عصر خودرو

مدیرعامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان مطرح کرد:

ورود ۲۸ تریلیون تومان به بازار سرمایه

عصر بازار- هم اکنون حدود ۲۸ تریلیون تومان منابع مالی وارد این سیستم شده اند که در مقایسه با سیستم بانکی و عمر آن، نشان دهنده ارتقای جایگاه بازار سرمایه در اقتصاد ملی است.

ورود ۲۸ تریلیون تومان به بازار سرمایه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از عصرمالی، چشم‌انداز بازار سرمایه کشورمان به طور قطع مناسب ارزیابی می شود. این بازار با توجه به عمر کوتاه خود توانسته روند مناسبی را پشت سر بگذارد و برای افزایش تامین مالی از طریق این بازار باید راهکارهایی در دستور کار قرار بگیرد.

    علی تیموری شندی، مدیرعامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان با بیان مطلب بالا گفت: هم اکنون حدود 28 تریلیون تومان منابع مالی وارد این سیستم شده اند که در مقایسه با سیستم بانکی و عمر آن، نشان دهنده ارتقای جایگاه بازار سرمایه در اقتصاد ملی است.

    وی با اشاره به اینکه تفاوت های مهمی میان تامین مالی از طریق بازار سرمایه و بازار پول وجود دارد، تصریح کرد: در نظام بانکی تامین مالی عموما بر مبنای تسهیلات است و هیچ مدل دیگری وجود ندارد. در حالی که تامین مالی در بازار سرمایه طیف گسترده ای از روش های تامین مالی و تشکیل سرمایه را شامل می شود.

    مدیرعامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان خاطرنشان کرد: در سیستم بانکی تامین مالی به صورت کوتاه مدت اتفاق می افتد، ولی در بازار سرمایه عموما بلندمدت است.

    وی مزیت دیگر تامین مالی از طریق بازار سرمایه را تنوع ابزارهای آن دانست و افزود: در بازارهای سرمایه ابزارهایی وجود دارد که تمام ریسک را به شرکت منتقل می کنند و به این ترتیب منافع آتی هم به شرکت تعلق خواهند داشت. در مقابل تامین مالی در قالب آورده مانند افزایش سرمایه یا ابزارهای جدیدتر همانند تشکیل صندوق های زمین و ساختمان یا صندوق های پروژه، ریسک بیشتری به سرمایه گذار منتقل می کند و البته آنها را در منفعت یا زیان هم شریک می کند. در این صورت شرکت ها با آسودگی خیال بیشتری به فعالیت های خود ادامه می دهند.

    تیموری تصریح کرد: از طرف دیگر در نظام بانکی مشاهده می شود که به خاطر محدودیت های موجود، امکان تامین مالی مبالغ کلان چندان وجود ندارد، در حالی که در بازار سرمایه شرکت ها می توانند مبالغ عظیمی را جذب کنند. همچنین در بازار سرمایه قابلیت اختصاصی سازی وجود دارد، یعنی هر تامین مالی می تواند متناسب با شرایط خاص شرکت یا پروژه اتفاق بیفتد. این در حالی است که در نظام بانکی انعطاف فراوانی در این زمینه وجود ندارد.

    وی با اشاره به مدل های تعریف شده در بازار سرمایه، ادامه داد: سازوکار حاکم بر بازار سرمایه، شرکت ها را مجبور می کند که پروژه های خود را در بخش هایی متمرکز کنند که سوداوری بیشتری دارند و در عین حال، کشور در آن حوزه ها مزیت نسبی و رقابتی دارد. زیرا افرادی که تصمیم گیرنده این نوع تامین مالی هستند، مجموعه ای از فعالان باهوش تحلیلگر به شمار می روند که این ویژگی یکی از مزیت های مهم تامین مالی از طریق بازار سرمایه است. این روش باعث بهبود تخصیص منافع می شود. این امر خود از ارزیابی های بهتر و تعداد بیشتر حضور در این حوزه ها نشات می گیرد.

    مدیرعامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان با اشاره به اینکه در کشور ما تنوع در نرخ ها وجود ندارد، ابراز داشت: اما در کشورهای دیگر تنوع در نرخ ها خود یک مزیت است به طوری که شرکت های با سطح اعتباری بالاتر، نرخ های پایین تر می دهند. این در حالی است که در نظام بانکی ما با اعتبار و بی اعتبار همه باید یک نرخ را پرداخت کنند و هیچ توجهی به ریسک فعالیت نمی شود.

    این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: در کشور ما بیشتر سرمایه گذاران تمایل دارند تا از طریق بانک اقدام به تامین مالی کنند، اما برای اینکه بازار بدهی خوب و منسجمی داشته باشیم، باید این روند تغییر کند.

    وی تاکید کرد: تا زمانی که ابزارهای ما از استانداردهای لازم برخوردار نبوده و به بازارهای بین المللی متصل نشویم، نمی توان انتظار تحول بزرگی را در سیستم تامین مالی داشت. باید توجه داشت که در بازار با عمق کم، تامین مالی با ارقام بالا و تنوع فراوان امکان پذیر نیست، زیرا بازار قابلیت جذب این موارد را ندارد.

    وی در پاسخ به این سوال که چه راهکاری برای اصلاح تامین مالی از طریق بازار سرمایه پیشنهاد می دهید، گفت: نخستین اقدام، کاهش بوروکراسی موجود در نظام مالی کشور است. برای فراهم شدن زمینه گسترش تامین مالی بلندمدت به تصمیم گیری جمعی نیاز داریم. علاوه بر آن باید ابزارها متنوع تر شوند، زیرا با وجود بهبود های اخیر، همچنان از تنوع قابل توجهی برخوردار نیستیم.

    مدیرعامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان ابراز داشت: راهکار دیگر، تعیین مدل توسعه برای کشور است. اگر بخواهیم شرکت های بدون مزیت رقابتی در فعالیت های گوناگون به کار خود ادامه دهند، باید تامین مالی به صورت یارانه ای انجام شود و می دانیم منابع کشور برای این منظور محدود هستند. در بازار سرمایه ، این شرکت ها در همان مرحله اول توسط سرمایه گذاران کنار گذاشته می شوند و امکان ندارد که تامین مالی صورت بگیرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها