عصر خودرو

مزایای صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس

عصر بازار- نقدشوندگی صندوق های قابل معامله در بورس موجب جذابیت بالای معاملات این صندوق ها می شود.

مزایای صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۲:۰۰

    صندوق­ های سرمایه­ گذاری قابل معامله در بورس (Exchange-Traded Funds)

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس تهران، صندوق سرمایه­ گذاری را می ­توان به صورت شرکتی در نظر گرفت که با جمع آوری پول افراد مختلف، منابع مالی گردآوری کرده و این منابع را در سبدی از اوراق بهادار مختلف سرمایه گذاری می­کند. در نتیجه افراد به جای سرمایه­ گذاری مستقیم در یک سهم یا اوراق مشارکت خاص، مالک جزء کوچکی از یک مجموعه سهام یا اوراق مشارکت می­ شوند.

    بنابراین گزارش، آغاز به کار صندوق‌های سرمایه­ گذاری قابل معامله (ETF) در بورس اوراق بهادار تهران به عنوان یک ابزار نوین مالی، از روز پنجم بهمن سال 1392 بوده ­است. فعالیت اصلی  ETFها آن است که با استفاده از وجوه سرمایه­ گذاران و در مقیاس بزرگ، در انواع اوراق بهادار مانند سهام، اوراق با درآمد ثابت، سپرده و گواهی بانکی و سایر ابزارهای مالی سرمایه ­گذاری می­کنند. برخلاف صندوق ­های سرمایه ­گذاری مشترک (Mutual Fund) که خرید و فروش واحدهای آن تنها در پایان روز معاملاتی و به قیمت (NAV) صندوق انجام می ­شود، واحدهای (ETF) را می­ توان همانند سهام در طی جلسه معاملاتی و بر اساس قیمت عرضه و تقاضای بازار معامله کرد. از این­رو، نقدشوندگی صندوق­ های قابل معامله در مقایسه با صندوق­ های سرمایه­ گذاری مشترک بسیار بالاتر است که موجب جذابیت بالای معاملات این صندوق ­ها می­ شود.

    همچنین در صندوق­ های سرمایه ­گذاری مشترک، چنانچه تعداد زیادی از دارندگان یونیت­ های سرمایه­ گذاری درصدد ابطال واحدهای خود باشند، مدیر صندوق مجبور به فروش بخشی از پرتفوی صندوق می ­شود تا امکان پرداخت پول به افراد وجود داشته باشد. در این حالت بعلت وجود مالیات بر فروش سهام موجود در پرتفوی صندوق، این هزینه به باقیمانده دارندگان واحدها تحمیل خواهد شد، در حالی­که در ETFها، سرمایه ­گذاران می­ توانند واحدهای خود را در طول جلسه معاملات و به سایر افراد بفروش رسانند.

    مزایای سرمایه‌­گذاری در ETF

    علاوه بر ویژگی­ های ذکر شده در خصوص مزایای سرمایه‌­گذاری در ETF، می­ توان به موارد زیر اشاره کرد:

    عدم وجود محدودیت­‌های معاملاتی مانند دامنه نوسان روزانه قیمت، حجم مبنا، توقف و بازگشایی نماد و …
    نقدشوندگی بالای واحدهای سرمایه‌­گذاری به علت وجود بازارگردان
    معافیت مالیاتی معاملات واحدهای سرمایه‌­گذاری صندوق
    شفافیت اطلاعاتی با توجه به انتشار لحظه‌­ای NAV
    امکان سرمایه­‌گذاری با مبالغ کم با توجه به ارزش اسمی 10,000 ریالی واحدهای صندوق در دوره پذیره ­نویسی
    کاهش ریسک سرمایه ­گذاران ناآشنا با فضای بازار سرمایه که زمان و دانش کافی برای سرمایه‌گذاری مستقیم در بازار سهام را ندارند از طریق انتخاب اشخاص حرف ه­ای برای مدیریت پرتفوی صندوق ­ها

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها