار می رساند.

    آرامکو قرار بود پس از عرضه اولیه عمومی سهام خود در سال گذشته، حدود 75 میلیارد دلار سود نقدی به دولت عربستان بپردازد اما تحلیلگران می گویند نقدینگی آزاد این شرکت مبلغ مذکور را پوشش نمی دهد.

    یک مقام آگاه سعودی به رویترز گفت: یاسر عثمان الرومایان، مدیرکل صندوق سرمایه گذاری دولتی عربستان سعودی و رییس هیات مدیره آرامکو مذاکرات آرامکو را برعهده دارد و قیمت خرید مورد بازبینی قرار خواهد کرد.

    یک منبع آگاه دیگر اظهار کرد که آرامکو می خواهد فشار روی ترازنامه این شرکت را کاهش دهد.

    یک سخنگوی شرکت سابیک اعلام کرد که خرید سهام سابیک یک موضوع میان صندوق سرمایه گذاری دولتی عربستان سعودی و آرامکو است.

    توافق مذکور ده‌ها میلیارد دلار برای صندوق سرمایه گذاری دولتی عربستان سعودی فراهم کرده و به این سازمان اجازه می دهد منابع مالی پروژه های اشتغالزایی و تنوع سازی اقتصاد را تامین کند.

    بر اساس گزارش رویترز، آرامکو که با هدف افزایش سرمایه گذاری در بخش پالایش و پتروشیمی برای تضمین به دست آوردن بازارهای جدید برای نفت خود، این قرارداد را امضا کرده بود، در تلاش برای تهیه 10 میلیارد دلار وام به منظور تهیه پول خرید سهام سابیک است.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو