عصر خودرو

درس‌های اقتصادی کشورهای کوچک

عصر بازار: موسسه پژوهشی کردیت سوئیس درباره وضعیت اقتصادی جهان تحقیقی انجام داده است که نشان می‌دهد، کشورهای بزرگ باید از کشورهای توسعه‌یافته کوچک همچون سوئیس، دانمارک و سنگاپور درس بگیرند.

درس‌های اقتصادی کشورهای کوچک
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، به گفته گردآورندگان این گزارش، کشورهای توسعه‌یافته کوچک حس دقیق‌تر و روشن‌تری از فشارهای اقتصادی و سیاسی ایجاد شده ارائه می‌کنند. نگاهی به وضعیت این کشورها نشان می‌دهد که آنها چگونه با مشکلاتی که کشورهای بزرگ ایجاد می‌کنند، مقابله کرده‌اند.
    به عنوان مثال، کاهش نرخ‌های بهره به محدوده منفی در دانمارک، تلاش ایرلند برای دستیابی به رشد اقتصادی و کاهش غیرمنتظره نرخ بهره در سنگاپور را در نظر بگیرید. این اقدامات نشان می‌دهند که بسیاری از کشورهای کوچک پیشگام مقابله با چالش‌های کلان اقتصادی همچون کاهش نرخ تورم و تاثیر منفی اقدامات بانک‌های مرکزی بزرگ هستند.
    گزارش موسسه کردیت سوئیس نشان می‌دهد که اقتصادهای کوچک آزاد نقش هشداردهنده را در اقتصاد جهان ایفا می‌کنند. از این نظر، تجربیات و واکنش‌های این کشورها درس‌های مهمی برای اقتصادهای بزرگ مثل آمریکا و چین، همچنین نهادهایی مانند صندوق بین‌المللی پول و گروه 20 به همراه دارد.
    اقتصادهای کوچک آزاد و موفق همچون سنگاپور، هنگ‌کنگ و نیوزیلند درباره روش‌های برخورد با جریان‌های جهانی سرمایه روز به روز دقیق‌تر و هوشیارتر می‌شوند. مشاهده می‌کنیم که اعمال محدودیت بر مهاجرت، کنترل سرمایه و مدیریت نرخ ارز، همچنین ابداع سیاست‌های احتیاطی از سوی این کشورها واکنشی در برابر بی‌ثباتی جریان‌های سرمایه‌ای جهانی، نرخ‌های بهره نازل و فشار نوسان‌های ارزی بوده است.
    از سوی دیگر، این کشورها رویکردی انعطاف‌پذیر در مقابل یکپارچگی اقتصادی جهان در پیش گرفته‌اند. در این مورد، تجربه کشورهای کوچک نشان می‌دهد که این رویکردها بهتر از رویکردهای بین‌المللی عمل کرده‌اند. از نیوزیلند تا منطقه بالتیک، بسیاری از کشورهای کوچک با به کارگیری روش‌هایی مثل انسجام مالی و اصلاحات ساختاری واکنش مناسبی در نخستین مراحل گسترش بحران مالی جهان از خود نشان دادند. اما تجربه ایرلند و برخی کشورها نشان داد که این رویکردها با موانع سیاسی و اجتماعی مواجه هستند.
    به جرات می‌توان گفت که اقتصادهای بزرگ مانند آمریکا و چین می‌توانند از جدیت و دقت اقتصادهای کوچک توسعه‌یافته و موفق در مواجهه با چالش‌های جهانی درس بگیرند.
    موضوع مهم دیگر، تغییر احتمالی دیدگاه کشورهای توسعه‌یافته کوچک نسبت به یکدیگر است. از نظر تاریخی، کشورهای کوچک توسعه‌یافته جهان به دلایل مختلف تاکنون گروه متحدی تشکیل نداده‌اند. دوری جغرافیایی، جذابیت گروههایی مثل اتحادیه اروپا و مهمتر از همه، ناآگاهی نسبت به تاثیر نیروهای بین‌المللی بر کشورهای کوچک از جمله این دلایل به شمار می‌روند. (البته پس از بحران مالی اخیر، دیدگاه کشورهای کوچک درباره دلیل آخر تغییر کرده است).
    با این همه، شرایط در حال تغییر است. در واقع هزینه اتحاد بین کشورهای کوچک در حال کاهش است و اگرچه این کشورها در زمینه توریسم، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و فناوری با هم رقابت می‌کنند، اما زمینه‌های همکاری بین آنها هم کم نیست.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو