عصر خودرو

نفع اقتصادی ایران از غیردلاری شدن تجارت خارجی

عصر بازار- ایران اعلام کرده از دلار برای انجام تجارت خارجی شامل فروش نفت فاصله می‌گیرد و از استفاده از ارزهای دیگری مانند یورو به جای ارز آمریکا استقبال می‌کند.

نفع اقتصادی ایران از غیردلاری شدن تجارت خارجی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، "گلوبال ریسرچ" کانادا در گزارشی خبر اختصاصی رویترز با عنوان "ایران پول بدهی نفتی معوق و جدید را به یورو می‌خواهد" را مورد توجه قرار داد و نوشت: اعلام تصمیم شرکت ملی نفت ایران برای استفاده از یورو به جای دلار آمریکا در معاملات نفتی به منزله تشدید جنگ ارزی است و شاید واشنگتن باید از این خبر نگران شود.

    این پایگاه خبری با این مقدمه در ادامه گزارش خود خاطرنشان کرد ایران به دلیل تمایل همیشگی واشنگتن برای تحریم تهران در هر زمانی که می‌خواهد تلاش می‌کند با استفاده از ارزهای دیگر دلار آمریکا را دور بزند.

    ایران پس از رفع تحریمهای هسته‌ای در ماه گذشته، درصدد کاهش اتکا به دلار آمریکا برآمده و مایل است ده‌ها میلیارد دلار طلب نفتی خود از هند و سایر خریداران را به یورو دریافت کند و پول معاملات نفتی جدید را هم به یورو انجام دهد.

    در ادامه این گزارش اشاره کرده سیاستمداران واشنگتن که توسط کمیته امور عمومی آمریکا و اسرائیل موسوم به "آیپک" خریده شده‌اند همیشه دنبال بهانه جویی علیه دولت ایران هستند حتی اگر بتوانند ایران را عامل گرمایش جهانی معرفی می‌کنند.

    یک منبع آگاه در شرکت ملی نفت ایران در گفت‌وگو با رویترز اظهار کرده بود ایران برای قراردادهای نفتی که اخیرا با شرکتهایی شامل شرکت نفت و گاز فرانسوی توتال، پالایشگاه اسپانیایی سپسا و لیتاسکو - بازوی تجاری شرکت نفتی لوک اویل روسیه - امضا کرده است به یورو پول دریافت خواهد کرد.

    ایران در سطح اقتصادی و سیاسی روابط نزدیکی با روسیه و چین دارد و اکنون که با تهدید جنگ از سوی آمریکا یا کشور دیگری روبرو نیست می‌تواند چرخش استراتژیکی به سوی ارزهای دیگر داشته باشد.

    به گفته این مقام آگاه در شرکت ملی نفت ایران، این شرکت در فاکتورهایش شرطی را قید کرده که خریداران نفت باید با توجه به نرخ دلار در زمان تحویل، به یورو پرداخت کنند.

    تغییر فروش نفت به یورو اکنون که این منطقه یکی از شرکای تجاری بزرگ ایران است اقدامی منطقی محسوب می‌شود. زیرا اگر ایران مانور دریایی یا آزمایش موشکی جدیدی در آینده انجام دهد ممکن است به درخواست جدید برای تحریم ایران منتهی شود. بسیاری در کنگره آمریکا شامل جان مک کین و چارلز شومر سناتورهای آمریکایی برای تحریمهای جدید رای خواهد داد تا دولت بتواند علاوه بر تحریمهایی که علیه آزمایش های موشکی اخیر ایران وضع کرده، تهران را هدف تحریمهای بیشتری قرار دهد. تحریمهای جدید استفاده نهادها و افراد مرتبط با برنامه موشکی ایران از سیستم بانکی آمریکا را ممنوع کرده است. سیستم بانکی آمریکا برای مبادلاتش از دلار استفاده می‌کند و به همین دلیل ایران می‌خواهد طلب نفتی و پول فروش جدید نفت را به یورو دریافت کند تا از تحریمهایی که باعث دشواریهای اقتصادی شده اند اجتناب کند.

    سلطه آمریکا در خاورمیانه با قدرت پترودلار حاصل شده است. دلار آمریکا همچنان 60 درصد از ذخایر ارزی جهان را تشکیل می‌دهد. اگرچه اقدام اخیر برای جایگزین کردن ارزهای ایران، روسیه و چین با دلار آمریکا به برتری دلار پایان نمی‌دهد اما دنیا به تدریج از دلار آمریکا به استفاده از ارزهای دیگر حرکت می‌کند بدون اینکه اقتصاد جهان دچار اختلالات بزرگی شود و واشنگتن را به نگرانی بیاندازد.

    غیردلاری شدن معاملات نفتی سیاسی نیست

    در این بین مسعود هاشمیان اصفهانی، معاون وزیر نفت اخیرا در مصاحبه ای به خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گفت: درخواست ایران برای دریافت درآمد نفتی به یورو، یوان یا ارزهای بزرگ دیگر جهان بر مبنای اقتصادی بوده و به دلیل ملاحظات سیاسی نبوده است.

    به گفته معاون وزیر نفت، در وهله نخست به نظر می‌رسد تصمیم ایران برای غیردلاری کردن معاملات نفت با انگیزه‌های سیاسی و نه اقتصادی صورت گرفته با اینهمه بعضی از تحلیلگران به سرعت دریافته اند که اقدام ایران چیزی به جز تلاش برای شکستن سلطه سیستماتیک پترودلار آمریکایی نیست.

    وی در ادامه افزود: اقدام مذکور بسیار عمیق‌تر از پروپاگاندا است. ایران در دوران تحریمها رنج زیادی را تحمل کرد و پولی که از فروش نفت به دست آورده بود بلوکه شده بود و اکنون هم آمریکا به دلیل آزمایش موشکهای بالستیک برای وضع تحریمها علیه تهران تهدیدهای جدیدی کرده است. به همین دلیل تصمیم برای استفاده نکردن از دلار، تلاش برای حمایت از دارایی‌های ایران در برابر تحریمهای یکجانبه جدید آمریکاست.

    از سوی دیگر علاوه بر اجتناب از تحریمهای بیشتر آمریکا تجارت نفت با ارزهای چین و اروپا به نفع ایران خواهد بود زیرا مبادلات کالایی دیگری هم با آنها دارد.

    معاون وزیر نفت با اشاره به موقعیت دلار به عنوان ارز بین المللی خاطرنشان کرد ایران ترجیح می‌دهد از دلار اجتناب کند، اما فضا برای مذاکرات در حال حاضر محدود است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها