عصر خودرو

بازار سرمایه در هفته ای که گذشت

عصر بازار- صنعت خودرو ، بانک و محصولات شیمیایی با سهم ۵۲ درصدی از معاملات بازار بورس، بیشترین ارزش معاملات را در این هفته تجربه کردند.

بازار سرمایه در هفته ای که گذشت
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از صدا و سیما، در هفته ای که پشت سر گذاشتیم 204 هزار خریدار 637 هزار دفعه معامله انجام دادند ضمن اینکه در این مدت بیش از 10 میلیارد سهم به ارزش 26 هزار و 560 میلیارد ریال مورد معامله سرمایه گذاران قرار گرفت.

    ارزش معاملات حدود 20 درصد نسبت به هفته قبل کاهش نشان می دهد این درحالی بود که شاخص کل با قرار گرفتن روی 77 هزار و 888 واحد به میزان 390 واحد معادل 0.5 درصد نسبت به هفته قبل افزایش یافت.

    بررسی ارزش معاملات در هفته ای که گذشت نشان می دهد که صنعت خودرو 31 درصد ، بانک 13 درصد و محصولات شیمیایی 8 درصد از ارزش معاملات را در اختیار داشتند ، این سه صنعت روی هم 52 درصد از ارزش معاملات را در هفته ای که گذشت به خود اختصاص دادند .

    در این  هفته 18 صنعت از 37 صنعت فعال در بورس تهران با افزایش شاخص و 18 صنعت با کاهش شاخص مواجه شدند و یک صنعت هم تغییری نداشت.

    66 درصد خریدها در اختیار اشخاص حقیقی
    در این مدت اشخاص حقیقی 66 درصد کل خریدها و  55 درصد فروش را انجام دادند .

    با توجه به مصوبه هیئت پذیرش اوراق بهادار مبنی بر لغو پذیرش شرکت تهران شیمی از روز شنبه 94/12/1 به مدت سه ماه سهام داران فعلی می توانند سهام خود را به سهام داران عمده به قیمت 35 هزار ریال واگذار کنند و پس از این مدت نماد شرکت از بورس حذف و به بازار پایه فرابورس منتقل خواهد شد .

    عرضه سهام پتروشیمی فجر در بورس

    روز چهار شنبه 200 میلیون سهم معادل 8 درصد سهام پتروشیمی فجر برای اولین بار در بازار دوم بورس به قیمت هر سهم 11 هزار و 500 ریال عرضه اولیه و کشف قیمت انجام شد ، با این عرضه تعداد شرکت های موجود در بورس به 319 شرکت رسید.

    ارزش بازار فرابورس970  هزار و940  میلیارد ریالی شد

    در هفته پایانی بهمن ، ارزش بازار فرابورس افزایش یافت و به عدد970  هزار و 940 میلیارد ریال رسید.

    معاملات فرابورس در 5 روز معاملاتی منتهی به پایان بهمن در حالی پیگیری شد که با افت 32  درصدی حجم داد و ستدها مواجه بود ، همچنین در همین مدت یک میلیون و 684  اوراق بهادار مورد معامله قرار گرفت که ارزش آن با رشد 5  درصدی به 15 هزار و 300  میلیارد ریال رسید.

    طبق این گزارش معاملات بازار اول و دوم نسبت به هفته پیشین با کاهش مواجه شد به طوری که 219  میلیون اوراق بهادار به ارزش 512  میلیارد ریال در بازار اول و 975  میلیون اوراق بهادار هم به ارزش 2  هزار و 903  میلیارد ریال در بازار دوم داد و ستد شد.

    همین طور در بازار پایه442  میلیون اوراق بهادار دست به دست شد که ارزش آن به694
    میلیارد ریال رسید.

    اما در بازار ابزارهای نوین مالی شاهد رشد2   درصدی حجم و 37 درصدی ارزش معاملات هفتگی بودیم و47 میلیون اوراق بهادار به ارزش11  هزار و183 میلیارد ریال خرید و فروش در این بازار انجام شد.

    بر این اساس، آیفکس در روز چهارشنبه با 3  واحد رشد عدد 819 را نشان داد و ارزش بازار فرابورس با افزایش 3 هزار و109  میلیارد ریالی بالغ بر970  هزار و 940 میلیارد ریال شد.

    این گزارش حاکی است، گروه فلزات اساسی در هفته گذشته با در اختیار گرفتن27  درصد معاملات در صدر صنایع پیشرو در بازار فرابورس قرار گرفت و پس از آن گروه بانک ها و موسسات اعتباری با580  میلیارد ریال معامله و سهم 14 درصدی در جایگاه دوم ایستاد؛ رتبه سوم هم به گروه فرآورده های نفتی با354  میلیارد ریال داد و ستد و 9 درصد سهم رسید.

    همچنین، بیشترین حجم معاملات در هفته پایانی بهمن به میزان475.5  میلیون اوراق بهادار در روز دوشنبه داد وستد شد و بالاترین ارزش بازار در روز سه شنبه به میزان 5 هزار و 964 میلیارد ریال به ثبت رسید.

    افزایش سهم تامین مالی از طریق بازار سرمایه

    با توجه به رونق بورس در روزهای اخیر وزیر اقتصاد با حضور در سازمان بورس گفت: سهم تامین مالی از طریق بازار سرمایه امسال به رقم 80 هزار میلیارد تومان رسیده است، این رقم در سال گذشته 30 هزار میلیارد تومان بود.

    علی طیب نیا  افزود: تامین مالی بلندمدت و بنگاه های بزرگ اقتصادی برعهده بازار سرمایه است و امیدواریم این بازار نقش موثرتری را ایفا کند.

    وی ادامه داد: باتوجه به توفیقاتی که بازار سرمایه داشته باید در جهت تامین مالی بلندمدت بنگاه ها از جانب این بازار گام برداریم.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها