عصر خودرو

نوبخت مطرح کرد

شرط سرمایه‌گذاری با خارجی‌ها

بدهی دولت از طریق اسناد خزانه اسلامی تسویه می‌شود

عصر بازار- رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با اشاره به اینکه ما می‌خواهیم از کشورهایی استفاده کنیم که رقابت‌پذیری آن‌ها بر مبنای تولید، بهره‌وری و نوآوری است، خاطرنشان کرد: اینها کشورهایی هستند که قرار است برنامه‌ریزی‌هایی به صورت مشترک با آنها داشته باشیم.

شرط سرمایه‌گذاری با خارجی‌ها
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، محمدباقر نوبخت در نهمین جلسه هیات نماینده اتاق بازرگانی گفت: در تنظیم بودجه سال 95 نمایندگان اتاق حضور فعالی داشتند و خود من از نظرات نمایندگان اتاق بهره‌مند شدم.

    او ادامه داد: تهیه برنامه خوب بخشی از کار است، اما اجرای آن بخش مهمی است. سابقا انتقاد بیشتر در اجرا بود چرا که برنامه‌ها عملیاتی نمی‌شد. ما با همکاری اتاق بازرگانی برنامه‌ریزی کرده‌ایم و مهم این است که با فعالان اقتصادی آن برنامه‌ها را اجرایی کنیم.

    رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی اضافه کرد: گرچه ما این برنامه را به مجلس ارائه کردیم اما آن را در سطح عام منتشر نکرده‌ایم و برای هفته آینده مصمم هستیم ابعاد برنامه ششم را به عنوان اولین برنامه اقتصاد مقاومتی تبیین کنیم.

    وی افزود: ما در طی سال‌های 1395 تا 1399 سومین برنامه در دوره سند چشم‌انداز را باید اجرایی کنیم و به دلیل مطالبات مردم از نظام و ضرورت رقابت با کشورهای دیگر این موضوع یک پاسخ دارد و آن این است که باید بتوانیم به پیشرفت و توسعه دست پیدا کنیم.

    نوبخت اضافه کرد: گرچه از سال 1328 پنج برنامه داشتیم و از سال 1358 تا 1368 برنامه‌ای نداشتیم و از سال1368 تا به امروز پنج برنامه را اجرا کردیم امروز کشور می‌خواهد یازدهمین برنامه را اجرایی کند.

    معاون رئیس‌جمهور تشریح کرد: برنامه‌های ما همه کوتاه‌مدت (پنج ساله) است. ما باید هدف مشخص و بلندمدتی داشته باشیم که آن هدف در این برنامه پیش‌بینی شد که برای سال 1404 کشوری توسعه‌یافته شویم و از نظر علم و فناوری در جایگاه نخست قرار گیریم. پس از مدتی که گذشته همه می‌دانیم که به نیمه راه بوده و هنوز به هدف نرسیده‌ایم. عده‌ای فکر کرده‌اند که ما به دنبال جایگاه اول نیستیم، ولی مقام معظم رهبری سیاست جدیدی را اعلام کرده‌اند که آن سیاست همان سیاست‌های گذشته است که کامل شده و ما می‌توانیم به اهدافمان دست یابیم.

    نوبخت ادامه داد: سیاست ما این است که تمام امکانات کشور را بسیج کنیم تا از دانش و بهره‌وری برخوردار شویم. صادرات داشته باشیم و با کشورهای منطقه روابط ایجاد کنیم که این رابطه ابزارها و اهرم‌های جهانی برای توسعه است و دولت باید تلاش کند تا خود را کوچک کند تا از نفت کمتر بهره ببرد که این موضوع خلاصه اقتصاد مقاومتی است. سومین برنامه از سند چشم‌انداز در یک شرایط متفاوت قرار است اجرا شود که در این شرایط بنابر این است که به هشت درصد رشد اقتصادی برسیم.

    به گفته وی در سال‌های گذشته امکانات برای صادرات و واردات نداشتیم و همچنین امکان استفاده از شبکه جهانی برای ما فراهم نبود. اما در حال حاضر می‌توانیم از شبکه جهانی استفاده کنیم و قرارداد ببندیم. در حال حاضر رده‌های اول کشورهای دیگر از جمله نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور وقت می‌گیرند و به ایران می‌آیند اما ما نمی‌خواهیم برای هشت درصد رشد مورد نظرمان بازار لخمی برای کشورهای دیگر باشیم.

    نوبخت افزود: از آنجایی که منابع ما محدود است طبیعتاً نمی‌توانیم در پنج سال اول همه مشکلات را حل کنیم. تفاوت اصلی برنامه ششم با برنامه دیگر این است که در برنامه ششم، سه تا چهار موضوع را انتخاب کرده‌ایم و روی آن متمرکز شدیم. این موضوع به چند گروه طبقه‌بندی می‌شود که گروه اول آب، محیط‌زیست و صندوق‌های بازنشستگی است. این سه موضوع بسیار مهم است و ما در آن بحران‌هایی داریم. قرار است برای این سه موضوع فکرهایی کرده و آنها را عملیاتی کنیم.

    رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با بیان این که دولت بدهی خود را از طریق انتشار اسناد خزانه اسلامی پرداخت می‌کند، گفت: دولت با افزایش سهم مالیات از بودجه، نمی‌خواهد فشاری به بنگاه‌ها وارد شود.

    نوبخت با اشاره به اینکه سند اصلی برنامه ششم و ابعاد اجرایی آن، آن‌طور که باید هنوز تشریح نشده، خاطرنشان کرد: سه‌شنبه هفته آینده در اجلاس یک‌روزه، ابعاد اجرایی برنامه ششم را به‌مثابه اقتصاد مقاومتی تدوین می‌کنیم.
    وی تصریح کرد: قرار است در برنامه ششم به رشد اقتصادی سالانه 8 درصد برسیم و از آنجاکه در فروش نفت و صادرات محدودیتی نداریم، باید نوع تعامل خود را با کشورها شناسایی کنیم و برای همین کشورهایی که امکان رقابت‌پذیری را دارند به سه دسته تقسیم کردیم. یکی کشورهایی که رقابت‌پذیری آنها مبتنی بر عوامل تولید است، یک گروه بر مبنای بهره‌وری و یک گروه بر مبنای نوآوری.
    نوبخت به پیش‌بینی دولت از کاهش نرخ تورم و بیکاری در برنامه ششم خبر داد و گفت: کاهش ضریب جینی 0.34 درصد و تک‌نرخی کردن تورم و بیکاری از اهداف ماست تا جایی که در سال 99 نرخ تورم باید به 8.9 درصد برسد و نرخ بیکاری هم از 10.7 تا پایان برنامه ششم باید به 7 درصد برسد.
    وی همچنین کاهش سهم نفت در اقتصاد کشور را یکی دیگر از اصلاح شاخص‌ها برشمرد و افزود: اکنون سهم منابع نفتی در بودجه 32 درصد است که قرار است، به 22 درصد کاهش یابد.
    نوبخت در مورد ارائه راهکاری برای تسویه بدهی دولت، گفت: برای این کار زمان‌بندی کرده‌ایم تا از طریق فروش اوراق کل تعهدات را بدهیم که تا 3 سال سالانه سود آن را می‌دهیم و پس‌از آن اصل آن را ابتیاع (خریداری) می‌کنیم و بدهی دولت را تسویه می‌نماییم.
    وی همچنین به پیش‌بینی رشد برای بخش‌های مختلف کشور اشاره کرد و گفت: برای بخش کشاورزی رشد 5 درصدی، برای معدن 8.3، برای صنعت 9.3، برای بخش ساختمان 6.4، برای بخش خدمات رشد 5.8 درصدی، برای نفت 8.8 و ارتباطات 19.4 درصدی را پیش‌بینی کرده‌ایم که به‌طور متوسط سالانه 724 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای تحقق رشد 8 درصدی نیاز داریم.
    رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت: دولت قرار است 105 هزار میلیارد تومان روی طرح‌های عمرانی سرمایه‌گذاری کند و در همین راستا تعداد طرح‌های عمرانی که از گذشته مانده را با کار کارشناسی از 2900 طرح به 2500 طرح کاهش داده‌ایم و حتی بنا داریم که برخی طرح‌ها را واگذار کنیم که دستورالعمل آن آماده شده است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها