عصر خودرو

تجارت ایران و اوراسیا از مرز ۵ میلیون تن گذشت

عصر بازار- دبیر شورای اطلاع‌رسانی گمرک ایران گفت: بعد از شش ماه از اجرایی شدن موافقت‌نامه تجارت ترجیحی با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، حجم تجارت با این اتحادیه به بیش از پنج میلیون تن کالا رسید.

تجارت ایران و اوراسیا از مرز ۵ میلیون تن گذشت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، سید روح اله لطیفی اظهار کرد: از زمان اجرای موافقت نامه تجارت ترجیحی ایران، با اتحادیه اقتصادی اوراسیا از پنجم آبان سال 1398 تا پنجم اردیبهشت سال 99 ، حجم تجارت کشورمان با این اتحادیه به پنج میلیون و 104 هزار و 984 تن به ارزش یک میلیارد و 782 میلیون و 577 هزار و 719 دلار رسید.

    وی افزود: سهم صادرات کشور به این اتحادیه، یک میلیون و 344 هزار و 377 تن به ارزش 539 میلیون و612 هزار و 456 دلار در این مدت بوده است که روسیه با 53 درصد، ارمنستان با 23 درصد و قزاقستان با 16 درصد کل صادرات کشورمان به ترتیب مقاصد اول تا سوم کالاهای صادراتی کشورمان به این اتحادیه بودند.

    سخنگوی گمرک ایران در خصوص کالاهای اصلی صادراتی به این اتحادیه گفت: سیب تازه با 14درصد، پسته با 12 درصد، گاز مایع با 9 درصد، کیوی با 7.5 درصد، انگور با سه درصد و خیار و ترشی خیار با 2.5 درصد و فلفل با 2.2 درصد عمده محصولات صادراتی کشورمان به این اتحادیه را در شش ماه گذشته تشکیل می‌دهند.

    لطیفی در خصوص واردات از این اتحادیه نیز اعلام کرد: بعد از اجرای این موافقت‌نامه، سه میلیون و 760 هزار و607 تن کالا به ارزش یک میلیارد و 242 میلیون و 965 هزار و 263 دلار  به کشور وارد شده است که عمده واردات ما از این اتحادیه کالاهای اساسی و مورد نیاز کشور بوده است.

    به گفته وی، جو با حدود 30 درصد، ذرت دامی با 18.5 درصد، گندم با 17.5درصد، روغن دانه آفتابگردان با 12درصد، لاشه و شقه بره با سه درصد، عدس و نخ هرکدام با 1.3درصد و کاغذ و ماشین الات صنعتی به ترتیب کالاهای وارداتی از این اتحادیه به کشور هستند.

    دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک در خصوص سهم کل کالاهای تجاری ایران با اتحادیه اوراسیا که در چارچوب موافقت‌نامه رویه واردات یا صادرات را طی کردند، گفت: از بیش از یک میلیارد و 782 میلیون دلار کارنامه تجاری شش ماهه کشور با این اتحادیه، یک میلیارد و شش میلیون و 950 هزار و 541 دلار در چارجوب اجرای موافقت نامه تجارت ترجیحی، عمل شده که می توان به سهم 56 درصدی آن در کل تجارت اشاره کرد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو