عصر خودرو

از صنوف تعطیل شده در پی شیوع کرونا چه خبر؟

عصر بازار- با شیوع ویروس کرونا فعالیت برخی از صنوف ممنوع شد. ممنوعیت فعالیت به معنی قطع درآمد و قرار گرفتن صاحبان اصناف تعطیل شده در شرایط بد اقتصادی است. هر چند دولت برای کمک به این اصناف قول‌های داده است، اما به گفته اتحادیه‌های اصناف ممنوع از فعالیت، به‌رغم شرایط سخت اقتصادی تا امروز هیچ نوع کمکی به آن‌ها نشده است.

از صنوف تعطیل شده در پی شیوع کرونا چه خبر؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایلنا، با افزایش شدت شیوع ویروس کرونا دولت دستور قرنطینه و تعطیلی مشاغل غیر ضرور را صادر کرد، اما اختلاف بر سر اینکه کدام اصناف غیر ضرور هستند باقی مانده بود تا اینکه هفته گذشته اتاق اصناف ایران از تعیین تکلیف 71 صنف خبر داد. بر این اساس 6 صنف در حوزه‌های "مواد غذایی و حمل و نقل" به‌طور کامل امکان فعالیت دارند؛ 16 صنف هم به صورت نیمه‌وقت می‌توانند کار کنند و 49 صنف هم به طور کلی تعطیل هستند.

    برخی از اصناف که به طور کامل تعطیل شده‌اند شامل؛ صنف خیاطان، خرازان، ابزار فروشها، آرایشگاه‌ها، خشکشویی‌ها، طلا و جواهر، تالارهای پذیرایی، پوشاک، تلفن همراه، کیف و کفش، صوت و تصویر، عینک‌سازان، فرش و موکت، صنایع دستی، عکاسان و فیلمبرداران، مصالح ساختمانی، آهن و پروفیل، نمایشگاه‌های اتومبیل، مشاورین املاک، آجیل و خشکبار، شیرینی فروش‌ها، سفره‌خانه‌های سنتی و آبمیوه و بستنی و ... هستند.

    دستور تعطیلی این صنوف درحالی است که قبل شیوه ویروس کرونا نیز به دلیل مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم وضعیت مناسبی نداشتند. تشدید شرایط نامناسب اقتصادی با شیوع ویروس کرونا موجب شده بعضی از صاحبان این مشاغل حاضر به حضور در محل کار به بهای گرفتن کرونا باشند.

    خبرگزاری ایلنا در چند گزارش‌ به بررسی مشکلات این صنوف و آنچه مورد انتظار آن‌ها برای گذر از وضعیت بحران است پرداخته که اولین بخش آن مربوط به صنف‌های خیاطان، خرازان و ابزار فروشان است.

    کاسبان بدهکار

    حبیب‌الله طهماسبی نیک، رئیس اتحادیه خیاطان،  وضعیت صاحبان این صنف را "کاسبان بدهکار" توصیف کرد و گفت: قبل شیوع کرونا شرایط بد اقتصادی مردم این صنف را تحت تاثیرخود قرار داده بود و بیشتر کاسبان از هزینه زندگی خود بر نمی‌آمدند.

    وی ادامه داد: آغاز شیوع کرونا و در پی آن ممنوعیت فعالیت شرایط اقتصادی خیاطان را بدتر کرده تا جایی که امروز بسیاری از آن به شغل‌های کاذب از جمله دست فروشی در خیابان روی آورده‌اند.

    طهماسبی نیک با تاکید بر اینکه برخی از خیاطان مغازه‌های اجاره‌ای فعالیت می‌کردند، افزود: بلاتکلیفی در زمان آغاز به فعالیت اصناف موجب شده که خیاطان سعی در حفظ مغازه‌های خود کنند و در واقع اجاره مغازه‌ای را بدهند که عملا غیر فعال است.

    وی در پاسخ به این پرسش که اتحادیه چه برنامه‌ای برای کمک به عبور خیاطان از بحران اقتصادی دارد، گفت: جلسه‌ای در اتاق اصناف داریم تا مشکلات موجود را از طریق اتاق به مسئولان دولتی منتقل کنیم و درخواست‌های خود را عنوان کنیم.

    طهماسبی نیک درخواست‌های این صنف از مسئولان را مربوط به مالیات، بیمه و تسهیلات بانکی برشمرد.

    منتظر تبعات اجتماعی بیکاری صنوف باشید

    سید حسین دکمه‌چی، رئیس اتحادیه صنف خرازی فروشان، در گفت‌وگو با ایلنا درباره وضعیت این صنف در روزهای تعطیلی اجباری، اظهار کرد: ما تابع دستور اتاق اصناف هستیم و بر اساس ابلاغ این اتاق صنف خود را تعطیل کردیم، اما وقتی دستور به تعطیلی داده می‌شود باید برای شاغلانی که اکنون بیکار شده‌اند فکری شود.

    وی اضافه کرد: تعطیلی به معنی بیکاری و نداشتن درآمد است که می‌تواند نتایج اجتماعی زیادی به دنبال داشته باشد.

    دکمه‌چی تاکید کرد: هر چند ما تابع وزارت صنعت، معدن و تجارت هستیم و از دستور اتاق اصناف تبعیت می‌کنیم، اما نسبت به نتایج بیکاری هشدار می‌دهیم.

    به گفته وی؛ اتحادیه توان انجام اقدامات مالی موثر برای کاهش بحران اقتصادی برای صنف ندارد و تنها می‌تواند مشکلات اعضای خود را به مسئولان از طریق نامه یا جلسات حضوری منتقل کند.

    هیچ یک از اقدامات عنوان شده را ندیده‌ایم

    ابزار فروشان از دیگر صنوفی است که فعالیت آن ممنوع شده، فریدون غمام نو، رئیس اتحادیه ابزار فروشان، شرایط اقتصادی شاغلان این صنف را بسیار بد عنوان کرد.

    وی افزود: قبل از شیوع ویروس کرونا نیز شرایط اقتصادی صنف ما مناسب نبود و تعطیلی‌های اجباری اوضاع را بدتر کرده است.

    غمام نو در پاسخ به این پرسش که دولت اعلام کرده است برای کمک به این مشاغلی که تحت تاثیر کرونا قرار گرفته‌اند برنامه‌های را در دستور کار خود قرار داده است، اظهار کرد: تا امروز ما هیچ یک از اقدامات عنوان شده را ندیده‌ایم، امیدواریم هر چه سریعتر اقدامات عنوان شده برای نجات اصناف انجام شود.

    به گفته وی؛ در شرایطی پیش آمده انتظار کاهش مالیات و پرداخت تسهیلات کم یا بدون بهره برای ادامه حیات اصناف و پایداری مشاغل کمتری کاری است که دولت باید انجام دهد.

    رئیس اتحادیه ابزار فروشان تنها مرجعی که اصناف می‌توانند به آن پناه ببرند را اتاق اصناف دانست که انتظار می‌رود در شرایط بحران به وظیفه ذاتی خود یعنی حمایت از اصناف بپردازد و از مسئولان دولتی مطالبه‌گری کند.

    برچسب ها