عصر خودرو

کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد

بررسی دلایل رشد بازار سهام

مردم از طریق صندوقها وارد بازار سرمایه شوند

عصر بازار- یک کارشناس بازار سرمایه با ترسیم چشم‌انداز بازار سهام ایران گفت: ریسک و بازده در بورس هم اکنون در برابر کاهش نرخ سود بانکی و تورم واکنش مثبت نشان می‌دهد.

بررسی دلایل رشد بازار سهام
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، احسان مرادی در مورد دلایل رشد شاخص بورس تهران در روزهای اخیر گفت: چشم‌انداز خوبی از آینده کشور هم اکنون در برابر بورس تهران به تصویر کشیده شده و تحقق این تصویر به نحوه پیاده‌سازی آن بر روی تابلوی اقتصاد کشور از سوی نقاش ماهری به نام دولت بستگی خواهد داشت.

    مدیرعامل سرمایه‌گذاری ایرانیان با بیان اینکه کشور پس از عبور از انتخابات اسفند ماه امسال با رویکرد نوینی روبرو خواهد شد، عنوان کرد: این انتظار وجود دارد که با راه‌یابی منتخبان مردم به مجلس که از بنیه کارشناسی و علمی برخوردار هستند، همکاری بهتری میان قوه مقننه و مجریه برای تحقق سریعتر تصویر زیبای شکل گرفته در برابر بازار سرمایه محقق شود.

    وی با بیان اینکه طی دو سال‌ گذشته افراد زیادی از جمله غیر حرفه‌ای‌ها با زیان‌های هنگفتی در بورس مواجه شده‌اند، گفت: به لحاظ روانی آن دسته از سرمایه‌گذارانی که زیان دیده‌اند، این روزها تلاش می‌کنند، تا دوباره به سرمایه‌ از دست رفته خود دست یابند.

    مرادی در عین حال هم اکنون یکسری از موسسات اعتباری غیر مجاز با محدود شدن فعالیت‌های خود مواجه شده‌اند و به تبع آن صاحبان نقدینگی پول‌های خود را از حساب‌های این موسسات خارج کردند.

    وی گفت: این در حالی است که در بدنه دولت نیز هم اکنون این عقلانیت حاصل شده که بهترین گزینه برای آرام گرفتن وجوه سرگردان که قادر به ایفای نقش مفید در اقتصاد نیست، تنها بورس و بازار سهام است.

    مرادی با بیان اینکه هم اکنون معامله‌گران بازار سهام علاقه مند به خرید سهام شرکت‌های بزرگ و مطرحی دارند که حضور آنها در اجتماع بیشتر لمس می‌شود، عنوان کرد: تابلوهای تجاری شرکت‌های خودروساز و یا بانک‌ها در حالی در هر کوی و برزنی به چشم می‌خورد که هم اکنون بیشتری حجم پول نیز در بازار سهام به سمت این شرکت‌ها جذب می‌شود.

    در صورتی که صنایع پربازده مختلفی از جمله پتروشیمی‌ها، بیمه و حمل و نقل در بازار و جود دارند که پیش‌از این به دلیل صدمه دیدن از بابت تحریم‌ها با رشد قیمت سهام مواجه نبوده‌اند.

    این کارشناس بازار سرمایه در برابر این پرسش فارس که رشد نسبت قیمت بر درآمدی کل بازار سهام (P/E) تا کجا ارزیابی می‌شود، عنوان کرد: اصلی‌ترین عامل تاثیرگذار بر متغیر ریسک و بازده در بورس تهران نرخ سود بانکی است که رابطه معکوس با نسبت قیمت بر درآمدی سهام دارد.

    وی گفت: در عین حال نرخ تورم نیز با متغیر (P/E) رابطه برعکس داشته و با کاهش دو متغیر مذکور می‌توان گفت: نسبت قیمت بر درآمدی بازار افزایش می‌باید. بنابراین هم اکنون رشد (P/E) بازار در روند منطقی قرار گرفته و در بازه بلند مدت شاهد تداوم این رشد خواهیم بود.

    مرادی با توصیه به متقاضیان سرمایه‌گذاری گفت: مردم عادی می‌توانند از طریق کسب اطلاعات و دانش کافی از مجرای صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار سهام مشارکت داشته باشند. در این بین معرفی و شناساندن ساز و کار این صندوق‌ها به مردم از سوی متولیان بازار سرمایه ضروری است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها