عصر خودرو

مشکل سامانه معاملات بزودی رفع می‌شود

چاره‌سازی پدیده «سهام فروشی» شرکت‌های سهامی خاص در لایحه دولت

عصر بازار- مدیرعامل سازمان بورس با بیان اینکه موضوع نظارت بر پدیده سهام فروشی شرکت های سهامی خاص نیازمند ضمانت های اجرایی است،از بومی‌سازی و بروزرسانی سامانه‌های معاملاتی در آینده نزدیک با مشارکت شرکت‌های مطرح خارجی خبر داد.

چاره‌سازی پدیده «سهام فروشی» شرکت‌های سهامی خاص در لایحه دولت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، رئیس سازمان بورس اوراق بهادار با اشاره به پدیده سهام فروشی شرکت‌های سهامی خاص مانند پدپده شاندیز، پردیس‌بان و... و تبعات ناشی از نبود نظارت در این زمینه گفت: موضوع عرضه عمومی اوراق بهادار و سهام به مردم در تمامی دنیا با دقت پیگیری می‌شود .گاهی اوقات به دلیل خلاء های قانونی که وجود دارد برخی شرکت‌های با ماهیت سهامی خاص ثبت می‌شوند، ولی با کارکرد سهامی عام به عموم مردم اوراق به فروش می رسد و یا از راهکارهای دیگری استفاده می‌کنند که حفظ حقوق عامه مردم به دلیل عدم آشنایی با مکانیزم های نظارتی مربوط به این قضیه پایمال و تضییع می‌شود.

    محمد فطانت با اشاره به لزوم راهبری تامین مالی پروژه های کلان در کشور گفت: در عین حالی که باید پروژه های با اهمیت کشور امکان تامین مالی داشته باشند اما این کار باید تحت نظارت نهای ناظر صورت بگیرد و اگر اشخاصی خارج از نظام های تعریف شده اوراقی را منتشر کردند طبیعتاً باید ضمانت اجرایی وجود داشته باشد تا بتوان جلوی فعالیت آنها را گرفت و یا برخورد لازم از طریق نهادهای قانونی انجام شود.

    وی در برابر این پرسش که راهکار سازمان بورس برای جلوگیری از بروز پدیده های سهام فروشی چیست ، پاسخ داد: سازمان بورس تا آنجایی که می توانسته نسبت به تبعات چنین رخدادهایی از طرق مختلف اطلاع رسانی کرده و در حال حاضر نیز پیش نویس لایحه ای توسط دولت در حال آماده شدن است که بخش های نظارتی مربوط به عرضه عمومی اوراق بهادار و سهام دیده شده و فکر می کنم اگر این لایحه قانونی به مجلس تقدیم و تبدیل به قانون شود امکان بسیار خوبی برای بازار سرمایه  فراهم می‌کند که بخش‌های نظارت گریز شرکت های سهامی خاص تحت نظارت قرار گیرد.

    وی در برابر اینکه آیا با توجه به فرسودگی نرم افزار معاملات بورس و کارگزاری ها و لزوم پوست اندازی  این سامانه در حال حاضر،  تاکنون چه اقدام هایی در راستای بروز رسانی صورت گرفته ؛ گفت: یکی از مشکلات اصلی سازمان بورس این بوده که نرم افزارهای مورد استفاده بازار سرمایه در گذشته با حجم محدودی کار می کرده و در روزهایی که شاهد معامله‌گرانی بسیار بیشتر و حتی در مواردی با 20 برابر رشد تعداد معاملات نسبت به گذشته مواجه بودیم ؛ سامانه های معاملاتی بازار در این اندازه و حجم هیچ وقت مورد آزمون قرار نگرفته  و نتوانسته اند بروز رسانی شوند.

    فطانت با بیان اینکه در سامانه اصلی معاملات کارگزاری ها هیچ خللی وجود نداشته و همه چیز به درستی و در کمال صحت و امنیت انجام شده است، گفت: در برخی از نظام های سیستم های جانبی مثل سامانه tsetmc گاهی شاهد عقب افتادن این سامانه از معاملات واقعی بوده‌ایم که امید می رود طی روزهای آینده با توجه به تمهیداتی که اندیشیده شده در فاز اول رفع شود.

    اما در برنامه کلی، این موضوع جزو استراتژی‌های سازمان بورس است، برای اینکه بتوان برای استفاده از ابزارهای جدید به ویژه ابزارهای مشتقه و استراتژی های حاکم بر ابزارهای مشتقه در بازار سهام حرکت کرد حتماً نیاز به روزآمد کردن سیستم‌های نرم افزاری بازار سهام است.

    این مقام مسئول با بیان اینکه برای دستیابی به این هدف ، به صورت بومی تلاش های مستمر و طولانی در حال انجام بوده و مذاکراتی نیز با کشورهای مختلف در حال انجام است، گفت:چون هنوز مذاکرات به نتیجه نرسیده نمی توان اسمی برد اما رایزنی با کشور های آسیایی بزرگ و مطرح و برخی کشور های اروپایی صاحب نام شروع شده و در عین حال شرکتی که سامانه فعلی متعلق به آنها است ارتباط هایی گرفته شده است.

    فطانت تصریح کرد: سامانه معاملات به سرعت قابل بومی سازی و بروز رسانی نیست اما بهبود هایی که مشکلات فعلی را کاملاً مرتفع کند حتماً رخ خواهد داد و در مدیریت فناوری هم اکنون دست ندرکاران این شرکت بطور  شبانه روزی در حال کار هستند و امیدواریم این تلاش ها به سرعت به نتیجه برسد و همه ذینفعان بازار شاهد این باشند که سیستم های نرم افزاری بازار در اینده ای نزدیک حداقل مشکلات فعلی را نداشته باشند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو