عصر خودرو

نابسامانی بازارهای اروپا، پس‌لرزه روز سیاه نفت نیویورک

عصر بازار- بازارهای اروپا به دنبال کاهش بی‌سابقه بهای نفت نیویورک در روز دوشنبه و منفی شدن بهای آن، در آستانه سقوط قرار گرفته‌اند. بازار نفت آمریکا به بدترین وضعیت ۲۱ سال اخیر خود سقوط کرده و همین امر معاملات بازارهای بورس جهان را نیز بطور چشمگیری تحت تاثیر قرار داده است.

نابسامانی بازارهای اروپا، پس‌لرزه روز سیاه نفت نیویورک
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، بهای نفت آمریکا در آستانه پایان دوره قراردادهای مهلت دار برای تحویل محموله‌ها در ماه می/ اردیبهشت، از بامداد دوشنبه به طور فزاینده‌ای روند سقوطی به خود گرفت و به منفی 37.63 دلار در هر بشکه رسید. منفی شدن قیمت نفت آمریکا ناشی از این است که تاسیسات ذخایر نفت این کشور در حال پر شدن است، نفت مازاد تولیدی این کشور فروخته نمی شود و قابلیت ذخیره‌سازی هم ندارد و نگهداری آن به دردسری برای تولیدکننده‌ها تبدیل شده است.

    هر بشکه نفت برابر 159 لیتر در اوایل سال جاری در نیویورک به بهای 60 دلار داد و ستد می‌شد و قیمت آن روز جمعه گذشته به 18.72 دلار کاهش یافت و سه روز بعد به منفی 37.63 دلار سقوط کرد.

    بهای نفت نیویورک، از بامداد دوشنبه با شیب تند روند نزولی به خود گرفت و از اندکی کمتر از 15 دلار برای هر بشکه در بامداد به 5 دلار در اوایل شب و سپس یک سنت در ساعات پایانی روز رسید و تا زیر صفر تنزل کرد، زیرا فروشندگان نفت که به دلیل اشباع مخازن قادر به ذخیره کردن بیشتر نیستند، آماده پرداخت مبلغی به خریدارانی شدند که بتوانند نفت روی دست مانده را به هزینه خود برداشت کرده و جابجا کنند.

    روزنامه اقتصادی و فرانسوی زبان «لکو» بلژیک روز سه شنبه در تحلیلی از سقوط بی‌سابقه بهای نفت نیویورک با عنوان «عصبانیت اروپا پس از سقوط تاریخی طلای سیاه» و تاثیر آن بر بازارهای اروپایی نوشت: بازارهای اروپا که از سقوط تاریخی قیمت هر بشکه نفت نیویورک برای تحویل در ماه می‌ شوکه شده‌اند خود نیز در آستانه سقوط قرار گرفته اند.

    این رسانه فرانسوی زبان تصریح کرد: انتظار می‌رود بورس‌های اروپایی در روزهای ابتدایی کاهش بی‌سابقه قیمت نفت نیویورک که برای نخستین بار در تاریخ خود شاهد آن بود به شدت سقوط کنند.

    «پیتر کاردیلو» (Peter Cardillo) استراتژیست بازار سهام در موسسه «اسپارتان کپیتال» به روزنامه «لا کروا» فرانسه می‌گوید: قیمت‌های پایین فوق العاده چشمگیر نشانه فعالیت اقتصادی ضعیف است.

    او سلسله شاخص‌های فاجعه بار اخیر برای اقتصاد آمریکا از جمله نرخ بالای بیکاری در این کشور را یادآوری می‌کند و می‌گوید: این شاخص‌ها نشانه آن است که ما در دوره نزولی هستیم.

    با این وجود کارشناسان نفتی تاکید دارند که وضعیت بازار در روزهای آینده بهبود خواهد یافت. آنان یادآوری می‌کنند که این موقعیت، علاوه بر شرایط استثنائی و بی سابقه کنونی، نشان گذار فروشندگان به قراردادهای ماه ژوئن نیز هست.

    سقوط بی‌سابقه قیمت نفت آمریکا بیش از همه، بازارهای اروپا را متاثر از خود کرده است؛ بورس اوراق بهادار پاریس بعد از ظهر سه شنبه با شاخص منفی 2.19 همانند روز قبل از سقوط بهای نفت نیویورک نتوانست درمقابل چنین اتفاق تاریخی مقاومت کند.

    لاکروا نوشت: شاخص CAC40 فرانسه، 99.36 امتیاز خود را از دست داد. در حالی که شاخص آن در روز گذشته در بالاترین میزان خود به 0.65 رسیده بود.

    رتبه بورس پاریس به شدت کاهش یافت و  تاکنون تغییری نکرده است.

    «فرانکلین پیشار» مدیرعامل مرجع بازارهای مالی «کیپ لینک»(Kiplink ) می‌گوید: بدون وجود هیچ رویداد مهم دیگری، جایگاه بورس پاریس مانند همسایگان اروپایی‌اش با وجود کاهش بهای نفت پایان موفقی داشت اما امروز برای مقاومت در برابر فشار دوباره شکست خورد.

    روزنامه فرانسوی «شلانژ» هم امروز نوشت که به گفته کارشناسان با کاهش قیمت نفت و حتی منفی بودن آن به دلیل بحران بهداشتی، قیمت سوخت در جایگاه‌های سوخت در حال کاهش است اما به میزان کمتری چرا که عوامل دیگری مانند مالیات همچنان بر آن اعمال فشار دارند.

    «الیویه گانتوآ» (Olivier Gantois) رئیس اتحادیه صنایع نفتی فرانسه تاکید کرد: به ازای هر لیتر سوخت حدود 85 سنت مالیات وجود دارد و این مالیات باعث کاهش تغییرات در قیمت آن می‌شود.

    «فرانسیس پوس» (Francis Pousse) عضو شورای ملی مشاغل مرتبط با خودرو فرانسه می‌گوید: قیمت هر لیتر سوخت موجود در پمپ نمی‌تواند از حد آستانه نظری‌اش پایین بیاید. به نظر من، یک یورو حد مجاز است اما به هر حال ما به کاهش شدید قیمت نخواهیم رسید چرا که قیمت مرجع در اروپا و حتی جهان، نفت برنت است. او افزود: کاهش قیمت سوخت می‌تواند منجر به افزایش مصرف شود.

    همچنین روزنامه منطقه‌ای «ووژ متن» فرانسه می‌نویسد: بازار نفت برای چندین هفته در حال سقوط است زیرا محدودیت سفر در بسیاری از کشورها و فلج شدن بسیاری از اقتصادها به دلیل بحران کرونا تقاضا را کاهش داده است.

    این رسانه نوشت: انتظار می‌رود وضعیت سرمایه گذاران از زمان رکود عمیق در سراسر جهان، حتی بدتر هم بشود.

    «دیوید مادن» تحلیلگر «سی. ام. سی مارکت» می‌گوید: نوسان‌های بازار نفت بعد از تحرکات بزرگ در این بازار که حاکم بر اخبار جهان است، بر فضای عمومی اثرگذار است.

    ووژ متن می‌نویسد: قیمت هر بشکه نفت آمریکا به دلیل اشباع سهام و کاهش شدید تقاضا برای نخستین بار در تاریخ، روز دوشنبه منفی شد.

    بازارهای اروپایی به طور کلی در برابر سقوط قیمت‌های نفت خام مقاومت می‌کنند اما این مساله در مورد شاخص نفت آمریکا که با افت شدید روبه رو شده، صادق نبود.

    همچنین به نوشته روزنامه «لو کوتودین» فرانسه، «جان پلاسار» (John Plassard) از شرکت سرمایه گذاری «میرآبو» در یادداشتی نوشت: در زمان حاضر یک شکاف تاریخی بین دو قیمت معیار در بازارهای نفت ایجاد شده است. دلیل این امر به طور عمده ناشی از تولید «شیل» و ایجاد ذخایر عظیم در اوکلاهاما است که به دلیل رکود وحشیانه اقتصاد آمریکا به دلیل کرونا سرریز می‌شوند.

    در پی سقوط بی‌سابقه بهای نفت نیویورک، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا گفت: دولتش سرگرم بررسی امکان متوقف کردن واردات محموله‌های نفت خام از عربستان سعودی با هدف حمایت از صنعت به شدت آسیب دیده داخلی استخراج و تولید نفت خام است.

    بازار نفت آمریکا به بدترین وضعیت 21 سال اخیر خود سقوط کرده، همین ماجرا، معاملات بورسی جهان را نیز متاثر کرده است.

    این اوضاع بازار نفت، روی بازارهای سهام سراسر جهان نیز تاثیر داشت؛ شاخص داو در وال‌استریت، 105 واحد چیزی در حدود 0. 4 درصد از ارزش خود را از دست داد. شاخص S&P500 نیز حدود 0. 4 درصد فروریخت و شاخص کامپوزیت نزدک نیز 0. 2 درصد افت کرد.

    این در حالی است که هفته گذشته، وال‌استریت دومین هفته متوالی رشد را تجربه کرده بود؛ چرا که سرمایه‌گذاران به ظرفیت درمانی ویروس کرونا امیدوار شده بودند و همچنین بحث‌هایی درباره بازگشایی برخی از بخش‌های اقتصاد آمریکا وجود داشت. این روند، بر خلاف داده‌های ناامیدکننده از بیکاری 22 میلیون آمریکایی شکل گرفته بود. اما حالا با سقوط بازار نفت، وضعیت در اولین روز معاملاتی این هفته تغییر کرد.

    برچسب ها