عصر خودرو

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار:

هدف گذاری ۲۴۰ هزار میلیارد تومانی تأمین مالی از بازار سرمایه

عصر بازار- روزهای سخت بازار سرمایه سپری شده است و این روزها سهم بازار سرمایه از اقتصاد به طور محسوس افزایش یافته است.

هدف گذاری ۲۴۰ هزار میلیارد تومانی تأمین مالی از بازار سرمایه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در برنامه بازدید امروز وزیر امور اقتصادی و دارایی از این سازمان در حضور طیب نیا گفت: یکی از فصل های با اهمیت برنامه دولت در کنار توجه ویژه به سیستم بانکی، توجه به بازار سرمایه بود. خوشبختانه همین نحوه تفکر و درایت و دانش دکتر طیب نیا موجب شد تا بالاترین رای در میان وزرای دولت به ایشان برسد.

    دکتر محمد فطانت با اشاره به اینکه امروزه بسیاری از کشور های مقتدر و ابر قدرت دارای بازار سرمایه بزرگ هستند تصریح کرد: این بازارها اقدام به جمع آوری پول های ریز کرده و امکان تامین مالی و تخصیص بهینه منابع را برای شرکت ها فراهم می کند تا در زمینه تولید مورد استفاده قرار بگیرد.

    رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، با بیان اینکه در پایان برنامه 5ساله ششم سهم تامین مالی از بازار سرمایه باید به 240 هزار میلیارد تومان برسد، ابراز داشت:  امسال شاهد تحول اساسی در حوزه تامین مالی خصوصا در فرابورس هستیم.

    وی در ادامه بیان کرد: در بخش صندوق ها اتفاقات خوبی روی داده است به گونه ای که امروز سرمایه صندوق ها به 50 هزار میلیارد تومان افزایش داشته است. این در حالیست که صندوق ها همواره پشتوانه خوبی برای بازار صکوک و بازار سرمایه به شمار می روند.

    دکتر فطانت همچنین افزود: امروز به پشتوانه صندوق های راه اندازی شده نرخ موثر به 19 درصد رسیده است و این امکان فراهم شده است تا هیچ اوراقی در بازار سرمایه بدون فروش باقی نماند. در همین زمینه تا کنون در حدود 4 هزار میلیارد اوراق خزانه در فرابورس به فروش رسیده است که پیش بینی می شود در روزهای آتی شاهد ثبت هزار میلیارد تومان دیگر در تابلو بورس اوراق بهادار باشیم.
    رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص عملکرد بورس در حوزه انرژی همچنین بیان کرد: در بخش انرژی بیش از هزار میلیارد تومان اوراق سلف موازی مربوط به حوزه نفت یا پذیرفته شده یا در حال معامله است. در بخش نفت از طریق صکوک شاهد عرضه 200 میلیارد تومان صکوک نفت با نرخ 21 درصد هستیم.

    عضو شورای عالی بورس یکی از اتفاقات مهم سال جاری بازار سرمایه را جایگزینی قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی دانست و گفت: در بحث ذرت 6800کشاورز کد سهامداری دریافت کرده اند که  پیش بینی می شود این روند در بسیاری از محصولات کشاورزی دیگر نیز اعمال شود.

    وی همچنین بیان کرد: در بخش ابزار ها در سال گذشته اوراق استصناع در بازار معرفی شد . اوراق رهنی نیز از دیگر ابزارهایی که است که می تواند بخش بازار مسکن و صکوک را متحول سازد که هم اکنون دستور العمل های آن تدوین و ابلاغ شده است و شاهدیم که اولین اوراق رهنی به عدد 300میلیارد تومان از طریق بانک مسکن در بازار عرضه خواهد شد. در همین خصوص امیدواریم بتوانیم بازار بدهی را هم تراز با بورس داشته باشیم و بتوانیم توسعه در این بخش را نیز شاهد باشیم .

    دکتر فطانت همچنین در خصوص بورس تهران بیان کرد: از 15 دی ماه تا کنون بازار سهام شاهد رشد شاخص 24درصد بوده است. با وجود اینکه این روزها به پایان ماه نزدیک شده و زمان تسویه معاملات اعتباری را پیش رو داریم اما چشم انداز های روشنی پیش روی بورس تهران دیده می شود و امید است گزارش های مثبتی ر از سوی شرکت ها شاهد باشیم.

    وی همچنین در خصوص زیر ساخت های بازار سرمایه بیان کرد: در بخش زیر ساخت ها فعالیت های بسیاری صورت گرفته است که برخی از دستاوردها رونمایی شده است. با وجود اینکه در گذشته با افزایش حجم معاملات شاهد  بازدید تراکنش ها به صورت لحظه ای نبودیم، اما امروز بسیاری از این مشکلات برطرف شده است.

    رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان بیان کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار امیدوار است با همکاری وزارت اقتصاد و دارایی فصل جدیدی از فعالیت ها را در پسابرجام آغاز کرده و شاهد تعامل بیشتر میان بخش های  مختلف اقتصادی با بازار سرمایه باشد.

    یادآور می شود وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی، جناب آقای دکتر طیب نیا برای ارائه رهنمود و دیدار با همکاران، امروز میهمان سازمان بورس و اوراق بهادار است .

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها