عصر خودرو

رتبه بندی ۲۰ تولیدکننده برتر سیمان در جهان

عصر بازار- سیمانی ها باید تا سه ماهه سوم سال آینده منتظر بماند تا وضعیت بازار بهبود یابد.

رتبه بندی ۲۰ تولیدکننده برتر سیمان در جهان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۴:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، عبدالرضا شیخان دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان طی گفتگویی با بیان این مطلب گفت: در جلسه ای که امروز با نوبخت در اتاق بازرگانی درخصوص برنامه پنج ساله ششم و بودجه سال 95 داشتیم موضوع رشد اقتصادی کشور در سال آتی مطرح شد.

    وی افزود: در این جلسه بر تحقق رشد هشت درصدی کشور در سال آینده تاکید شد اما پیش بینی نمی شود این رشد تا سه ماهه سوم سال 95 رخ دهد.

    شیخان ادامه داد: در سال 95 در سه ماهه سوم شاهد خروج از رکود بسیاری از صنایع از جمله بازار مسکن و ساخت و ساز خواهیم بود که این موضوع بر روی صنعت سیمان نیز تاثیرگذار خواهد بود.

    گفتنی است، محمدباقر نوبخت، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اعلام کرده که برای تحقق رشد هشت درصدی در کشور در سال آتی، نیاز است بخش صنعت 9.38 درصد و بخش معدن 8.8 درصد رشد داشته باشد که از این رو باید شاهد سرمایه گذاری 105 هزار میلیارد تومانی دولت بطور سالانه در طرح های عمرانی بود.

    وی به مازاد 5 تا 6 میلیون تنی کلینکر نیز اشاره کرد و افزود: رکود ساخت و ساز یکی از معضلات اصلی صنعت سیمان کشور که با شرایط موجود حتی در پسابرجام نیز باید در انتظار ماه های پایانی سال 95 بود.

    دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان خاطرنشان کرد: عمده صادرات سیمان ایران به کشورهای CIS یا مشترک المنافع شامل سه کشور روسیه، اوکراین و روسیه و هشت  کشور ارمنستان، ازبکستان، ترکمنستان، تاجیکستان، قزقیزستان، قزاقستان، مولدوی و گرجستان است.

    البته در ماه های اخیر و در نشست های گروه D8 شامل هشت کشور مسلمان اندونزی، ایران، بنگلادش، پاکستان، ترکیه، مالزی، مصر و نیجریه که آخرین جلسه نشست آن در ماه های اخیر در ایران برگزار شد پیشنهاد خود را برای صادراتی به کشورهایی همچون بنگلادش نیز مطرح کردیم و منتظر نتیجه آن هستیم اما در مجموع این کشور هنوز بازار هدف ما نیست و با توجه به هزینه های بالای حمل دریایی صادرات به این کشور تاحدودی مقرون به صرفه نیست.

    وی درخصوص بنگلادش تصریح کرد: این کشور نیاز سیمان خود را تاکنون از کشورهای مختلف همچون چین تامین کرده است.

    این گزارش می افزاید، صنعت سیمان در سال  2015 در حال تثبیت و تحکیم شدن بود هرچند که در گزارش های مالی شرکت های سیمانی شاهد سقوط فروش خالص، حجم تولید و در نتیجه سود آنها بودیم.

    در سال 2015 اقتصادهای بزرگ دنیا نظیر روسیه، برزیل، هند و چین از رکود رنج بردند و در این بین برزیل و روسیه رکود اقتصادی را تحمل کردند اما هند و چین شاهد کاهش رشد اقتصادی بودند.

    شرایط رکود جهانی سبب شد این کشورها در بخش های ساخت و ساز کنار بکشند.

    در چین در سالی که گذشت تخمین زده شده که تنها از 65 درصد ظرفیت تولید استفاده شد و شرکت های سیمانی ضرر قابل توجهی را متحمل شده اند.

    برخی کارشناسان معتقدند برای تعادل در صنعت سیمان نیاز به کاهش حداقلی 500 میلیون تن در سال ظرفیت و حذف این میزان تولید است.

    این میزان تقریبا یک سوم کل ظرفیت تولید سیمان چین و یک هشتم ظرفیت تولید سیمان جهان است.

    جدول زیر تولید سیمان 20 کشور اصلی تولیدکننده این محصول را در بین سال های 2014 و 2015 نشان می دهد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها