عصر خودرو

سکه یک کانال قیمتی پایین‌تر رفت

نوسان زیگزاگی در بازار ارز

عصر بازار- در ۴ روز گذشته، دلار به‌دنبال هر کاهش قیمت، یک افزایش قیمت را تجربه کرده، روندی که نمودار این هفته بهای دلار را زیگزاگی کرده است

نوسان زیگزاگی در بازار ارز
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در ادامه این روند،‌ دلار که روز سه‌شنبه با 35 تومان کاهش به قیمت 3 هزار و 455 تومان رسیده بود، روز چهارشنبه با 25 تومان رشد به قیمت 3 هزار و 480 تومان رسید. به گفته فعالان بازار،‌ چهارشنبه حمایت مرز 3 هزار و 450 تومانی موجب شد خریدهای ارزی معامله‌گران افزایش یابد و قیمت در مسیر افزایشی قرار بگیرد. با این حال، عرضه حواله درهم در بازار دبی عاملی بود که از افزایش بیشتر شاخص ارزی جلوگیری کرد. روز گذشته، برخلاف افزایش قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی به روند نزولی خود ادامه داد و با 2 هزار تومان افت به قیمت 978 هزار تومان رسید. این چهارمین کاهش پیاپی سکه تمام بود.

    رفت و برگشت دلار

    روز گذشته، شاخص بازار ارز دو نیمه متفاوت را تجربه کرد و یک رفت و برگشت قیمتی را به ثبت رساند. در پنجمین روز هفته، قیمت دلار تا آستانه محدوده 3 هزار و 490 تومان بالا رفت، اما در ادامه روز مسیر قیمتی خود را عوض کرد و تا محدوده 3 هزار و 480 تومانی پایین آمد. روز گذشته، شاخص ارزی معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 470 تومان آغاز کرد که افزایشی 15 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز سه‌شنبه داشت. معامله‌گران با رشد ابتدای روز به افزایش بیشتر قیمت امیدوار شدند و خریدهای ارزی این دسته بیشتر شد؛ در نتیجه، دلار به سرعت و تا پیش از ساعت یک بعدازظهر، تا نزدیکی محدوده 3 هزار و 490 تومان بالا رفت. با این حال پس از آن، این ارز کششی برای افزایش بیشتر از خود نشان نداد و فروش‌های ارزی بالا رفت تا اینکه دلار نهایتا در ساعت 3 بعدازظهر با قیمت 3 هزار و 480 تومان به کار خود پایان داد.

    حبس ارزی

    جدا از رفت و برگشت قیمتی روزانه، نوسانات قیمت دلار در روزهای گذشته نیز حالت زیگزاگی داشته است؛ به‌طوری‌که قیمت این ارز پس از هر کاهشی یک افزایش قیمت را ثبت کرده است. به‌عنوان مثال، دلار که روز یکشنبه با 35 تومان کاهش به قیمت 3 هزار و 465 تومان رسیده بود،‌ روز دوشنبه با 25 تومان رشد به قیمت 3 هزار و 490 تومان رسید. این روند در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه نیز ادامه یافت، به‌طوری‌که دلار که روز دوشنبه افزایش قیمت را تجربه کرده بود، روز سه‌شنبه کاهش قیمت را ثبت کرد و روز چهارشنبه بار دیگر در مسیر افزایشی قرار گرفت. به این ترتیب، شاخص ارزی در روزهای گذشته در یک جهت خاص کاهشی یا افزایشی حرکت نکرده و تنها در دامنه 3 هزار و 450 تومان تا 3هزار و 500تومان محبوس بوده است. به گفته فعالان، رفت و برگشت قیمتی روزهای اخیر معامله‌گران ارزی را گیج کرده و اکثر آنها تنها تلاش می‌کنند که در یک دامنه مشخص نوسانگیری کنند و به‌دنبال خریدهای درازمدت نباشند. در این فضا، رویه معامله‌گران به این صورت بوده که در نزدیکی مرز 3 هزار و 450 تومان خریدهای خود را افزایش دهند و در آستانه محدوده 3 هزار و 490 تومان ارز خریداری شده را به فروش برسانند. این در حالی است که عده دیگری احتیاط بیشتری به خرج داده‌اند و بلافاصله پس از خرید ارز، آن را با کمی حاشیه سود به فروش رسانده‌اند.


    بازگشت سکه به کانال پایین‌تر

    چهارشنبه سکه تمام چهارمین کاهش متوالی خود را ثبت کرد و با 2 هزار تومان کاهش به قیمت 978 هزار تومان رسید، آخرین بار فلز گران بهای داخلی پنج‌شنبه گذشته در کانال 970 هزار تومان قرار داشت. سکه شنبه با 30 هزار تومان افزایش از کانال 970 هزار تومان پرواز کرد و به قیمت یک میلیون و 6 هزار تومان رسید. این بالاترین قیمت سکه در یک سال گذشته و بیشترین میزان رشد روزانه آن از مهر 92 بود. با این حال، پس از این روز، سکه در مدار نزولی قرار گرفت که تا روز چهارشنبه ادامه پیدا کرد. به گفته فعالان، روز چهارشنبه کاهش بهای اونس در بازارهای جهانی تا ساعت 3 بعدازظهر عامل اصلی افت فلز گران بهای داخلی بود. این در حالی بود که دلار با افزایش خود از قیمت سکه حمایت کرد و مانع از کاهش بیشتر آن شد. افت روز چهارشنبه در حالی رقم خورد که ارزش ذاتی سکه از قیمت بازاری آن بیشتر بود. در پنجمین روز هفته، ارزش ذاتی فلز گران بهای داخلی 985 هزار تومان بود و اختلافی 7هزار تومانی با قیمت بازار داشت. حباب منفی تا حدی نشان‌دهنده احتیاط معامله‌گران بازار داخلی در خرید سکه است. به گفته فعالان، ابهامی که معامله‌گران در رابطه با آینده قیمتی دلار و اونس دارند، ‌موجب شده که آنها با احتیاط بیشتری سکه خریداری کنند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها