عصر خودرو

مدیرعامل فولاد تکنیک تصریح کرد:

افزایش ۴۰۰ میلیون تنی فولاد تا سال ۲۰۲۰

احتمال کاهش ذخایر سنگ آهن ایران تا سال ۱۴۰۴

عصر بازار- محمد ابکاء، مدیرعامل شرکت مهندسی فولادتکنیک در هشتمین همایش فولاد و صنعت نقاط مثبت و منفی فولاد ایران و جهان را ارزیابی کرد و گفت: تا سال ۲۰۲۰ حدود ۴۰۰ میلیون تن به ظرفیت کنونی فولاد دنیا اضافه خواهد شد.

افزایش ۴۰۰ میلیون تنی فولاد تا سال ۲۰۲۰
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، محمد ابکاء در ششمین همایش فولاد و معدن گفت: پیش‌بینی می‌شود از 2013 تا 2018 رشد اقتصادی در کشورهای پیشرفته از 1.2 به 2.1 درصد در 2018 برسد و در سال‌های پس از آن به همین مقدار ثابت بماند که در مورد منطقه خاورمیانه هم پیش‌بینی می‌شود نرخ این رشد 5.1 دهم درصد باشد.

    او در ادامه قیمت سنگ آهن، نفت و رشد مصرف فولاد را در هماهنگی با یکدیگر به عنوان سه مولفه رشد اقتصادی معرفی کرد و توضیح داد: در دو سال گذشته در ماه‌های مختلف رشد تولید فولاد در دنیا کاهش پیدا کرده است. در پایان 2014 ما یک میلیارد و647 میلیون تن فولاد تولید کردیم و در 2015 این عدد به یک میلیارد و 599 میلیون تن کاهش پیدا کرده است.

    او همچنین در مورد افزایش فاصله ظرفیت و تولید سخن گفت و افزود: فاصله بین ظرفیت و تولید فولاد در کشور زیاد شده است. در سال 2014 ظرفیت 2میلیارد و240 تن بوده و تولید 1 میلیارد و 670 میلیون تن و بهره‌برداری از ظرفیت در دو سال گذشته بین 75 تا 65 درصد بوده است.

    وی عصر دیروز در این همایش تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود تا سال 2020، 400میلیون تن به ظرفیت فولاد جهان اضافه شود و عمده این افزایش در آسیا و خاورمیانه وآفریقا رخ دهد این در حالی است که چین با کاهش تولید رو به رو خواهد بود.

    ابکا در ادامه در مورد چالش‌های فولاد ایران گفت: در حال حاضر 2میلیارد و730میلیون تن سنگ آهن ذخیره داریم که دو میلیارد و 520میلیون تن آن در اختیار ایمیدور است و 200 میلیون تن به بخش خصوصی و عمومی توزیع شده است. مساله‌ای که درباره سنگ آهن وجود دارد، میانگین پایین درجه خلوص سنگ آهن ایران است که باید فرآوری شود، مقداری از سنگ آهن موجود هم مشکل استخراج دارد و اگرهمین روند را داشته باشیم، در 1404 با کمبود سنگ روبه‌رو خواهیم بود. در راستای حل این مساله ایمیدرو برنامه اکتشاف را در سری برنامه‌های خود قرار داده و نتایج این اکتشاف نشان می‌دهد که در سنگان و مناطق مرکزی ایران و سیستان و بلوچستان علائم وجود سنگ آهن پیداست.

    او در ادامه صحبت‌هایش توضیح داد: پیش از این در تجارت فولاد خام و محصولات نهایی آن همیشه وارد کننده بودیم، اما در سال‌های اخیر صادرکننده هم شدیم و پیش بینی می‌شود تا پایان 2015 یک ونیم میلیون تن فولاد خام تولید می‌کنیم.

    او در ادامه درباره وضعیت زنجیره فولاد را در سال 94 نسبت به سال قبل ناگوارتر توصیف کرد و گفت: سرمایه لازم برای زنجیره فولاد 10 میلیون یورو است که نیمی از آن تعهد شده و نیم دیگر آن باقی مانده است. سرمایه مورد نیاز برای اجرای زیرساخت‌ها هم به 16 میلیارد یورو می‌رسد که فعلا فقط 27 درصد آن تعهد شده است.»

    ابکا به مناطقی از کشور که برای احداث واحد فولاد استعداد بیشتری دارد اشاره کرد و افزود: با در نظر گرفتن مسائل زیست‌محیطی مناطق جنوبی ایران گزینه مناسبی است، کناره‌های خلیج فارس و دریای عمان و مساحت کمی از مناطق مرکزی و شمال شرقی گزینه‌های در این زمینه استعداد دارند، اما تصمیم بر این است دو قطب فولادسازی ایران در مناطق جنوبی اجرا شود، یکی در هرمزگان با 10میلیون تن ظرفیت و دیگری در منطقه آزاد چابهار.

    تحلیل مدیرعامل شرکت بورس کالای تهران از صنعت فولاد
    در ادامه این همایش حامد سلطانی‌نژاد، مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران در ششمین همایش فولاد و معدن از بورس‌های کالایی، افزایش تولید فولاد و انجام معاملات به صورت سلف سخن گفت.

    بر اساس این گزارش، مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران گفت: طی دو دهه اخیر، بر احترام‌گذاری بر مکانیزم بازار تاکید وجود داشته است، یعنی از ساختار سنتی و دخالت دولت در قیمت‌گذاری به سمت اقتصاد آزاد و قیمت‌گذاری بر مکانیزم بازار رفته‌ایم. از الزامات خصوصی‌سازی این است که تولیدکننده در یک سیستم مبتنی بر عرضه و تقاضا محصول خود را به فروش برساند. در همین راستا در برنامه توسعه سوم پیش‌بینی شد که بورس‌های کالایی شکل بگیرند.

    او در ادامه در نگاه به فرآیند تولید فولاد خام در کشور گفت: هم توجه ویژه دولت به صنعت فولاد و هم استفاده از مکانیزم‌های بازار برای قیمت‌گذاری باعث شده در سال‌های اخیر با افزایش روند تولید فولاد رو‌به‌رو باشیم. بورس کالای ایران نیز بخشی از آزاد شدن قیمت‌ها و تشویق به تولید فولاد را توانست سازماندهی کند. در سال 82 تاسیس سازمان بورس فلزات تهران اتفاق افتاد و در سال 86 این سازمان با ادغام بورس کالای کشاورزی و بورس فلزات شرکت بورس کالای ایران را تشکیل داد و بورس کالای ایران بستری شد برای انجام معاملات نقدی و آنچه به عنوان spot market در بازارهای مالی جهان از آن یاد می‌شود.

    سلطانی‌نژاد در ادامه درباره نقش بورس کالا در معاملات فولاد توضیح داد و گفت: امسال که وضعیت رکود در کشور حاکم بوده، چیزی حدود 5.4 میلیون تن محصول فولادی به ارزش 7700 میلیارد تومان در بورس کالای ایران مورد معامله قرار می‌گیرد. از این بستر بورس کالای ایران برای انجام معاملات به صورت سلف استفاده شده است همان که در بازارهای جهانی از آن با عنوان forward یاد می‌شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها