عصر خودرو

قیمت سکه طلا از یک میلیون تومان گذشت

پرتاب سکه با اهرم اونس

عصر بازار- روز گذشته، همزمان با اوج‌گیری سکه تمام در کانال میلیونی، شاخص ارزی به کف کانال ۳۵۰۰ تومان رسید. سونامی آخر هفته گذشته طلای جهانی، شنبه به بازار تهران رسید تا سکه تمام با ۳۰ هزار تومان رشد به قیمت یک میلیون و ۶ هزار تومان برسد. بیشترین رشد روزانه سکه از مهر ۹۲ آن را به بالاترین قیمت از بهمن ۹۳ رساند. سکه‌های نیم و ربع نیز رکوردهایی را ثبت کردند. این در حالی بود که افت ۲۰ تومانی دلار به مرز کانالی، مانع از رشد بیشتر سکه‌های طلا شد.

پرتاب سکه با اهرم اونس
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، روز شنبه، سونامی آخر هفته اونس جهانی به بازار تهران رسید تا قیمت‌های بازار سکه و طلای داخلی با رکوردهای جدیدی مواجه شود. در اولین روز هفته، سکه تمام با 30 هزار تومان رشد، 3 کانال قیمتی بالا رفت و به قیمت یک میلیون و 6 هزار تومان رسید. میلیونی شدن قیمت سکه منجر به ثبت دو رکورد برای فلز گرانبهای داخلی شد. میزان رشد روزانه سکه در روز شنبه بیشترین مقدار آن از مهر 92 بود و سکه را به بالاترین قیمت خود از بهمن 93 رساند. ثبت این رکوردها منحصر به سکه تمام نبود و سکه‌های نیم و ربع نیز رکوردهای جدیدی را ثبت کردند. روز شنبه نیم‌سکه به بالاترین قیمت از 10 اردیبهشت 94 و ربع سکه هم به بالاترین قیمت از 15 اردیبهشت 94 رسید. توفان اونس طلا در انتهای هفته گذشته و نوسان‌های افزایشی آن در کانال هزار و 200 دلار، عامل اصلی ایجاد موج افزایشی بازار داخلی بود. در گزارش روز گذشته با اشاره به افزایش طلای جهانی از سونامی احتمالی بازار تهران خبر داده شده بود. اما روز شنبه یک مانع در برابر افزایش قیمتی سکه وجود داشت و آن کاهش قیمت دلار بود. در اولین روز هفته، شاخص ارزی با 20 تومان کاهش به قیمت 3 هزار و 500تومان رسید. این کمترین قیمت شاخص ارزی از 10آبان 94 بود. به این ترتیب، سکه به اوج قیمتی خود از بهمن 93 و دلار به کف قیمتی خود در 3ماه گذشته رسید. به گفته فعالان بازار، ادامه انتظارات کاهشی، عامل اصلی افت قیمت دلار در روز شنبه بود. در گزارش روز گذشته به انتظارات کاهشی معامله‌گران بازار دلار نیز اشاره شده بود.


    رکوردهای افزایشی سکه

    در اولین روز هفته جاری، بازار سکه شاهد ثبت دو رکورد افزایشی بود. روز شنبه، سکه تمام بهار آزادی با قیمت یک میلیون و 9 هزار تومان معاملات خود را آغاز کرد که افزایشی 33 هزار تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز چهارشنبه داشت. نوسانات افزایشی اونس طلا در هفته گذشته و عبور آن از مرز هزار و 200 دلار مهم‌ترین عاملی بود که قیمت سکه را در ابتدای هفته جاری تحریک کرد. افزایش شاخص بازار ارز در ساعات ابتدایی روز نیز موجب شد که فلز گرانبهای داخلی تا قیمت یک میلیون و 12 هزار تومان بالا رود. با این حال، کاهش قیمتی دلار در ادامه روز موجب شد که سکه کشش بیشتری برای رشد قیمت از خود نشان ندهد و نهایتا با قیمت یک میلیون و 6 هزار تومان به کار خود پایان دهد. این قیمت30 هزار تومان بالاتر از نرخ بسته شده روز چهارشنبه بود و موجب شد که این فلز گرانبها به بالاترین قیمت خود از 18بهمن 93 برسد. رشد 30 هزار تومانی سکه نیز از 8 مهر سال 92 بی‌سابقه بود؛ آخرین بار سکه در تاریخ 7 مهر سال 92، بیش از 30 هزار تومان رشد کرده بود. جدا از سکه تمام،‌ نیم‌سکه و ربع سکه نیز در روز شنبه در مسیر افزایشی قرار گرفتند. روز شنبه نیم‌سکه با 15 هزار تومان رشد به قیمت 505 هزار تومان و ربع سکه با 12 هزار تومان افزایش به قیمت 272 هزار تومان رسید. هر گرم طلای 18 عیار نیز روز شنبه با 3هزار و 420 تومان رشد از مرز صد هزار تومان عبور کرد و به قیمت 102هزار و 500تومان رسید. به این ترتیب، اثر افزایش اونس در بازارهای جهانی روز شنبه به‌طور کامل در بازار داخلی انعکاس یافت.


    دلار سرعت گیر سکه

    روز گذشته، کاهش دلار مانعی در برابر افزایش قیمتی سکه بود. روز شنبه، شاخص بازار ارز چند رفت و برگشت قیمتی را تجربه کرد. در اولین روز هفته،‌ دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 505 تومان آغاز کرد که کاهشی 15 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز چهارشنبه داشت. پس از این کاهش، خریدهای ارزی بالا رفت و دلار تا قیمت 3هزار و 515 تومان بالا رفت. با این حال، در ادامه روز، شاخص ارزی کشش رشد بیشتر را از خود نشان نداد و در مسیر کاهشی به کار خود پایان داد. به این ترتیب، دلار تا ساعت 3 بعدازظهر به قیمت 3هزار و 500 تومان رسید که 20 تومان کمتر از روز چهارشنبه بود.


    دیدگاه‌های متضاد

    روز گذشته در بازار ارز میان معامله‌گران دیدگاه‌های متفاوتی در رابطه با روند قیمتی دلار وجود داشت. زمانی که در ابتدای روز، شاخص ارزی از کف کانال 3 هزار و 500تومانی حرکت افزایشی خود را آغاز کرد، برخی معامله‌گران اعتقاد داشتندکه این افزایش قیمتی ادامه پیدا خواهد کرد. آنها باور داشتند که قیمت به کف خود رسیده و از این پس دلار راه افزایشی را در پیش خواهد گرفت. با این حال دسته دیگری در بازار بودند که اعتقاد داشتند، افزایش ابتدای روز تنها یک اصلاح قیمتی بوده است و دلار در ادامه روز بار دیگر در مسیر کاهشی قرار خواهد گرفت. بازار ارز روز شنبه نیز بیشتر به کام دسته دوم بود؛ ‌چراکه دلار پس از افزایش ابتدای روز در مسیر کاهشی قرار گرفت و نهایتا روی کف کانال 3هزار و 500 تومانی به کار خود پایان داد. حتی در بازار غیررسمی قیمت این ارز تا زیر 3هزار و 500تومان نیز پایین رفت.

    با وجود کاهش روز شنبه هم چنان در رابطه با آینده قیمتی دلار تفاهمی در بازار وجود ندارد. یک دسته معتقدند که کف قیمتی دلار عدد 3 هزار و 500 تومان است و این ارز در برابر کاهش بیشتر مقاومت خواهد کرد، حال آنکه دسته دیگری باور به شکست بیشتر قیمت دارند. به گفته معامله‌گران دسته دوم، حباب منفی قیمت سکه و پایین بودن ارزش طلای داخلی نسبت به کشورهای همسایه موجب خروج طلا از بازار و ورود ارز به آن می‌شود، عاملی که قیمت دلار را تحت‌فشار قرار داده است.

     

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها