عصر خودرو

۴۲ درصد صادرات به عراق از اقلیم کردستان بوده است

عصر بازار- دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک گفت: در سال ۹۸ نزدیک به ۳ میلیاردو ۸۰۰ میلیون دلار کالای صادراتی از مرزهای اقلیم کردستان، به عراق صادر شدکه معادل ۴۲ درصد ارزش کالای صادراتی ایران به عراق است.

۴۲ درصد صادرات به عراق از اقلیم کردستان بوده است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، سید روح اله لطیفی، سخنگوی گمرک ایران اظهار داشت: در سال 98  بیش از 25 میلیون و686 هزار تن کالا به ارزش  8 میلیارد و 990 میلیون دلار به از ایران به عراق صادرشده است که مرزهای کشورمان با  اقلیم کردستان 8 میلیون و 103 هزار تن به ارزش 3 میلیارد و 786 میلیون دلار  را پذیرش کرده است که از لحاظ ارزش 42 درصد و از لحاظ وزن بیش از 31 درصد صادرات ما به عراق را به خود اختصاص داده است.

    وی افزود: با وجود مسدود بودن بسیاری از مرزها ، اما مرزهای اصلی کشور با اقلیم کردستان در شرایط کرونایی با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی باز بوده و در فروردین ماه امسال بیش از 870 هزار تن کالا به ارزش 259 میلیون دلار از این مرزها، کالا  به کشور عراق صادر شده است.

    لطیفی در ادامه تاکید کرد: کشور عراق اشتراکات و پیوندهای  فراوان، فرهنگی، سیاسی، مذهبی  با کشورمان دارد و همین نکته باعث شده است تا علاوه بر تعاملات سیاسی و فرهنگی برادرانه، همکاری‌های اقتصادی مناسبی با هم داشته باشیم و با پیوند دو ملت بخش خصوصی این کشور نیز بخشی از کالاهای مورد نیاز خود را از تولید کنندگان ایرانی تهیه کنند از این رو این کشور  با اختلاف500 میلیون دلاری با چین ، مقصد دوم صادراتی کالاهای ایران در سال 98 بوده است.

    سخنگوی گمرک در خصوص فعالیت مرزهای ایران با مناطق کرد نشین عراق گفت: همانطور که بیان شد 42 درصد تجارت با عراق از طریق مرزهای مشترکمان با این کشور در اقلیم کردستان انجام پذیرفت که مرز پرویزخان با بیش از 3 میلیون تن کالا به ارزش یک میلیارد و 400 میلیون دلار در جایگاه نخست  و مرزهای باشماق و تمرچین به ترتیب با یک میلیارد و 121 میلیون دلار و 754 میلیون دلار در رتبه های دوم و سوم قرار دارند .

    وی در پایان افزود: بازارچه های مرزی در شیخ صله، کیله سردشت، شوشمی و سیران بند بانه  نیز فعالیت چشم گیری در حوزه تجارت محلی و صادرات به کشور عراق در سال 98 داشتند.

    برچسب ها