عصر خودرو

گزارش مجمع عمومی عادی سالیانه بانک تجارت

عصر بازار: در این مجمع به ازای هر سهم ، ۱ تومان سود تقسیم گردید که موجب نارضایتی سهامداران واقع شد.

گزارش مجمع عمومی عادی سالیانه بانک تجارت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تامین سرمایه نوین، نسبت کفایت سرمایه از 9.6% به 6.7% در سال 93 رسیده است ، مدیرمالی دلیل کاهش آن را ثابت ماندن سرمایه بانک از سال 92 تا کنون و همچنین افزایش جذب سپرده ها توسط بانک در طی این سال ها بیان کرد. تقریبا 79% از سپرده های بانک تجارت را در سال گذشته سپرده های هزینه زا تشکیل می دهد و طی جاری به سپرده های سررسید نشده بیش از 22% سود پرداخت نخواهد شد و به دنبال آن نرخ کارمزد ها و خدمات را افزایش می دهند. بانک تجارت هم جزء موارد رفع تحریم بوده است.


    محل برگزاری : ساعت 15:00 مورخ 1394/04/30 در هتل انقلاب برگزار گردید.
    سال مالی 1393

    هیات رئیسه مجمع
    رئیس : فهیم هاشمی ( رئیس هیئت مدیره بانک تجارت )
    ناظر : علی موحدنژاد ( نماینده سهام عدالت 60% )
    ناظر : رجبیان ( نماینده شرکت سرمایه گذاری صباتامین 7.6% )
    دبیر : کشاورز ( مدیر حقوقی بانک )
    مدیرمالی : رزازان
    مدیرعامل : محمدابراهیم مقدم
    گزارش هیات مدیره
    مجمع بانک تجارت با حضور 83% سهامداران و با استماع گزارش آقای رزازان آغاز گردید. سرمایه بانک تجارت در حال حاضر 4570 میلیارد تومان است که از اردیبهشت 88 ، زمان ورود به بازار سرمایه ، طی سه مرحله از 1,044 میلیارد تومان به این مبلغ رسیده است. کل سپرده ها 12.6% ، خالص تسهیلات و مطالبات 18.8% ، سرمایه گذاری ها و مشارکت ها 10.4% و کل دارایی ها 10.3% افزایش و حقوق صاحبان سهام و اوراق مشارکت به ترتیب 4.7% و 21.2% کاهش داشته است و کل منابع بانک 94.6 میلیارد تومان بوده است. موجودی نقد ، مطالبات از بانک مرکزی و بانک ها با 17% کاهش همراه بوده است.
    جذب سپرده از 566 هزار میلیارد ریال در اسفند 92 به 650 هزار میلیارد ریال به دلیل رشد قابل توجهی در 3 ماهه آخر 93 رسیده است.
    سپرده های بلند مدت 45.6 % ، سپرده های کوتاه مدت 33.1% و سپرده های دیداری 14.3% از سبد سپرده را به خود اختصاص می دهند ، بنابراین 78.7% از سپرده ها هزینه ها هستند.
    با تشکیل کمیته های تخصصی وصول مطالبات ، نسبت مانده مطالبات به تسهیلات و مطالبات از %16/2 به 14/2% رسیده است و نسبت ذخایر مطالبات از 43% سال 92 به 45.6% در سال 93 رسیده است ، این نشان می دهد برای مطالبات مشکوک الوصول و معوق که وثیقه ملکی و سپرده مستحکمی ندارند 45.6% ذخایر در حساب ها منظور شده است.
    در سال های پیش تقریبا 65% درآمد بانک ناشی از درآمدهای بین المللی بود که در سال های تحریم ، بانک ها مجبور به ارسال گشایش اعتبار اسنادی به بانک هایی که تحریم نبودند ، می شدند که باعث بالا رفتن هزینه پول می شد.
    نسبت کفایت سرمایه از 9.6% به 6.7% در سال 93 رسیده است ، رزازان دلیل کاهش آن را ثابت ماندن سرمایه بانک از سال 1392 تا کنون و همچنین افزایش جذب سپرده ها توسط بانک در طی این سال ها بیان کردند.

    در سال گذشته شاهد افزایش نرخ سود سپرده ها به میزان 27% بوده ایم ، این در حالی است که سود سپرده مصوب بانک مرکزی معادل 20% تا 22% بوده است. در این خصوص مدیر عامل بانک تجارت اذعان داشت که تصمیم دارند به سپرده های سررسید نشده در سال آتی بیش از 22% سود پرداخت نکنند و به دنبال آن نرخ کارمزد ها و خدمات را افزایش دهند.
    جمع درآمد های بانک در سال 93 نسبت به سال مالی قبل حدود 12% کاهش داشته از طرفی هزینه های بانک نیز در این مدت با کاهش 6.5 درصدی همراه بوده که این امر باعث کاهش 29% درصدی در سود ناخالص شرکت گردیده است.
    به دلیل بدهی شهرداری به بانک تجارت جهت اخذ وام برای پروژه متروی تهران ، شهرداری به بانک تجارت پروانه ساخت 28هزار متر املاک گلزار بانک تجارت واقع در منطقه یوسف آباد تهران را داده است.

    شهرداری مشهد نیز در قبال بدهی خود به بانک تجارت، بخش شرقی زمین های حرم را به بانک واگذار و پروانه های مربوطه را نیز به این مجموعه اعطا نموده است. بانک تجارت برای ایجاد ارزش افزوده و جلوگیری از خام فروشی این زمین ها ، برنامه ای برای سرمایه گذاری در پروژه های ساختمانی را مد نظر قرار داده است که در حال حاضر با شرکت های چینی وارده مذاکره شده است.

    مدیر عامل بانک تجارت در رابطه با راه اندازی مجدد بخش سوئیفت بانک اعلام کرد ، باید مجددا نام نویسی صورت بگیرد و سهام سوئیفت باید توسط بانک های متقاضی خریداری گردد ، نکته حائز اهمیت اینکه خریداری سهام این شرکت در مقابل هزینه های نقل انتقال فعلی نیز ( از چین 8%- ترکیه 5%-هند7%) به صرفه می باشد.

    رجبیان خاطر نشان کرد که بانک تجارت باید از شیوه های سنتی جذب سپرده فاصله بگیرد و پیشنهاد کرد بانک به سمت راه اندازی ابزارهای جدید برود ، که مسئولین بانک عنوان کردند در سال 93 اداره توسعه محصول تاسیس کردند که کار این اداره مطالعه در خصوص این ابزارها می باشد.
    بندهای حسابرسی و بحث های مرتبط
    به گفته مدیر مالی عدم ثبت سرمایه گذاری کوتاه مدت سریع المعامله بانک تجارت مربوط به خرید 70 درصدی 2 سهم از شرکت های فلزی بوده که بانک به منظور تاسیس هلدینگ صنعتی با رویکرد سرمایه گذاری بلند مدت خریداری کرده که به علت رکود بازار سرمایه ، با کاهش ارزش این سهم ها رو به رو شده اند.

    متناسب با قانون بانک مرکزی باید 1.5% از تسهیلات اعطایی بانک به حساب ذخیره مطالبات مشکوک الوصول منظور گردد ، اما بانک تجارت فقط 1.5% از تسهیلات اعطایی‌ای که دارای وثیقه معتبر نبوده و ریسک اعتباری بالایی دارد را در نظر گرفته است.

    سود نقدی
    سود نقدی 10 ریالی در این مجمع تقسیم گردید که با اعتراض شدید سهامداران مواجه شد ، نماینده سهام عدالت خواستار انتقال تعدیلات سنواتی به سال های آتی گردید که حسابرس شرکت این کار را به ضرر سهامداران آینده شرکت دانست.
    سایر مصوبات
    تصویب صورت های مالی
    روزنامه دنیای اقتصاد به عنوان روزنامه رسمی
    حق حضور 15% افزایش برای اعضای غیر موظف هیئت مدیره داشته که مبلغ آن اعلام نشد.
    پاداش هیئت مدیره  300 میلیون تومان تعیین گردید
    خلاصه
    شهرداری تهران جهت تسویه بدهی خود به بانک ، پروانه ساخت 28هزار متر املاک گلزار بانک تجارت واقع در منطقه یوسف آباد تهران را داده است و شهرداری مشهد نیز در قبال بدهی خود به بانک تجارت، بخش شرقی زمین های حرم را به بانک واگذار و پروانه های مربوطه را نیز به این مجموعه اعطا نموده است و مسئولین بانک به منظور سرمایه گذاری در پروژه های ساختمانی در حال حاضر با شرکت های چینی وارده مذاکره شده اند. بنابر گفته آقای مقدم برای راه اندازی مجدد سوئیفت باید سهام سوئیفت توسط بانک های متقاضی این امر خریداری شود ، خریداری سهام این شرکت در مقابل هزینه های نقل انتقال فعلی نیز ( از چین 8%- ترکیه 5%-هند7%) به صرفه می باشد.

    برچسب ها