عصر خودرو

پایان خوش هفته پرآشوب برای بورسهای جهان

عصر بازار- بازارهای سهام آمریکا و اروپا روز جمعه در پی انتشار آمار اقتصادی قوی آمریکا و آلمان و افزایش قیمت‌های نفت، رشد قوی داشتند و با عملکرد مثبت به یک هفته دشوار پایان دادند.

پایان خوش هفته پرآشوب برای بورسهای جهان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، بورسهای اروپایی افت مجدد بورسهای آسیا را نادیده گرفتند. بورس لندن 3.1 درصد و بورسهای فرانکفورت و پاریس 2.5 درصد صعود کردند. بازارهای آمریکا صعود اروپایی‌ها را دنبال کردند و شاخص داوجونز اینداستریال اوریج با صعود سهام انرژی و بانکی، 2.5 درصد رشد کرد.

    شاخص ام اس سی آی بورسهای جهان که روز پنج شنبه بیش از 20 درصد پایین رکورد بالای خود بسته شد تا روند کاهشی بورسهای جهانی را تایید کند 3.9 واحد یا 1.1 درصد بهبود یافت و به 357.25 واحد رسید.

    سرمایه گذاران از این صعود به عنوان وقفه در روند کاهشی که بازارهای سهام از ابتدای سال 2016 تاکنون تحت تاثیر نگرانیها درباره اوضاع اقتصاد جهانی داشتند استقبال کردند.

    بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، تحلیلگران هنوز مطمئن نیستند عامل صعود روز جمعه بورسها چه بود اما آماری که نشان داد اقتصاد آلمان 0.3 درصد در سه ماهه چهارم صعود کرده است و خرده فروشی آمریکا 0.2 درصد افزایش یافته است از عوامل اصلی پشت این صعود بودند.

    سرمایه گذاران همچنین از رشد 12.3 درصدی قیمت نفت آمریکا دلگرم شدند. نفت خام آمریکا در پی گمانه زنی‌ها درباره احتمال برگزاری نشست اعضای اوپک با سایر تولیدکنندگان برای کاهش تولید به 29.44 دلار در هر بشکه رسید. طبق آمار "فکت ست"، رشد مذکور از نظر درصدی بزرگترین افزایش یک روزه از ژانویه سال 2009 بود.

    نفت برنت که مبنای قیمت جهانی است در بازار معاملات آتی ICE لندن، 3.30 دلار یا 11 درصد افزایش یافت و به 33.36 دلار در هر بشکه رسید. افزایش قیمت روز جمعه در حالی روی داد که روز پنج شنبه نفت خام آمریکا 4.5 درصد افت کرده و به 26.21 دلار رسیده بود و نفت برنت هم 2.5 درصد کاهش داشت.

    با وجود احیای نسبی بازارهای سهام اروپا و آمریکا، بازارهای سهام آسیایی روز دشواری داشتند که طی آن شاخص نیک‌کی ژاپن 4.8 درصد سقوط کرد و مجموع کاهش خود در هفته گذشته را به بیش از 11 درصد رساند.

    عقب‌نشینی اخیر در پی صعود ین به بالاترین سطح 16 ماه گذشته در برابر دلار اتفاق افتاد با این همه ارز ژاپن که همواره یک سرمایه گذاری مطمئن شمرده می‌شود اواخر روز جمعه با کاهش روبرو شد.

    صعود ین باعث شد توکیو اعلام کند اقدامات مناسب را اتخاذ خواهد کرد که احتمال مداخله دولت در بازار ارزی را مطرح کرد.

    با این همه صعود روز جمعه بازارهای سهام برای جبران ضرری که از ابتدای سال تاکنون داشته‌اند تاثیر چندانی نداشت. بورس میلان حدود 23 درصد، فرانکفورت بیش از 16 درصد، پاریس حدود 14 درصد و لندن بیش از هشت درصد از ارزش خود را از ابتدای سال 2016 تاکنون از دست داده است و شاخص استاندارد اند پورز 9 درصد و شاخص داوجونز اینداستریال اوریج آمریکا 8.7 درصد افت کرده اند.

    مجموعه‌ای از نگرانی‌ها شامل کندی رشد اقتصادی چین، برنامه بانک مرکزی آمریکا برای بالا بردن نرخهای بهره، فروپاشی بازارهای کالاها و ثبات بخش بانکی در شرایطی که نرخهای بهره اندک یا منفی مانده است، سرمایه گذاران را دل مشغول نگه داشته است.

    کرگ ارلام، تحلیلگر ارشد بازار در گروه معاملاتی اوآندا به خبرگزاری فرانسه گفت: واهمه از رکود جهانی واقعی است. انگار مجموعه عواملی که در هفت سال گذشته ایجاد شده‌اند یکجا جمع شده‌اند تا قوی بودن احیای اقتصاد جهانی را به بوته آزمایش بگذارند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو