عصر خودرو

رئیس سازمان هواپیمایی اعلام کرد

واگذاری ایران‌ایر به بخش خصوصی قطعی است

عصر بازار- رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد این سازمان در مقابل هرگونه اقدامی که شرایط بازار بلیت هواپیما را برهم بریزد خواهد ایستاد و قطعاً اجازه انحصار در این بازار به هیچ ایرلاینی داده نمی‌شود.

واگذاری ایران‌ایر به بخش خصوصی قطعی است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، علی عابدزاده در نشست خبری که روز گذشته برگزار شد اظهار کرد: اینکه در جریان مذاکرات پس از لغو تحریم‌ها این ایران‌ایر بود که به عنوان نخستین ایرلاین توانست نسبت به خرید هواپیمای جدید اقدام کند به سابقه بیش از چهار دهه‌ای این شرکت هواپیمایی و زیرساخت‌های قوی و قابل توجه آن مربوط می‌شود.

    معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: با توجه به توانایی ایران‌ایر در اقدام جهت خرید هواپیماهای جدید، دولت با توجه به تعهدی که در این حوزه داشت وارد مذاکره شده و قراردادی را با ایرباس نهایی کرد. هرچند این پایان کار نیست و طبق نص صریح قانون این شرکت هواپیمایی باید به بخش خصوصی واگذار شود.

    عابدزاده در پاسخ به این سوال که آیا پس از ورود ناوگان جدید ایران‌ایر خطر انحصار در بازار و یا برهم خوردن شرایط فعالیت دیگر ایرلاین‌ها وجود دارد، توضیح داد: با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته تلاش بر این بوده که از منابع دولتی برای خرید هواپیماهای جدید هیچ استفاده‌ای نشود و با روش‌های تامین مالی از سوی شرکت‌های سازنده و یا سرمایه‌گذاران خارجی این مهم اجرایی شود.

    وی افزود: در این راستا تمامی شرکت‌ها از ایران‌ایر گرفته تا دیگر ایرلاین‌های اصلی کشور می‌تواند با استفاده از این روش‌های تامین مالی نیاز خود را حل کرده و در بازار فعلی رقابت کند.

    رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت ایرلاین‌هایی که سرمایه کافی برای ادامه فعالیت در صنعت هوایی کشور ندارند نیز گفت: سازمان هواپیمایی با این شرکت‌ها به هیچ عنوان برخوردی اجباری نخواهد کرد و همان‌طور که پیش از این نیز تاکید شده در طول شش ماه آینده شرایط برای آنها وجود خواهد داشت که سرمایه‌شان را به عدد مدنظر وزارت راه و شهرسازی برسانند.

    عابدزاده با بیان اینکه بحث ادغام و یا واگذار شدن در بازار بورس جزئی از گزینه‌های پیش‌روی این ایرلاین‌ها خواهد بود، اضافه کرد: پس از پایان مدت شش ماه ما با ایرلاین‌های باقی‌مانده جلساتی را برگزار خواهیم کرد تا مشکلات آنها و دلایلی که باعث شده نتوانند کفایت سرمایه لازم را تامین کنند، مشخص شود هرچند از هم‌اکنون نیز تعدادی از این شرکت‌ها کار خود را برای افزایش سرمایه آغاز کرده‌اند که باید دید نتیجه آن چه خواهد شد.

    وی درباره دلایل انتخاب ایرباس 380 به عنوان بزرگترین هواپیمای مسافرتی جهان به عنوان بخشی از سبد خرید ایران در قرارداد اخیر توضیح داد: متاسفانه کسانی نسبت به این قرارداد انتقاد می‌کنند که صنعت هوایی را از دور رصد می‌کنند و از مشکلات و انتخاب‌های پیش‌روی آن کمتر خبر دارند. قطعا وقتی ناوگان ما پس از تحمل سال‌ها سختی امکان نوسازی را به دست آورده ما باید تلاش کنیم از تمام گزینه‌های مطرح در این زمینه استفاده‌ای جدی داشته باشیم.

    رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: وقتی کشور ما 35 سال قبل و با جمعیتی بسیار پایین‌تر تعداد قابل توجهی بوئینگ 747 که در آن زمان بزرگترین مدل مسافرتی در بین هواپیماهای جهان به حساب می‌آمد را خریداری کرد که ظرفیت مسافرگیری حدود 500 نفر را داشت، کمتر کسی به این انتخاب شک کرد زیرا نیاز ایران به چنین هواپیماهایی قطعی بود. در حال حاضر نیز قطعا ایران نیاز به خرید هواپیماهای مختلف در کلاس‌های پروازی و ظرفیت‌های مسافرگیری گوناگون است و ایرباس 180 نیز جزئی از همین نیاز به حساب می‌آید.

    عابدزاده به وضعیت نه چندان مطلوب ناوگان فعال کشور اشاره کرد و گفت: وقتی یک هواپیما خریداری می‌شود باید به شکلی دقیق سن مفید آن محاسبه شده و با در نظر گرفته شدن جایگزین‌های لازم هواپیما در فاصله زمانی بین 15 تا حداکثر 20 سال بازنشسته شود. این در حالی است که بخش زیادی از ناوگان امروز ما از دهه 80 میلادی فعال شده و باید در اسرع وقت بازنشسته شود. حتی هواپیماهایی که از سال 2000 میلادی به بعد تولید شده‌اند نیز در آینده‌ای نزدیک توان پرواز نخواهند داشت.

    وی اظهار کرد: با توجه به این شرایط ایران باید از موقعیت به وجود آمده پس از لغو تحریم‌ها حداکثر استفاده را ببرد و از این رو خرید هواپیماهای مختلف جزئی از این برنامه خواهد بود. اگر در حال حاضر فرودگاه‌های ما توان نشست و برخاست ایرباس 380 را ندارند ما باید در طول چند سال آینده تا قبل از رسیدن این هواپیماها امکانات زیرساختی خود را بهبود ببخشیم و در عرض توسعه ناوگان توان فرودگاهی کشور را نیز ارتقاء دهیم.

    عابدزاده با اشاره به تفاوت جدی ایجاد شده در تامین مالی هواپیماهای جدید خاطرنشان کرد: تلاش ما این است که از هواپیمای خریداری‌شده به عنوان ضمانت فروش و دریافت تسهیلات استفاده شود، موضوعی که در تمام دنیا نیز شبیه به آن اتفاق افتاده و شرکت‌های بیمه در همین مسیر گام برداشته‌اند. با اجرایی شدن این امکان و بهبود نسبی شرایط ایرلاین‌های داخلی قطعا می‌توان انتظار داشت از فضای به وجود آمده پس از لغو تحریم‌ها ناوگان ایران بیشترین استفاده را ببرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها