عصر خودرو

مزایای سرمایه‌گذاری در شرکت‌های هلدینگ

عصر بازار- شرکت هلدینگ فردی حقوقی یا حقیقی است که صاحب سهام عمده یکسری شرکت دیگر است. این ساختار ریسک‌های موجود در مالکیت و کنترل چندین شرکت به طور همزمان را بسیار کاهش می‌دهد.

مزایای سرمایه‌گذاری در شرکت‌های هلدینگ
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از عصر اعتبار، در این وضعیت، شرکت هلدینگ می‌تواند از مزایای خیلی خوبی چون معافیت‌های مالیاتی براساس‌درصد مالکیت و نیز حق رأی و ارزش کسب شده از سوی شرکت برخوردار باشد.

    مزایای سرمایه‌گذاری
    سرمایه‌گذاری در یک شرکت هلدینگ از چندین جنبه قابل بررسی است:

    1.رعایت اصل مهم تنوع در سرمایه‌گذاری
    بردن سرمایه‌ها به سمت شرکت‌های هلدینگ باعث می‌شود تنوع سرمایه ایجاد شود. داشتن تنوع در سرمایه یکی از توصیه‌های اکید این روزهای کارشناسان سرمایه‌گذاری است. آنها معتقدند داشتن تنوع در سرمایه‌گذاری ریسک کمتری نسبت به سرمایه‌های یکجا دارد. تنوع در سرمایه همچنین امکان بالاتر رفتن سرمایه‌ها را بیشتر می‌کند.

    2. تضمین بازپرداخت وام‌ها با شرکت‌های تابعه
    اگر یک شرکت هلدینگ وامی را دریافت کند، می‌تواند بازپرداخت آن را با استفاده از سرمایه شرکت‌های فرعی تضمین کند. در نتیجه شرکت‌های فرعی و سرمایه آنها شرکت هلدینگ را در وضعیتی قرار می‌دهد که بتواند حتی در صورت ورشکستگی دوباره سرپا بایستد چون اگر ورشکستگی اتفاق بیفتد شرکت در حالت روز اولی که شروع کرد قرار می‌گیرد و نه پایین‌تر از آن.

    3. یکپارچگی سیاست‌ها
    یکی دیگر از خوبی‌های شرکت‌های هلدینگ این است که از اتخاذ سیاست‌های دست و پا‌گیر خبری نیست. معنای این حرف این است که شرکت‌ها می‌توانند برای تمام مجموعه‌های تحت نظر خود و شرکت‌های کوچک‌تری که در اختیار دارند سیاست‌های یکسانی را در نظر بگیرند بدون اینکه بخواهند در مدیریت فردی مدیران شرکت‌های تابعه مداخله کنند.

    4.شرکت هلدینگ تولید‌کننده یا خدمات رسان نیست
    شرکت‌های هلدینگ عموما محصولی را تولید نمی‌کنند یا خدماتی را ارائه نمی‌دهند. این نوع شرکت‌ها فقط وسیله‌ای برای مالکیت سهام سایر شرکت‌ها هستند. بنابراین دردسرهای تولید یا خدمات کمتر گریبانگیر سرمایه‌گذاران در این شرکت‌ها می‌شود.

    5. ریسک کمتر شرکت‌های هلدینگ نسبت به سایر شرکت‌ها
    یکی از خوبی‌های برجسته این نوع شرکت‌ها این است که هلدینگ‌ها کمتر از سایر شرکت‌ها با ریسک‌های معمول در سرمایه‌گذاری رو در رو می‌شوند. تنها ریسک این نوع شرکت‌ها سرمایه‌ای است که در آن سرمایه‌گذاری شده و ممکن است به هر دلیل بازگشت داده نشود.

    6.شریک شدن در شهرت و خوشنامی شرکت‌های تابعه
    شرکت‌های هلدینگ یک خوبی بزرگ دیگر هم دارند؛ آنها می‌توانند به سادگی در شهرت و خوشنامی شرکت‌های تابعه خود شریک شوند و از سود آن بهره‌مند شوند. در حالی‌که از خطراتی که در کمین این شرکت‌هاست در امان هستند. خطراتی چون معضلات قانونی، بدهی مالیاتی و پرونده‌های حقوقی اگر دامنگیر شرکت‌های تابعه شود به شرکت هلدینگ آسیبی نمی‌رساند.

    از چه چیز هلدینگ باید ترسید؟
    شرکت‌های هلدینگ با وجود همه مزایایی که دارند یکسری بدی‌ها هم دارند که باید به آنها توجه کرد. اگرچه بنیان نهادن یک شرکت هلدینگ هزینه کمتری نسبت به سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دیگر دارد. در راه‌اندازی این نوع شرکت‌ها همچنین از قوانین دست و پا گیر خبری نیست و به دست گرفتن کنترل چندین شرکت در این نوع شرکت‌ها کار آسانی به نظر می‌رسد. اما باید توجه داشت که این سادگی و سهولت موضوع را تا حدی از رسمیت‌های معمول خارج می‌کند. همین امر باعث می‌شود تا دولت‌ها این اختیار را به خودشان بدهند که بدون دلیل قانونی در این شرکت‌ها را ببندند.
    البته اگر این شرکت‌ها اطمینان برای دولت ایجاد کنند که قصد انحصارسازی در صنعتی خاص را ندارند و به درستی می‌توانند آنچه را در دست دارند کنترل کنند، احتمال اینکه دولت‌ها نیز سراغ اهرم فشار رفته و به زور بخواهند قانونی را به این شرکت‌ها تحمیل کنند بسیار کم می‌شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها