عصر خودرو

بازارسازهای سهام از فرصت اصلاح قیمتی برای خرید بهره بردند

دو پالس مثبت از تالار بورس

عصر بازار- پس از جهش خیره‌کننده شاخص بازار سهام در هفته‌های گذشته، در روزهای اخیر شاهد قرار گرفتن معاملات در مدار اصلاحی بودیم.

دو پالس مثبت از تالار بورس
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، دیروز، پس از شیب تند نزول روزهای قبل و با وجود اینکه همچنان نزول قیمتی در برخی از نمادها ادامه داشت، اما رفتار معاملات به‌طور کلی منطقی‌تر بود. افزایش مشارکت حقوقی‌ها در سمت خرید را می‌توان از نکات مثبت جدال خرید و فروش سهام دانست. به این ترتیب، با حمایت حقوقی‌های بازار از نمادهای بزرگ بورس، شاخص کل بورس با رشد 115 واحدی (معادل 15/ 0 درصد) به سطح 76 هزار و 709 واحد رسید. در حالی که شاخص کل هم وزن (با اثرگذاری یکسان نمادها) افت 4/ 0 درصدی را تجربه کرد. بر این اساس، شرکت‌های بزرگ بورسی با رشد نسبی قیمت مواجه شده بودند، در سایر نمادهای بازار شاهد تداوم افت قیمت‌ها بودیم. در حالی که به نظر می‌رسد حضور پررنگ‌تر حقوقی‌ها در خرید سهام تنها عامل حمایتی بوده است، اما رصد معاملات بازار سهام در ماه‌های گذشته (چه در زمان رکود چه در رونق) حاکی از این موضوع است که این معامله‌گران به مانند سایر معامله‌گران بازار بر اساس صلاحدید خود خرید و فروش را در دستور کار خود قرار می‌دهند. بر این اساس، ورود به فاز اصلاح قیمتی پس از جهش‌های متوالی با خوشبینی موجود نسبت به آینده اقتصاد و بورس، شرایط را برای خرید سهام توسط معامله‌گران کلان بازار فراهم کرده است.

    رشد آهسته و پیوسته بورس در روزهای آینده

    بر این اساس، در گفت‌وگویی با ایمان مقدسیان، کارشناس بازار سرمایه به بررسی تحولات روز گذشته تالار شیشه‌ای پرداخته شد. وی گفت: در مقاطع زمانی مختلف از دی ماه به بعد شاهد رشد قابل توجه و خیلی سریعی در بازار بودیم به گونه‌ای که در برخی سهم‌ها که بیشتر در گروه خودرویی قرار داشتند، رشد 70 تا 100 درصدی را داشتیم و بقیه بازار نیز به‌طور میانگین رشدی 30 درصدی را به خود دید تا افت قیمت‌های گذشته تا حدودی جبران شود. مقدسیان ادامه داد: طبیعی است که با حجم زیاد معاملات در هفته گذشته، بازار اندکی استراحت کرده و شاخص نیز مقداری اصلاح شود اما با نگاهی تحلیلی به وضعیت کنونی بازار سرمایه می‌توان انتظار داشت طی چند روز آینده به تدریج در برخی از نمادها که پیش از این رشد زیادی را تجربه نکردند، شاهد رشدی آرام باشیم.

    این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: به نظر نمی‌رسد طی روزهای آینده افت یا رشد زیادی در بازار دیده شود مگر اینکه اخبار بنیادی و تاثیرگذاری جو کنونی بازار را تحت تاثیر قرار دهد. به‌عنوان مثال تقویت احتمال کاهش نرخ سود بانکی از عوامل حمایت‌کننده قیمت سهام خواهد بود. همین موضوع را می‌توان درخصوص بازار جهانی عنوان کرد. نمی‌توان به‌طور قطع اظهار کرد که شوک‌های بازارهای جهانی بر اقتصاد و بازارهای مالی ایران بی‌تاثیر است و ممکن است انتشار هر‌گونه خبری در این خصوص معاملات را با نوساناتی همراه کند اما در مجموع رشدی آهسته را در روزهای آینده خواهیم داشت.

    وی با اشاره به فعالیت منطقی حقوقی‌ها در بازار روز گذشته گفت: حقوقی‌ها در روز گذشته در خرید فعالیت قابل‌توجهی داشتند که به گونه‌ای سبب حمایت از بازار و منطقی‌تر شدن رفتار معامله‌گران شد. باید اذعان داشت حقوقی‌ها از فرصت پیش‌آمده طی هفته گذشته استفاده کرده و برخلاف رفتار سال‌های گذشته خود که در روزهای پایانی سال به فروش روی می‌آورند، رفتاری متعادل‌ و منطقی‌تر را در پیش گرفته و مشارکت بیشتری در سمت خرید داشتند.به گفته مقدسیان، در روز گذشته حقوقی‌ها در نماد بانک صادرات، بیش از 36 درصد خرید داشتند و این در حالی است که تنها 11 درصد از فروش روی این نماد از آن حقوقی‌ها بود. در نماد ایران‌خودرو نیز که طی معاملات روز گذشته جزو نمادهای پرمعامله بازار بود، حقوقی‌ها بیش از 34 درصد خرید و تنها 11 درصد فروش داشتند. در دیگر نمادها همچون بانک تجارت نیز شاهد برتری خرید حقوقی‌ها نسبت به فروش بودیم. در مجموع شاهد تغییر مالکیت بیش از 15 میلیارد تومانی از حقیقی به حقوقی در معاملات سهام دیروز بودیم. وی در پاسخ به این سوال که دلیل این رفتار حقوقی‌ها در بازار روز یکشنبه چه بود، اظهار داشت: تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد که حقوقی‌ها در روزهای پایانی سال تمایل بیشتری به فروش از خود نشان می‌دهند اما روز گذشته با توجه به اینکه قیمت بسیاری از سهم‌ها برای حقوقی‌ها جذاب بود، به خرید روی آوردند. درست است که این فعالیت حقوقی‌ها موجب حمایت از بازار روز گذشته شده است اما باید توجه داشت که در قیمت‌های فعلی خرید بیشتر به نفع حقوقی‌ها بوده است، وگرنه حتی به بهانه حمایت از بازار سرمایه نیز فعالیتی نمی‌کنند که به ضررشان تمام شود. این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: با فروکش کردن صف‌های فروش، تا پایان معاملات شنبه به ندرت از شدت هیجان بازار کاسته شده و شاهد تداوم رفتار منطقی و تحلیلی‌تر از جانب حقیقی‌ها و حقوقی‌های بازار خواهیم بود.


    در بازار روز یکشنبه چه گذشت؟

    شاخص کل بورس تهران روز گذشته با رشدی 115 واحدی (معادل 15/ 0 درصد) به سطح 76 هزار و 709 واحدی رسید. طی معاملات روز گذشته نماد معاملاتی سه شرکت پتروشیمی جم با 70 واحد، خدمات انفورماتیک با 58 واحد و صنایع پتروشیمی خلیج فارس با 54 واحد بیشترین تاثیر بر رشد شاخص کل بورس را بر عهده داشتند و در مقابل نماد گروه مپنا از رشد بیشتر شاخص جلوگیری کرد.


    در عین حال نماد گروه مپنا با 61 واحد و پالایش نفت بندرعباس با 53 واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را در برآورد این نماگر برجا گذاشتند. از سوی دیگر بیشترین حجم معاملات در این روز را سرمایه‌گذاری سایپا با دادوستد بیش از 180 میلیون سهم به نام خود ثبت کرد و پس از آن نماد بانک صادرات ایران، پارس خودرو، سایپا دیزل و ایران خودرو دیزل در صدر جدول بیشترین حجم معامله قرار گرفتند. در عین حال نماد سرمایه‌گذاری سایپا بیشترین ارزش معاملات روز یکشنبه را نیز از آن خود کرد. در بازار روز گذشته به ترتیب نمادهای سیمان قائن، سایپا آذین، فرآورده‌های نسوز ایران و سایپا شیشه با بیشترین افزایش قیمت همراه شدند و در مقابل نمادهای نیروترانس، کربن ایران، معادن بافق و سیمان داراب بیشترین کاهش قیمت را به خود دیدند. علاوه بر این طی معاملات دیروز نمادهای سایپا، سرمایه‌گذاری رنا و سایپا آذین طولانی‌‌ترین صف‌های خرید را از آن خود کردند و در آن سوی بازار سنگین‌ترین صف‌های فروش در نمادهای پالایش نفت بندرعباس، سرمایه‌گذاری شاهد، سایپا دیزل و فولاد خراسان تشکیل شد.


    نبض گروه‌های بورسی

    معاملات گروه بانکی در روز گذشته نسبتا متعادل انجام گرفت و عرضه‌ها به شدت روز شنبه نبودند. ونوین و سمایه معاملات را با صف خرید به پایان رساندند و بانک صادرات با معامله 152میلیون سهم بیشترین حجم و ارزش معاملات گروه را به خود اختصاص داد. دیروز نمادهای خودرویی‌ نوسانی معامله شد و در پایان معاملات اکثرا در بازه منفی قرار گرفتند. با این حال، خساپا، ورنا، خاذین از جمله نمادهای خودرویی بودند که با صف‌های خرید بسته شدند.

    خپارس با معامله 120 میلیون سهم بیشترین حجم معاملات گروه را داشت. در گروه دارویی‌ها نیز تیپیکو با معامله بیش از 5میلیون سهم بیشترین حجم معاملات گروه را از آن خود کرد. در عین حال پارسان در صدر جدول بیشترین حجم معاملات گروه محصولات شیمیایی قرار گرفت و پس از آن تاپیکو با معامله 18میلیون سهم در رده دوم قرار گرفت. در میان قندی‌ها نیز قشیر با دادوستد 14 هزار و 717 میلیارد ریالی بیشترین ارزش معاملات گروه را به خود اختصاص داد و بیشترین حجم معاملات گروه قندوشکر با معامله بیش از 4میلیون سهم به قثابت رسید.

    در مجموع طی معاملات دیروز در بورس، یک میلیارد و 711 میلیون ورقه بهادار به ارزش 398 میلیارد تومان و در 111 هزار و 608 نوبت دست‌به‌دست شد. در عین حال طی این داد و ستدها همان‌گونه که گفته شد شاخص کل 115 واحد (معادل 15/ 0 درصد) رشد کرد و همچنین شاخص قیمت (وزنی ارزشی) 20/ 44 واحد (معادل 15/ 0 درصد) رشد نشان داد و در مقابل شاخص کل (هم‌وزن) 39/ 51 واحد (معادل 40/ 0 درصد) افت کرد و ارزش بازار به سطح 328 هزار میلیارد تومان رسید.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها