عصر خودرو

رئیس سازمان توسعه تجارت؛

کشور در حال فاصله گرفتن از خام فروشی است

عصر بازار- زادبوم گفت: میزان افزایش صادرات نشان می‌دهد که کشور در حال فاصله گرفتن از خام فروشی است.

کشور در حال فاصله گرفتن از خام فروشی است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، حمید زادبوم رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: مجموع تجارت خارجی در سال 98، بالغ بر  41.3 میلیارد دلار و واردات به 47 دلار رسید. این آمار نشان می‌دهد که افزایش وزنی 4 درصدی صادرات و 9 درصدی واردات را داشته‌ایم. بر این اساس حجم صادرات و واردات کشور به بیش از 169 میلیون تن در سال 98 رسیده است.

    این مقام مسئول با بیان اینکه میزان صادرات کشور از لحاظ وزنی به 133.9 میلیون تن رسید، گفت:  آمارها نشان می دهد که صادرات نسبت به واردات  3 برابر از نظر وزنی بیشتر بوده است. این افزایش، رکوردی در تاریخ صادرات غیرنفتی در شاخص وزنی ایران به شمار می رود که نسبت به مدت مشابه در سال 97، رشد 13.5 درصدی را تجربه کرده است.
    زادبوم تشریح کرد: میزان وزنی واردات سال 98، حدود 14 درصد افزایش یافته است. در طول یکسال گذشته و با وجود تشدید تحریم‌ها و محدودیت‌های تجاری، حدود 134 میلیون تن صادرات و 35 میلیون تن واردات انجام شده است. علاوه بر این ارزش واردات یک درصد افزایش و از نظر وزنی 9 درصد افزایش داشته است. بیش از 85 درصد کالا‌های وارداتی، نهاده‌های تولید، مواد اولیه تولید، ماشین آلات خط تولید و کالا‌های واسطه‌ای تولید بوده است.

    رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه کالا‌ها و فرآورده‌های پتروشیمی دارای بیش‌ترین سهم در ارزش صادرات کشور بوده است، گفت: این میزان افزایش صادرات نشان می دهد که کشور در حال فاصله گرفتن از خام فروشی است، همچنین  به سمت صادرات و فروش فرآورده‌های نفتی در حرکت است.

    به گفته این مقام مسئول سال گذشته بیش از 11.2 میلیارد دلار کالا از چین وارد کشور شده است.

    برچسب ها