عصر خودرو

رکود اقتصادی اسپانیا با ادامه شیوع کرونا

عصر بازار- به اعتقاد کارشناسان به دنبال اوج گیری شیوع ویروس کرونا و تداوم دوران قرنطینه در اسپانیا، اقتصاد این کشور با رکود بزرگ مواجه می‌شود.

رکود اقتصادی اسپانیا با ادامه شیوع کرونا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، در حالیکه میزان مرگ و میر ناشی از بیماری کووید 19 در اسپانیا روز چهارشنبه دوباره روند صعودی پیدا کرد، کارشناسان اقتصادی پیش بینی می‌کنند در صورت تداوم دوران قرنطینه در اسپانیا، اقتصاد این کشور پس از ماه مه (اردیبهشت- خرداد) می‌تواند با رکود 9 درصدی روبه‌رو شود.  

    به دنبال روند صعودی شیوع ویروس کرونا، وزارت بهداشت اسپانیا اعلام کرد که 757 نفر در طی 24 ساعت گذشته جان خود را از دست داده‌اند. این در حالی است که شمار فوت شدگان ناشی از این بیماری روز سه‌شنبه 743 نفر اعلام شده بود.  

    سخنگوی دولت اسپانیا نیز روز چهارشنبه اظهار امیدواری کرد که با پایان یافتن وضعیت فوق‌العاده ناشی از ویروس کرونا، زندگی مردم این کشور از 26 آوریل (7 اردیبهشت)، به صورت تدریجی به حالت عادی بر گردد.

    «ماریا خسوس مونته رو» تصریح کرد، این موضوع فقط یک امیدواری است و نظر نهایی در خصوص پایان دادن به وضعیت فوق‌العاده و از سرگیری تدریجی فعالیت‌های روزمره از سوی کارشناسان اعلام خواهد شد.

    وی افزود: در حال حاضر ما نمی‌توانیم جز قرنطینه تا روز 26 آوریل، چیز دیگری را تضمین کنیم. از آن به بعد وارد مرحله‌ای خواهیم شد که شهروندان بتدریج قادر خواهند بود به طور منظم، به زندگی‌ عادی، خیابان ها و میادین باز گردند به شرط اینکه که این شیوع این ویروس سیر صعودی نداشته باشد.

    مونترو در حالی‌ این سخنان را بیان کرده که «سالوادور ایا» وزیر بهداشت اسپانیا اعلام کرد، هدف اصلی دولت در حال حاضر متوقف کردن موارد ابتلای جدید به این ویروس است.

    وزیر بهداشت همچنین تاکید کرد در بحث بیمارستان‌ها نیز اولویت، بر پیشی گرفتن موارد ترخیص از موارد بستری است. به عبارتی اصلی‌ترین نگرانی، تکمیل شدن ظرفیت بیمارستان‌ها است.

    در این راستا، بر اساس آمار ارائه شده از سوی وزارت بهداشت اسپانیا، تا ظهر روز چهارشنبه (20 فروردین) مجموع مبتلایان به ویروس کرونا در این کشور به 146 هزار و 690 نفر و تعداد فوت شدگان نیز به 14 هزار و 555 نفر رسیده است.

    در 24 ساعت گذشته 6 هزار و 180 نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که در مقایسه با آمار روز قبل (5 هزار و 478  نفر مبتلای جدید) همچنان سیر صعودی داشته است. با این آمار، روند ابتلا در اسپانیا که طی حدود یک هفته نزولی شده بود، (حداقل در دو روز گذشته) مجددا رو به افزایش است.

    همچنین در 24 ساعت گذشته در اسپانیا 757 نفر بر اثر ابتلا به کرونا فوت شده‌اند که بالاتر از آمار روز قبل (743 نفر) است. تعداد موارد مبتلایان به ویروس کرونا در اسپانیا که تا این تاریخ درمان شده‌اند نیز به 48 هزار و 21 نفر رسیده است. 

    مساله تعداد واقعی موارد ابتلا و جان باختگان ویروس کرونا در اسپانیا همچنان محل تردید است. مقامات وزارت بهداشت اسپانیا پیش از این اذعان کرده بودند که تعداد واقعی افراد
    مبتلا حتما بیشتر از آمار رسمی است چرا که مبنای آمار رسمی، تست‌های کرونا انجام شده روی افراد است.

    روزنامه ال پائیس روز گذشته گزارشی از شمار مجموع قربانیان ایالت مادرید در ماه مارس سال جاری منتشر کرد و مقایسه آن با قربانیان ماه مارس سال گذشته میلادی، احتمال داده است شمار قربانیان ویروس کرونا در این ایالت «که در آمار رسمی حدود 3 هزار و 500 نفر اعلام شده» حداقل 3 هزار مورد بیشتر از این آمار باشد. البته وزارت بهداشت اسپانیا مجددا تاکید کرد مادامی که روی افراد تست کرونا انجام نشود و نتیجه مثبت نباشد، نمی‌توان آنها را در آمار رسمی مبتلا یا فوتی ویروس کرونا قرار داد.

    حزب مردمی اسپانیا در جایگاه رهبر اپوزیسیون این کشور از اینکه آمار دولتی در خصوص موارد ابتلا و به ویژه قربانیان، دقیق نیست، اظهار تاسف کرد.

    اسپانیا با گسترش شیوع کرونا، از روز 13 مارس (23 اسفند )، وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده  و مردم کشور با تمدید دو هفته ای پدرو سانچز رئیس دولت این کشور در روز شنبه گذشته،  باید تا روز 26 آوریل (7 اردیبهشت ) در قرنطینه و در خانه‌های خود بمانند.

    اسپانیا، با 46.7 میلیون نفر جمعیت خروج شهروندان از خانه را به جز برای خرید مایحتاج ضروری، دارو یا رفتن سر کار(مشاغل  ضروری )، منع کرد، دستور بستن کلیه اماکن غیرضروری مورد استفاده را صادر کرد افزون بر اینکه محدودیت های گسترده ای بر تردد شهروندان اجرا کرده است.

    اسپانیا در این رابطه اعلام کرده که باید رستوران‌ها، کافه ها، سینماها، باشگاه های شبانه و همچنین کسب و کارهای غیرضروری بسته شوند علاوه بر اینکه از مردم  خواست سفرها را به خصوص میان شهرها کاهش دهند.

    این کشور کلیه موزه ها، مراکز فرهنگی و ورزشگاه ها را بست، رستورانها و کافه ها فقط می‌توانند برای تحویل غذا به مشتریان در خانه فعالیت کنند،  مراکز ضروری مثل بانک‌ها و پمپ بنزین ها باز هستند و کلیه مقاطع تحصیلی‌ و آموزشی چند روز قبل از اعلام وضعیت فوق العاده تعطیل شدند.

    این تدابیر شامل امور ضروری مانند فروشگاه های مواد غذایی، داروخانه ها، بانک ها، فروشگاه های عرضه تنباکو و پمپ بنزین ها نیستند .

    اسپانیا اجازه ورود خودروها از مرز فرانسه و پرتغال را نمی‌دهد و فقط شهروندان اسپانیا و کسانی که در کشورهای همسایه کار می‌کنند، حق عبور از مرز را دارند.

    شیوع کرونا و محدودیت مرزی بر حرکت قطارها در اسپانیا اثر گذاشته و این کشور پرواز افرادی که متعلق به منطقه شنگن نباشند را به خاک خود ممنوع کرده است .

    براساس آمار وزارت بهداشت اسپانیا شمار درگذشتگان بیماری کووید 19 در این کشور تا کنون به 14 هزار و 555 نفر رسیده است.  

    شمار مبتلایان ویروس کرونا اسپانیا نیز از 140 هزار و 510 نفر در روز سه شنبه به 146 هزار و 690 نفر در روز چهارشنبه رسیده است.  

    بروس آیلوارد مشاور ارشد سازمان بهداشت جهانی گفت که شیوع (بیماری کووید 19) در اسپانیا کاملاً کند بوده است اما وی نسبت به خوش بینی بیش از حد هشدار داد. 

    برچسب ها