عصر خودرو

مدیرسرمایه‌ گذاری کارگزاری توسعه اندیشه دانا

بازار در حال اصلاح است

عصر بازار- مدیرسرمایه‌ گذاری کارگزاری توسعه اندیشه دانا بازار را در حال اصلاح می‌داند و اعتقاد دارد که شاخص می‌تواند به سقف‌هایی که در گذشته داشته است، برسد.

بازار در حال اصلاح است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۴:۰۰

    محمد خیری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «عصربازار» با بیان اینکه بازار در حال حاضربازار در حالت اصلاح است، افزود: پس از اجرای برجام رشد شاخص با شیب تند ادامه داشت و در برخی از صنایع رشد چشمگیری انجام و گروه خودرو سازی لیدر ساز شد. البته برخی از این رشدها نیز بدون مطالعه و بی دلیل انجام شد. بنابراین اصلاح روی چند صنعت مانند خودرو و پالایشگاه روی داد.
    وی با اشاره به اینکه هنوز اتفاقی از نظر کلان در صنعت رخ نداده است، ادامه داد: صنعت خودرو در مجموع حدود 5 تا 6 هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند. این در حالی است که شرکت سایپا به تنهایی 2 تا 3 هزار میلیارد تومان زیان دارد. زیان ایران خودرو دیزل نیز 2 برابر قیمت فعلی این شرکت است.
    مدیرسرمایه‌ گذاری کارگزاری توسعه اندیشه دانا تشریح کرد: حتی اگر تمام قراردادهای اعلام شده نیز بسته شود، باز حدود 10 سال طول خواهد کشید تا برخی از شرکت‌های خودروسازی به سود برسند. البته رویداد دیگر اصلاح ساختار مالی این شرکت‌ها است که به نفع آنها تمام می‌شود. به طور مثال شرکت‌های زیر مجموعه سایپا با افزایش سرمایه دارایی‌های راکد را مولد و از ماده 141 خارج می‌شوند. به این ترتیب تسهیلی نیز در اعتبارگیری این گروه از بانک‌ها می‌شود.
    به گفته خیری، همچنان بازار در رکود است و از نظر عملیاتی سودآوری رخ نداده است.
    این فعال بازار سرمایه به گزارشات واصله از گروه پالایشی اشاره کرد و گفت: تعدیل‌های منفی پشت سرهم این گروه به دلیل کاهش ارزش نفت موجودی این صنعت، در حالی رخ می‌دهد که همچنان این شرکت‌ها سودآور هستند و از این به بعد نیز وضعیت بهتری خواهند داشت. در واقع سال آتی این شرکت‌ها می‌توانند سودهای مناسبی شناسایی کنند و با افت قیمتی که کرده‌اند و با توجه به ارزش جایگزینی مناسب آنها، سهام این گروه ارزنده است.
    وی افزود: گروه بانکی‌ها نیز با بحث فروش دارایی‌ها می‌توانند اصلاح ساختار داشته باشند و با فروش اموال مازاد خود گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری بلند مدت هستند.
    مدیرسرمایه‌ گذاری کارگزاری توسعه اندیشه دانا روند شاخص را صعودی ارزیابی کرد و افزود: شاخص حتی می‌تواند به سقف‌های پیشین نیز برسد. اما مسلما شیب تند ادامه دار نخواهد بود و ملایم‌تر دنبال می‌شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها