عصر خودرو

تاثیر منفی گسترش کرونا بر صادرات افغانستان

عصر بازار- شیوع ویروس کووید۱۹ روند صادرات افغانستان را متوقف و واردات این کشورا را نیز متأثر ساخته است به گونه ای که اتاق بازرگانی این کشور از خسارت روزانه ۲.۵ میلیون دلاری در مرز با پاکستان خبر می دهد.

تاثیر منفی گسترش کرونا بر صادرات افغانستان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، افغانستان به دلیل جنگ های چهار دهه گذشته از کشورهای جهان و منطقه عقب مانده و تولیدات غله و مواد  غذایی آن به حدی نیست که به کشورهای دیگر صادر کند اما با این وجود برخی میوه های تازه، سبزیجات فصلی، مواد معدنی و قالی را صادر می کند که در این روزها متوقف شده است.

    اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان می‌ گوید که صادرات «جلغوزه» و زعفران مهمترین اقلام صادراتی این کشور به چین به علت شیوع ویروس کرونا متوقف شده است.

    «خان جان الکوزی» معاون اتاق بازرگانی افغانستان اعلام کرد که شیوع ویروس کرونا روند صادارات این کشور را متوقف کرده و روزانه میلیون ها دلار به بازرگانان افغان خسارت وارد می شود.

    وی گفت:  هرچند افغانستان صادارات مواد غذایی ندارد و در حال حاضر سبزی و میوه های تازه‌ای صادراتی نیز تمام شده است، اما شیوع ویروس کرونا روند صادارات میوه های خشک، «سنگ تالک» سنگ های قیمتی و قالی افغانستان را متوقف کرده است.

    وی به ایرنا گفت که صادرات در «کریدورهای» هوایی افغانستان به کشورهای هند، ترکیه، امارات، عربستان، چین و برخی کشورهای دیگر نیز از یک هفته گذشته مسدود شده است.

    معاون اتاق تجارت افغانستان اضافه کرد که مسیرهای تجارتی این کشور با پاکستان از یک ماه پیش مسدود شد و در حال حاضر واردات و صادرات از پاکستان متوقف است.

    به گفته الکوزی، بازرگانان افغانستان در این روزها بابت گمرکی واردات کالاهای بازرگانی به پاکستان نیز روزانه بیش از 2.5 میلیون دلار پول می پردازند که این موضوع ضرر هنگفتی را متوجه بازرگانان کرده است.

    وی گفت که روند واردات مواد غذایی از جمهوری اسلامی ایران بصورت عادی ادامه دارد و همچنان آرد و برخی مواد خوراکی از ازبکستان، ترکمنستان و قزاقستان وارد کشور می شود.

    معاون اتاق بازرگانی افغانستان ابراز نگرانی کرد که اگر این وضعیت ادامه یابد، تاثیرات منفی بر داد و ستد و قیمت کالاها خواهد گذاشت. زیرا محدویت ها در کشورهای منطقه افزایش خواهد یافت.

    چین یکی از بازارهای عمده زعفران و جلغوزه افغانستان به شمار می رود و افغانستان هفته یک تا دو پرواز برای صادارت جلغوزه به چین دارد و اکنون پس از شیوع کرونا صادرات آن متوقف شده است.

    مرزهای پاکستان با افغانستان از یک ماه گذشته برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا مسدود می باشد که اثرات منفی بر قیمت مواد خوراکی در این کشور داشته است.

    در حال حاضر قیمت یک کیسه آرد 50 کیلوگرمی در کابل پایتخت افغانستان به یکهزار و 800 افغانی رسیده است و هر دلار آمریکا نیز امروز در باراز آزاد کابل به 76.5 افغانی مبادله شد.

    این در حالی است که حدود دو ماه پیش همین مقدار آرد یکهزار و 400 افغانی فروخته می شد.

    هرچند دولت و اتاق های بازرگانی و وزارت تجارت افغانستان تلاش کردند به مردم اطمینان دهند که با کمبود مواد غذایی مواجه نیستند اما مفید واقع نشد و دولت افغانستان دستور داد که هزاران تن گندم را از ذخایر دولتی بیرون و بین نیازمندن توزیع کنند و این کار از امروز شنبه بطور رسمی آغاز شده است اما قیمت ها همچنان بالا است.

    افغانستان یک کشور متکی بر واردات است که در سال 1397 بیش از 8 میلیارد دلار واردات داشته است که ایران در صدر فهرست صادرکنندگان و بزرگترین شریک تجاری افغانستان شناخته شده است.

    برچسب ها