عصر خودرو

بانک‌های خارجی از مناطق آزاد شروع می‌کنند

عصر بازار- یکی از نخستین بازخوردهای لغو تحریم‌ها بر مناطق آزاد ایران، ایجاد شعبه بانک‌های خارجی در این مناطق است. چند روز پیش اعلام شد امکان تاسیس شعبه‌های بانک‌های خارجی در مناطق آزاد ایران فراهم شده است. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که بیش از ۲۵ سال از تاسیس مناطق آزاد در ایران می‌گذرد اما بسیاری از ظرفیت‌هایی که در قانون این مناطق وجود دارد، هنوز اجرایی و محقق نشده است.

بانک‌های خارجی از مناطق آزاد شروع می‌کنند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از ساعت 24، در همین حال کارشناسان و فعالان اقتصادی بر این باورند که تاسیس شعب بانک‌های خارجی در مناطق آزاد یکی از عواملی است که می‌تواند به بالفعل شدن ظرفیت‌های موجود در قوانین این مناطق کمک کند. موضوع دیگری که صاحبنظران مطرح می‌کنند این است که تاسیس شعب بانک‌های خارجی در مناطق آزاد می‌تواند موجب ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذاری و توسعه صادرات شود و در عین حال پای پول ارزان و شرکت‌های معتبر خارجی را به ایران باز کند. در این گزارش مزایای تاسیس شعب بانک‌های خارجی در مناطق آزاد و تاثیرات آن در توسعه این مناطق و همچنین رشد اقتصادی کشور مورد بررسی قرار گرفته است.

    منابع مالی برای پروژه‌ها تامین می‌شود

    ناصر خرمالی، مدیر بانک و بیمه شورای عالی مناطق آزاد یکی از اهداف اصلی تاسیس شعبه بانک‌های خارجی در این مناطق را تامین منابع لازم برای پروژه‌های سرمایه‌گذاری یا پروژه‌های زیرساختی می‌داند و می‌گوید: در واقع امیدواریم که از طریق ایجاد بانک‌های خارجی در مناطق آزاد، بتوانیم پول‌های ارزان‌قیمت را در این پروژه‌ها مورد استفاده قرار دهیم.

    وی با بیان این موضوع که ایجاد بسترهای لازم برای سرمایه‌گذاری و توسعه مناطق آزاد نیازمند منابع ریالی و ارزی است، اظهار می‌دارد: متاسفانه در حال حاضر بانک‌های داخلی نمی‌توانند منابع لازم برای توسعه زیرساخت‌ها یا اجرای پروژه‌ها را تامین کنند اما بانک‌های خارجی می‌توانند این وظیفه را بر عهده بگیرند.

    حرکتی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی

    محمد صادق مبرهن، دبیر اجرایی شورای هماهنگی و همکاری فعالان اقتصادی مناطق آزاد نیز با اشاره به اینکه یکی از اهداف بلندمدت ایجاد مناطق آزاد فراهم کردن مقدمات ورود ایران به سازمان تجارت جهانی و اشاعه دادن آن به کل کشور است، می‌گوید: یکی از مولفه‌های مهم ارتباط کشورمان با دنیا و عضویت در سازمان تجارت جهانی هماهنگی موسسات مالی و اعتباری کشورمان با دنیا است اما در حال حاضر هیچ یک از بانک‌های داخلی چنین شرایطی را ندارند.

    وی با تاکید بر اینکه برای پیوند زدن اقتصاد ایران به اقتصاد دنیا باید چارچوب‌های بین‌المللی را مورد پذیرش قرار دهیم، اظهار می‌دارد: تا زمانی که مناطق آزاد دارای برند بین‌المللی نشوند، نمی‌توانند به اقتصاد کشور کمکی کنند و بنابراین باید قانونگذاران و مجریان قانون، چارچوب‌های بین‌المللی را حداقل در سطح مناطق آزاد بپذیرند.

    به گفته مبرهن در صورتی که این چارچوب‌های بین‌المللی پذیرفته شود، تاسیس شعب بانک‌های خارجی در مناطق آزاد می‌تواند موجب حضور شرکت‌های بین‌المللی و دارای برند در این مناطق ‌شود.

    ه گزارش ساعت 24، دبیر اجرایی شورای هماهنگی و همکاری فعالان اقتصادی مناطق آزاد می‌گوید: اگر در زمان راه‌اندازی مناطق آزاد، شعب بانک‌های خارجی هم در این مناطق حضور پیدا می‌کردند، فرصت بسیار خوبی برای اقتصاد کشورمان در شرایط تحریم‌ها فراهم می‌شد و این امکان مهیا می‌شد که بسیاری از مشکلات دوران تحریم‌ها برطرف شود.

    مبرهن در ادامه می‌افزاید: اما اگر در شرایط فعلی که تحریم‌ها لغو شده است، به چارچوب‌های بین‌المللی تن بدهیم، سود و منفعت آن شامل حال اقتصاد کشورمان خواهد شد که یکی از منافع آن می‌تواند جذب سرمایه‌گذاری خارجی باشد.

    توسعه صادرات محقق می‌شود

    در همین رابطه رحمان سادات نجفی، عضو هیات‌مدیره شورای هماهنگی و همکاری فعالان مناطق آزاد ایران نیز با اشاره به این موضوع که طبق قانون، مناطق آزاد باید حلقه واسط بین اقتصاد ملی و اقتصاد بین‌المللی باشند، می‌گوید: یکی از اهداف ایجاد مناطق آزاد این بود که مدل‌های اقتصادی در ابعاد کوچک در این مناطق اجرا شود و پس از رفع اشکالات آن، در ابعاد بزرگ‌تری در سطح کشور به اجرا دربیاید، اما به دلیل اجرا نشدن بسیاری از قوانین مربوط به مناطق آزاد، این موضوع تاکنون محقق نشده است.

    ه گزارش ساعت 24، سادات نجفی با بیان اینکه اعمال تحریم‌ها علیه ایران مانع از تاسیس شعب بانک‌های خارجی در مناطق آزاد شد، عنوان می‌کند: البته لغو تحریم‌ها فرصت بسیار مناسبی برای ایجاد شعب بانک‌های خارجی در مناطق آزاد است، زیرا ترجیح بانک‌های خارجی این است که به دلیل وجود زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های لازم، در شرایط پساتحریم فعالیت در ایران را از مناطق آزاد آغاز کنند.

    وی با اشاره به جذابیت پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری ایران برای بانک‌های خارجی اظهار می‌دارد: در همین ارتباط باید بستر لازم برای فعالیت بانک‌های خارجی فراهم شود، به گونه‌ای که بانک مرکزی سیاست‌گذاری‌های لازم را انجام دهد تا اقتصاد کشورمان از نتایج آن سود ببرد.

    عضو هیات‌مدیره شورای هماهنگی و همکاری فعالان مناطق آزاد ایران در ادامه با بیان اینکه یکی از اهداف ایجاد مناطق آزاد توسعه صادرات بوده است، می‌گوید: تاسیس شعب بانک‌های خارجی در مناطق آزاد یکی از مولفه‌های بسیار مهم و حیاتی در زمینه توسعه صادرات است و برای تحقق این هدف باید در این مناطق، محصولات صنعتی تولید و صادرات شود که در این ارتباط باید از برندها و شرکت‌هایی قصد وارد شدن به کشورمان را دارند، امتیازاتی گرفته شود.

    بانک‌های خارجی کمبود منابع مالی را جبران کنند

    به گزارش ساعت 24، آلبرت بغزیان، کارشناس اقتصادی نیز در این رابطه با تاکید بر اینکه باید هدف از تاسیس شعب بانک‌های خارجی در مناطق آزاد کشورمان مشخص شود، می‌گوید: چنانچه این شعب در حد و اندازه یک باجه باشند، می‌توانند کار انتقال پول بین ایران و یک بانک خارجی را انجام دهند و به این ترتیب هزینه انتقالات پول کاهش پیدا می‌کند.

    وی در ادامه با اشاره به کمبود منابع مالی در کشور اظهار می‌دارد: در شرایطی که با کمبود منابع مالی مواجه هستیم، فقط در صورتی که بانک‌های خارجی پول را به مناطق آزاد بیاورند، راه‌اندازی شعب آنها می‌تواند در توسعه این مناطق و همچنین رشد اقتصادی کشور تاثیرگذار باشد.

    بغزیان در پاسخ به این سوال که ایجاد شعب بانک‌های خارجی در مناطق آزاد چه تاثیری در جذب سرمایه‌گذاری در این مناطق دارد، عنوان می‌کند: مناطق آزاد دارای معافیت‌هایی هستند و از همین رو کار و فعالیت در این مناطق سود بالایی دارد، اما تا زمانی که این مناطق از کارکرد واقعی برخوردار نشوند، ایجاد شعب بانک‌های خارجی نمی‌تواند چندان در جذب سرمایه‌گذاری تاثیرگذار باشد.

    در مجموع به نظر می‌رسد که تاسیس شعب بانک‌های خارجی در مناطق آزاد در شرایطی که مدت کوتاهی از لغو تحریم‌ها علیه ایران می‌گذارد، می‌تواند حرکت مثبت و صحیحی در جهت اجرای ظرفیت‌های موجود در قوانین مربوط به این مناطق باشد و شرایط را برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی، به حرکت در آمدن چرخ‌های اقتصاد و تولید، اشتغال زایی و جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی فراهم کند. البته مشروط بر آنکه این بانک‌ها منابع مالی را با خود به کشورمان بیاورند و این منابع در پروژها و زیرساخت‌ها مورد استفاده قرار بگیرد و سود و منفعت ناشی از این موضوع نصیب اقتصاد کشورمان شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها