عصر خودرو

مدیرعامل شرکت رتبه بندی اعتباری برهان مطرح کرد؛

تاثیر کرونا بر بازارهای مالی و تحلیل آن

عصر بازار- شیوع ویروس کرونا را که در ماه‌های اخیر توجه بازارهای مالی جهانی را به خود مشغول و آثار ناگواری بر این بازارها تحمیل کرده ، می‌توان نمونه‌ای از رخدادهای غیرمنتظره دانست که هرچند احتمال وقوع آن بسیار اندک است اما آثار شدیدی بر بازارهای مالی بر جای می‌گذارد.

تاثیر کرونا بر بازارهای مالی و تحلیل آن
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، مدیرعامل شرکت رتبه بندی اعتباری  برهان ، ضمن بیان این مطلب گفت: عدم اطمینان و آثار ناشی از آن از جمله موضوعاتی است که بیش‌ترین تأثیرات منفی را بر اقتصاد فعلی کشور وارد می‌کند.

    قاسم محسنی افزود: کاهش ارزش شاخص بورس‌های جهانی که بعضاً تا یک سوم ارزش آن‌ها را شامل شده و همچنین کاهش ارزش بازار برخی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس‌های جهانی که آن‌هم در برخی موارد تا 60درصد ارزش بازاری سهام آن‌ها کاهش یافته، خود نشان‌دهنده ابعاد بزرگ این رخداد است.

    وی اظهار داشت: ویروس کرونا  و تعطیلی رخدادهایی از جمله مسابقات ورزشی که جنبۀ شدید اقتصادی دارند موجب توقف در فعالیت‌های اقتصادی و بعضاً آثار ناگواری در برخی صنایع از جمله گردشگری، حمل و نقل و هتلداری شده است؛ البته  در برخی از صنایع دیگر نیز به تدریج آثار این ریسک هویدا می‌شود.

    مدیرعامل شرکت رتبه بندی اعتباری  برهان ادامه داد: از سوی دیگر تأثیرات این بحران بر مدیریت مالی شخصی خانوار و کسب و کارهای کوچک و بعضاً بزرگ به نوعی است که با وارد آمدن خلل در ثبات جریانات درآمدی این شرکت‌ها، بعضاً شاهد افزایش ریسک اعتباری کسب و کارها می‌شویم؛ تا جایی که اخیراً برخی از مؤسسات رتبه‌بندی اعتباری مطرح دنیا ، تاثیر تأخیر در بازپرداخت اقساط برخی از وام‌ها را که به دلیل شیوع ویروس کرونا رخ داده است ، بر رتبه اعتباری موضوع رتبه‌بندی کاهش داده‌اند.

    به گفته محسنی، شروع این بحران در کشور چین به تنهایی باعث شد تا آثار آن را در روند نزولی در بازارها از جمله کامودیتی‌ها شاهد باشیم. از سوی دیگر عدم توافق عربستان و روسیه در اجلاس اوپک پلاس و در نتیجه آن کاهش قیمت نفت خام ، ابتدا تا 30 دلار که برخی پیش‌بینی‌ها تا پایین‌تر و حتی کمتر از 20 دلار را برای شش ماه آینده دور از ذهن ندانسته‌اند، همه و همه نشان از رخداد یک بحران مالی جدید در اقتصاد جهانی در ماه‌های آتی دارد.

    وی افزود:  اخیراً  نیز شاهد تخصیص بودجه‌ سنگین سه تریلیون دلاری برای اقتصاد آمریکا جهت رهایی از شیوع کرونا بوده‌ایم که تأییدی بر آثار اقتصادی آن است.

    مدیرعامل شرکت رتبه بندی اعتباری  برهان خاطرنشان کرد: در کشورمان ایران هم با تعطیلی کسب و کارها در آستانه سال نو، شاهد آثار زودرس آن برای کسب و کارهای کوچک و خانوار کم‌بضاعت بوده‌ایم. آثار دیگر اقتصادی این بیماری برای اقتصاد کشور نیازمند ارزیابی‌های بیش‌تری است که اجتناب‌ناپذیر بوده و لازم است راهکارهای لازم در این خصوص در نظر گرفته شود.

    وی اظهار داشت: عبور از شرایط کنونی و دستیابی به جهش اقتصادی، نیازمند نوعی همدلی در میان آحاد جامعه و سیاست‌گذاران و استفاده از ظرفیت‌های داخلی و دانش نسل جوان و ابزارسازی و نهادسازی‌ها در این زمینه است.

    به گفته محسنی، توجه به کسب وکارهای کوچک و مبتنی بر اینترنت، پلتفرم‌های تأمین مالی و حمایت از نسل جوان در قالب ایده‌ها و کسب وکارهای نوین ‌می‌تواند تا حد زیادی موجب بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها در ایجاد کسب و کارهای جدید شود.

    برچسب ها