عصر خودرو

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار:

ضرورت تدوین حاکمیت شرکتی در قانون برنامه ششم توسعه

عصر بازار- رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در دومین همایش ملی حاکمیت شرکتی گفت: حاکمیت شرکتی از بحث‌های روز دنیاست. رقابت‌پذیری در دنیا جای ممتازی پیدا کرده است و شرکت ها در جنگ و رقابت با هم در نظام اقتصادی به دنبال کسب موقعیت بهتر هستند.

ضرورت تدوین حاکمیت شرکتی در قانون برنامه ششم توسعه
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، دکتر محمد فطانت با اشاره به بازدید تیم‌های اقتصادی کشورهای اقتصادی دنیا از ایران گفت: پرسش اساسی اکثر تیم های اقتصادی وضعیت حاکمیت شرکتی در ایران است.

    وی با بیان اینکه چه عاملی سبب پررنگ شدن بحث حاکمیت شرکتی در دنیا شده است، گفت: تخلف یا اتفاقی که در شرکت مهم فولکس واگن افتاد و منجر به از بین رفتن اعتبار این شرکت که در طی سالها تلاش کسب شده بود، از عوامل روی آوردن به این بحث بود.

    سخنگوی سازمان بورس نقطه آغاز حاکمیت شرکتی را از شرکت انرون خواند و گفت: این شرکت یکی از هفت شرکت مهم وال استریت بود که با دستکاری در پیش‌بینی‌های خود ورشکسته شد.

    رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه برخورد دنیا با فسادهای شرکت ها عوض شده گفت: مقررات برای جلوگیری از این قبیل کارها بیشتر و سخت گیرانه‌تر شده است.

    دکتر فطانت با اشاره به بحران 2008 گفت: در بحران 2008 شاهد این بودیم که بحران های اقتصادی ابر قدرت ها را به چالش کشاند، بنابراین در کشور باید برای کسب موفقیت با اقتدار اقتصادی حرکت کنیم و  اگر در کشورهای دنیا از ابر قدرت یاد می‌شود مرهون بازار سرمایه است.

    عضو شورای عالی بورس افزود: اگر بازار سرمایه تجلی برای جلب اعتماد مردم باشد تا مردم پول های ریز خود را برای تجهیز و تامین از طریق بازار سرمایه به اقتصاد کشور تزریق کنند، اقتدار اقتصادی در کشور شکل می گیرد.

    وی با بیان اینکه ادبیات مالی در دنیا تغییر پیدا کرده است گفت: ادبیات مالی بخش پولی- بانکی و بورس تغییر پیدا کرده است و ما به دلیل تحریم های ظالمانه چند سال اخیر با بخش عمده ای از این ادبیات نو نا آشنا هستیم.

    وی تصریح کرد: کشورهای دنیا برای مقابله با مشکلات ناشی از بحران های اقتصادی، مقررات سختی در دنیا وضع کرده‌اند و ما به دلیل دوری از بازار پولی- مالی در مذاکره با تیم‌های اقتصادی دنیا با ادبیات نامتعارفی روبرو می‌شویم.

    رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: برای شروع باید با ادبیات نظام حاکم در دنیا سخن بگوییم به عنوان نمونه بنگاه‌های اقتصادی ما از طریق تسهیلات بانکی به راحتی تامین مالی می کنند در حالی که در دنیا بنگاه ها و شرکت ها برای تامین مالی به سراغ صندوق های سرمایه گذاری و صندوق های پروژه حرکت کرده اند که این ادبیات، ادبیات بازار سرمایه است و برای بسیاری از شرکت های ایرانی سخت و پیچیده است.

    وی با بیان اینکه توجه به تامین مالی از طریق صندوقها به دلیل قدرت نظارتی متولی و حسابرس جلوی فساد را می گیرد، گفت: برای اجرای حاکمیت شرکتی باید به سمت استفاده از ابزار صندوق یا نظارت دقیق تر که مانع فساد و دستکاری می‌شود، حرکت کرد.

    دکتر فطانت اظهار داشت: اقتصاد ما به دلیل فقدان نظام حاکمیت شرکتی به بحران هایی رسیده که اگر در این خصوص اقدام عاجل انجام نشود نمی توان از این وضعیت نجات پیدا کرد.

    رییس سازمان بورس در این خصوص توضیح داد: بخش عمده ای از مشکلات اقتصادی از جمله مطالبات معوقه سیستم بانکی و تاخیر در انجام پروژه های زود بازده به دلیل فقدان نظام حاکمیت شرکتی است.

    این عضو شورای عالی بورس خاطرنشان کرد: حاکمیت شرکتی به دنبال این است که اعتماد را به جامعه باز گرداند که به عنوان نمونه هیات مدیره و مدیران شرکت ها، منافع کلی سرمایه گذاران و افرادی که به هر نحوی ذی‌نفع آن بنگاه هستند را حفظ می کنند.

    وی تصریح کرد: در سال‌های گذشته کمیته ریسک و کمیته حسابرسی را مورد تاکید قرار دادیم اما این میزان اهمیت اکتفا نمی‌کند و به آن راضی نیستیم؛ بنابراین لازم است در برنامه ششم توسعه اقتصادی بخش جامعی در خصوص حاکمیت شرکتی گنجانده شود.

    رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه در پیش‌نویس مجلس این نظام تحت بند مشخصی وجود ندارد، گفت: در فرصت باقی مانده تا تدوین برنامه ششم توسعه لازم است نظرات در قالب های مشخص به مجلس اعلام شود تا در کمیسیون های مرتبط با تدوین برنامه ششم این بخش خاص و پراهمیت در خصوص حاکمیت شرکتی در قانون برنامه ششم جای بگیرد.

    وی در پایان تصریح کرد: چنانچه این مهم به قانون تبدیل شود و شرکت ها را مجبور کند که به حاکمیت شرکتی تن بدهند اقتصاد ما به اقتدار مطلوب نزدیک می شود و تمامی مشکلاتی که از فقدان این موضوع وجود دارد از بین می رود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها