عصر خودرو

معاون سازمان توسعه تجارت:

بنگلادش خواستار واردات سیمان ایران شد

عصر بازار- معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران با بیان این که بنگلادش با جمعیت ۱۵۰ میلیونی بازار خوبی برای ایران است گفت آنها در گام نخست خواهان واردات سیمان و کلینر از ایران هستند.

بنگلادش خواستار واردات سیمان ایران شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، محمدرضا مودودی امروز در نشست خبری سازمان توسعه تجارت اظهار کرد: در 10 سال گذشته که تحریم‌ها علیه کشورمان اعمال نشده بود صادرات غیرنفتی ایران 10.5 میلیارد دلار بود که این رقم بعد از تحریم‌ها به 3.5 میلیارد دلار کاهش یافت.

    وی با اشاره به بازارمناسب ایران در کشورهای عراق و افغانستان افزود: بسیاری از تجار ما در حال حاضر تمایل زیادی به سرمایه‌گذاری در کشورهایی نظیر عراق و افغانستان به دلیل شرایط خاص آنها ندارند. اما باید توجه داشت که اگر وضعیت این کشورها تغییر کند و به ثبات برسد کشورهای قدرتمند جهان با توجه به پشتوانه اقتصادی و تولیدی مناسب خود به راحتی این بازارها را در اختیار می‌گیرند.

    معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: کشورهای پیشرو به دنبال بازارهای بالقوه هستند و اگر تجار ما رویکرد برونگرایی خود را رعایت کنند برندهای جهانی که در همسایگی ما هستند آمده و فرصت نفس کشیدن را به صنایع ما نخواهند داد. بنابراین ما باید از شرایط حال حاضر کمال بهره‌برداری را انجام دهیم.

    مودودی تصریح کرد: جوایز صادراتی هیچ وقت نمی‌تواند صادرات مستمری برای ایران در پی داشته باشد از این رو دولت تصمیم دارد که شرایط صادرات را تسهیل کند اما متاسفانه این رویکرد نیز آنچنان که باید مورد توجه تجار قرار نگرفته است.

    * پیشنهاد اختصاص هزار میلیارد تومان مشوق صادراتی در بودجه 95

    مشاور وزیر صنعت تاکید کرد: سازمان توسعه تجارت یک هزار میلیارد تومان مشوق نقدی و غیرنقدی برای بحث صادرات غیرنفتی در بودجه سال 95 پیش‌بینی کرده است که در صورت موافقت نهایی در بودجه گنجانده خواهد شد.

    وی گفت: براساس توافق امضا شده میان سازمان توسعه تجارت، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و بانک توسعه صادرات، 6 درصد از سود تسهیلات صادراتی به عنوان یارانه از سوی سازمان توسعه تجارت به صادرکنندگان پرداخت می‌شود.

    وی تصریح کرد: براین اساس اگر نرخ سود تسهیلات دریافتی 22 درصد باشد به 16 درصد و اگر 20 درصد باشد به 14 درصد کاهش می‌یابد.

    این مقام مسئول در بخش تجارت کشور با اشاره به حمایت دولت از صادرات غیرنفتی تاکید کرد: 50 میلیارد تومان به شکل غیرنقدی در بخش زیرساخت‌ها و فضای نرم‌افزاری هزینه می‌شود که بخشی از آن برای راه‌اندازی خطوط منظم کشتیرانی و خطوط هوایی پرداخت شده است.

    مودودی با اشاره به برقراری خط منظم هوایی بین تهران و آستاراخان گفت: این امر یکی ازنمونه‌های حمایت دولت از صادرات است به طوری که این خط از چهارم اسفندماه استارت می‌خورد و حمل و نقل هوایی نیز شامل یارانه خواهد شد.

    وی افزود: امیدواریم بااین اقدام تحرک لازم در بخش خصوصی را ببینیم نه اینکه شاهد هدر رفتن سرمایه‌گذاری و حمایت‌های دولت در بخش خصوصی باشیم زیرا دولت در این بخش 25 درصد هزینه سفرهای هوایی را تقبل می‌کند.

    * بنگلادش ظرفیت مناسبی برای واردات از ایران را دارد

    مودودی همچنین به سفر خود به بنگلادش اشاره کرد و یادآور شد: در این کشور با حدود 150 میلیون نفر جمعیت و پیشینه مذهبی و فرهنگی نزدیک به ایران منابع چندانی وجود ندارد و وابستگی شدیدی به واردات دارند و این کشور خواهان دریافت اکثر محصولات صادراتی ما و پیوند تجاری گسترده‌تر با ایران است.

    مقام مسئول بخش تجارت کشور گفت: کشش و پتانسیل لازم برای افزایش حجم تجارت با بنگلادش وجود دارد. آنها در گام نخست خواهان واردات سیمان و کلینر از ایران هستند که با توجه به اینکه ما با مازاد کلینر مواجه هستیم می‌توانیم بازار خوبی در این کشور داشته باشیم.

    در ادامه این نشست مودودی تاکید کرد: مسئولان بنگلادشی همچنین خواهان تامین گاز CNG و LNG از ایران هستند که وزیر انرژی این کشور نیز بزودی در راس هیئتی برای مذاکره در این خصوص سفر می‌کند.

    این مقام مسئول یادآور شد: محصولات پلیمری، صنعت غذا و قیر ایران از دیگر مواردی است که بنگلادشی‌ها تمایل به واردات از ایران دارند. همچنین به صنعت مهندسی ایران با توجه به رودخانه‌های فراوان در این کشور نیازمند صنعت پل‌سازی ایران است.

    وی در پایان گفت: اگرچه هیئت اقتصادی کوچکی به این کشور رفته بود اما استقبال خوبی از تجار ایرانی شد و تجار ما با 3 وزیر و مسئولان بنگلادشی دیدار کردند و شرکتهای ایرانی نیز دست پر به ایران بازگشتند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو