عصر خودرو

گزارش مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی

عصر بازار: به منظور کاهش ریسک سرمایه گذاری ، پرتفوی شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی با ۷۸% سرمایه گذاری در شرکت های بورسی و ۲۰% در شرکت های غیربورسی در سال گذشته اصلاح شد و سهم محصولات شیمیایی کم و گروه واسطه گری های مالی و محصولات غذایی و آشامیدنی افزایش یافت و در مجموع ۶۸ میلیارد تومان، پرتفوی شرکت اصلاح شده است. شرکت های زیرمجموعه وبانک از جمله شرکت شفادارو در چند ماه آینده و صنعت و معدنی توسعه ملی در نیمه دوم سال در بورس عرضه خواهند شد.

گزارش مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تامین سرمایه نوین، شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی در سال گذشته با کسب سود 1302 میلیارد ریالی بابت فروش پروژه ساختمانی برزیل افزایش قابل توجهی در سود عملیاتی شرکت داشته است. وبانک 100درصد سهم شرکت صنعتی و معدنی توسعه ملی را مالک است و در حال حاضر عمده منابع شرکت در این پروژه صرف می شود. ظرفیت تولید گندله و کنستانتره پروژه سنگان هر کدام 2.5 میلیون تن در سال است و تولید فولاد نخواهند داشت. پیش بینی می‏ گردد پروژه عظیم سنگان در اوایل سال 1396 به بهره برداری برسد ، درصد پیشرفت فیزیکی کنسانتره 45% و گندله 12% و IRR این طرح 25.7% می باشد.

    محل برگزاری : ساعت 10 مورخ 1394/04/30 در دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران برگزار گردید.
    سال مالی 1393
    هیات رئیسه مجمع

    رئیس : شیخی ( نماینده بانک ملی )
    ناظر : غزالی ( نماینده شرکت سرمایه گذاری تدبیر )
    ناظر : قاسمی ( موسسه همیاری کوثر )
    دبیر: مورخ
    مدیرعامل : حنیفی
    گزارش هیات مدیره
    مجمع با حضور 90% سهامداران رسمیت یافت. آقای حنیفی ، مدیر عامل شرکت ، عوامل موثر بر رکود بازار سرمایه را به شرح زیر قرائت کردند.
    کاهش قیمت جهانی نفت
    کاهش تقاضای محصولات پتروشیمی و معدنی
    عدم ثبات در نظام پولی کشور به ویژه در حوزه عملیات بانکی و نرخ تسهیلات و نرخ های سپرده گذاری در بانک ها
    کاهش تقاضای بخش خصوصی و مصارف دولت ناشی از کاهش درآمد بر مصرف و کاهش قیمت دارایی ها
    افزایش بهره مالکانه صنایع معدنی
    78% از سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی در شرکت های بورسی و 20% آن در شرکت های غیر بورسی می باشد. مهمترین شرکت های بورسی پتروشیمی شازند ، توسعه صنایع بهشهر ، ایران ترانسفو و سرمایه گذاری توسعه ملی می باشند و مهمترین شرکت های غیر بورسی در پرتفوی وبانک ، سرمایه گذاری شفا دارو، صنعتی و معدنی توسعه ملی، بین الملل ساختمان و صنعت ملی، کشت و صنعت و دامپروری پارس هستند.
    به گفته حنیفی به منظور کاهش ریسک ، سبد سرمایه گذاری شرکت اصلاح شده و از وزن محصولات شیمیایی کم و به وزن شرکت های واسطه گری مالی، غذایی و آشامیدنی افزوده شده است. در گذشته 51% سود شرکت از یک شرکت ( پتروشیمی شازند ) تامین می شد. در سال گذشته سبد سرمایه گذاری  68 میلیارد تومان، اصلاح شده است.

    شرکت های واجد شرایط گروه توسعه ملی برای عرضه در بورس :
    سرمایه گذاری شفا دارو ؛ شفادارو با داشتن 10 شرکت زیرمجموعه برای عرضه در بورس در نیمه راه قرار دارد و امید است تا چند ماه آینده وارد بازار شود. درصد سهامداری در شفادارو 18.8 % است و برخی پروژه های آن به دلیل محیط رقابتی این بازار افشا نشد.
    داروسازی دانا ؛ زیر مجموعه شفادارو بوده و پس از این شرکت ، برای ورود داروسازی دانا به بازار سرمایه اقدام خواهند کرد.
    بین الملل ساختمان و صنعت ملی ؛ پس از فعالیت بیشتر و افزایش دارایی ها وارد بورس می شود.

    کشت و صنعت و دامپروری پارس
    صنعت و معدنی توسعه ملی ؛ شرکت اصلی غیر بورسی در پرتفوی وبانک است که مهمترین پروژه را دارد و عمده منابع شرکت در حال حاضر در این شرکت مصرف می‏گردد ، در نیمه دوم سال جاری در بورس عرضه خواهد شد.
    لیزینگ گسترش سرمایه گذاری ملی ؛ در آینده قابلیت پذیرش خواهد داشت و اکثر بدهی های آن به بانک ملی و بانک کارآفرین و سایر بانک ها پرداخت شده است.

    پروژه های شرکت های زیرمجموعه گروه توسعه سرمایه گذاری ملی :

    پروژه‏های در‏حال ساخت شرکت بین‏الملل ساختمان و صنعت‏ ملی عبارتند از : پروژه خیابان همایونفر ، پروژه فیضیه ، ارج ، پروژه الدوز تبریز و پروژه برزیل که این پروژه واگذار و در آستانه تحویل به خریدار است. از موجودی های املاک شرکت می‏توان به قطعات زمین پردیس، آپارتمان های شهر جدید پردیس، آپارتمان های درحال احداث، آپارتمان های پروژه احتشامیه اشاره نمود.

    اراضی شرکت ملی کشت و صنعت و دامپروری پارس را بخشی از دشت مغان واقع در حد فاصل شهرستان های پارس آباد و بیله سوار در استان اردبیل تشکیل می دهد. شرکت گروه توسعه ملی 40%  سهامدار پارس ، 40% مالک کشت و صنعت و دامپروری مغان و شرکت مدیریت طرح و توسعه آینده پویا می باشد. از برنامه های آتی شرکت مذکور کارخانه عمل آوری بذر، طرح مرحله دوم 1380 هکتاری تبدیل اراضی دیم به آبی، طرح توسعه گاوداری از 1000 راس به 2000 راس می باشد.

    بالغ بر 43  درصد از سهام شرکت توسعه صنایع بهشهر در تملک و مدیریت شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی است و در حال حاضر عمده فعالیت های آن در زمینه های تولید روغن ، قند ، شکر ، محصولات شوینده بهداشتی ، پخش محصولات ، بازرگانی و نیز فعالیت های ساختمانی می باشد.

    شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی در سال گذشته با کسب سود 1302 میلیارد ریالی بابت فروش پروژه ساختمانی برزیل افزایش قابل توجهی در سود عملیاتی شرکت داشته است.

    شرکت صنعتی و معدنی توسعه ملی با مالکیت 100درصدی “وبانک” به عنوان متولی و مجری طرح زنجیره فولاد درصدد فراهم آوردن بستر مناسب جهت سازماندهی و اجرای تولید گندله و کنستانتره با ظرفیت تولید هر کدام 2.5 میلیون تن در سال است و تولید فولاد نخواهند داشت. ازدیگر پروژه های شرکت می توان به فولاد تربت حیدریه ، فولاد تربت جام و سنگان اشاره نمود. پیش بینی می‏ گردد پروژه عظیم سنگان در اوایل سال 1396 به بهره برداری برسد. در مورد قرارداد های برق، گاز، راه آهن و آب رسانی نیز قراردادهایی منعقد شده که اسناد مناقصه برای احداث هر کدام آماده است. درصد پیشرفت فیزیکی کنسانتره 45% و گندله 12% و IRR آن 25% می باشد.
    برنامه های آتی شرکت
    ·        افزایش سرمایه از 650 میلیارد تومان به 2000 میلیارد تومان
    ·        ورورد شرکت های جدید به بورس
    ·        ادامه ساخت و تکمیل پروژه تولید کنسانتره و گندله در شرکت های صنعتی و معدنی توسعه ملی
    ·        ورود به پروژه نفت نیک قشم به منظور تولید پروپیلن ، شرکت در تامین منابع کمک می کند اما مدیریت تخصصی آن به عهده شازند است. 234 هکتار زمین در قشم است.
    ·        ادامه روند اصلاح سبد سرمایه گذاری
    سوال و جواب
    در مورد معاملات وبانک با ایران ترانسفو سوال شد ؛ وبانک 10% سهم مازاد بر دو کرسی هیئت مدیره در ایران ترانسفو دارد که در صورت بالا رفتن قیمت ، این شرکت سمت عرضه قرار خواهد گرفت.

    در مورد فروش وبشهر سوال شد که حنیفی بیان کرد دولت به شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی اجبار اجبار کرد تا این سهم را بفروشد که در قیمت پیشنهادی هیچ شرکتی حاضر به خرید نشد و حنیفی بعید می دانست این سهم با اهمیت در پرتفوی بورسی شرکت فروش برود.

    برنامه ی شرکت برای شرکت های زیان ده چیست ؛ الویت وبانک فروش شرکت ارج می باشد.

    چرا شرکت شفادارو در پیش بینی سال 94 نیامده است ؛ به علت عدم ارائه گزارش توسط شفادارو.
    وبانک به همراه مالکیت تقریبا 9 درصدی وتوسم ، 18.8% از سهام شرکت شفادارو را دارد و قرار بر این بود مالکیت را به بالای 50% برساند اما این شرکت در هلدینگ بانک ملی است و برای قیمت این سهم رقم بالایی در نظر گرفتند ، قرار بر این است پس از عرضه شفادارو در بورس و کشف قیمت در مورد افزایش سهامداری آن تصمیم گیری شود.

    حنیفی در خصوص وصول مطالبات اذعان داشت هیچ نگرانی از این بابت شرکت را تهدید نمی کند.

    سود نقدی
    در این مجمع به ازای هر سهم سود 163 تومانی تقسیم گردید.
    سایر مصوبات
    تصویب صورت های مالی
    تعیین سازمان حسابرسی به عنوان حسابرس رسمی شرکت
    روزنامه اطلاعات و دنیای اقتصاد به عنوان روزنامه رسمی
    حق حضور 1.2 میلیون تومان برای اعضای غیر موظف هیئت مدیره
    پاداش هیئت مدیره 500 میلیون تومان تعیین گردید

    جمع بندی
    شرکت برنامه افزایش سرمایه از 650 میلیارد تومان به 2000 میلیارد تومان را در دست دارد و در تامین منابع پروژه نفت نیک قشم به منظور تولید پروپیلن کمک می کند اما مدیریت تخصصی آن به عهده شازند است. در صورت بالارفتن قیمت بترانس با توجه به مازاد سهامداری وبانک از دو کرسی هیئت مدیره ، این سهم توسط وبانک عرضه خواهد شد. به علت اصرار دولت بر فروش سهم وبشهر ، تاکنون خریداری برای آن پیدا نشده و بعید است این سهم با اهمیت در پرتفوی شرکت فروش برود. در صورت عرضه شفادارو به بورس و کشف قیمت آن در خصوص افزایش درصد سهامداری آن تصمیم گیری خواهد شد. پیش بینی می شود سهم وبانک مثبت باز شود.

    برچسب ها