عصر خودرو

سکه در کانال میلیونی ماند

ردیابی مسیر بازار دلار

عصر بازار- روز گذشته، شاخص ارزی با ۳۵ تومان افت دیگر به قیمت ۳۴۵۶ تومان رسید و گرچه سکه را هم از اوج ۱۲ ماهه شنبه به زیر کشید، اما نتوانست آن را از کانال میلیونی خارج کند. در حالی که در روزهای آینده سکه به اونس چشم خواهد داشت، شاخص ارزی با ۴ نگاه متفاوت روبه‌رو است. در بازار ارز، یک گروه اعتقاد به ادامه روند کاهشی دارند؛ در حالی که سه گروه افزایشی، بر سر زمان تغییر روند با یکدیگر اختلاف دارند. همزمان حتی تحلیلگرانی که از افت اونس در کوتاه‌مدت می‌گویند، درباره روند درازمدت، افزایشی هستند.

ردیابی مسیر بازار دلار
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، روز گذشته دلار یک کانال قیمتی عقب‌تر رفت و روند سکه را نیز کاهشی کرد، با این همه افت ارزش دلار نتوانست سکه را از کانال میلیونی پایین بکشد. یکشنبه بهای دلار با 35 تومان کاهش به قیمت 3 هزار و 465 تومان و قیمت سکه با 5 هزار تومان کاهش به یک میلیون و یک هزار تومان رسید. کاهش قیمت دلار در ادامه روند کاهشی روزهای پیشین و ناشی از عواملی چون پایین آمدن نرخ حواله درهم و افزایش حجم ارز نقدی موجود در بازار بود. با وجود کاهش روز یکشنبه، 4 نگاه متفاوت در رابطه با آینده قیمت دلار وجود دارد. یک گروه اعتقاد به ادامه روند کاهشی بازار دارند. این دسته نگاهی ساختارشکنانه به وضع موجود دارند و معتقدند که با توجه به اجرایی شدن برجام و سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز، تاریخ انقضای سفته بازی و نوسان‌گیری از بازار ارز سر رسیده است. با این حال، سه گروه دیگر با نگاه گروه اول هم نظر نیستند و باور دارند که روند کاهشی قیمت متوقف خواهد شد. 3 گروه یاد شده، بر سر زمانی که دلار به کف قیمتی می‌رسد، با یکدیگر توافق نظر ندارند.

    روز دوشنبه، دلار به کمترین قیمت خود از اوایل بهمن‌ماه رسید. در دومین روز هفته، شاخص بازار ارز معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 490 تومان آغاز کرد و نهایتا با 35 تومان کاهش دیگر به قیمت 3 هزار و 465 تومان رسید. در این شرایط، 4 نگاه متفاوت میان معامله‌گران ارزی در رابطه با آینده قیمت دلار وجود دارد. گروه اول، شامل کسانی است که نگاه ساختارشکنانه به وضع کنونی دارند. به عقیده آنها، مختصات بازار در حال تغییر کردن است و با توجه به پیش رو بودن سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز در سال 95، دوره نوسان‌گیری در بازار ارز رو به اتمام است. در این نگاه، فعالیت بازار به شکل سابق نخواهد بود و نوسانات دلار محدود خواهد بود و قیمت آن نیز بیشتر تحت‌تاثیر سیاست‌های رسمی تغییر خواهد کرد، موضوعی که می‌تواند پیش‌زمینه یکسان‌سازی نرخ ارز باشد. گروه حاضر در وضعیت کنونی از نظر تعداد در اقلیت بازار قرار دارند، ‌هرچند که ممکن است، سال 95 و با نزدیک شدن به یکسان‌سازی نرخ ارز تعداد این دسته بیشتر شود.

    اما سه گروه دیگر در بازار حضور دارند که معتقدند زمان تغییر ساختار بازار ارز فرا نرسیده است و دلار همچنان قابلیت نوسان‌گیری دارد. با این حال، این افراد در رابطه با زمانی که قیمت دلار به کف می‌رسد اشتراک نظری ندارند. گروه دومی این نگاه را دارند که دلار در کوتاه مدت نوسانات کاهشی خود را ادامه خواهد داد، ‌اما بعد از برگزاری انتخابات، روند کاهشی آن متوقف خواهد شد. گروه سوم نیز با نگاه گروه دوم موافقند و اعتقاد دارند که بازار به شرایطی که گروه اول بیان می‌کنند،‌ نرسیده است. این دسته باور دارند که قیمت دلار کمی زودتر و پیش از برگزاری انتخابات روند کاهشی خود را متوقف خواهد کرد. آنها می‌گویندکه بازار ارز معمولا معامله‌گران را غافلگیر می‌کند؛ بنابراین امکان دارد که در هفته آینده و پیش از برگزاری انتخابات، روند کاهشی قیمت متوقف شود. گروه چهارم بازار شامل کسانی است که معتقدند هر لحظه امکان دارد کف قیمتی دلار رقم بخورد. این دسته در گذشته بارها در تشخیص نقطه کف دلار اشتباه کرده‌اند، ‌ولی به گفته آنها در وضعیت کنونی قیمت به اندازه‌ای پایین آمده است که هر لحظه امکان دارد،‌ دلار افزایش قیمت خود را شروع کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها