عصر خودرو

قیمت گوشت و مرغ در ایام نوروز کاهش یافت

عصر بازار- قیمت گوشت قرمز و مرغ درایام نوروزحدود ۶ هزار تومان در هر کیلو کاهش یافت.

قیمت گوشت و مرغ در ایام نوروز کاهش یافت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، گزارش میدانی حاکی است در 15 روز تعطیل ایام عید، قیمت انواع گوشت قرمز و گوشت مرغ در بازار تهران کاهش یافته است. گزارش از منطقه 19 تهران نشان می‌دهد که هر کیلوگرم گوشت مرغ در بازار به قیمت 9 هزار و 400 تومان به فروش می‌رود که در روزهای پایانی سال به کیلویی 13 هزار تومان هم رسیده بود. قیمت گوشت گوساله هم در بازار تهران کیلویی 82 هزار تومان به فروش می‌رود که این قیمت در روزهای پایانی سال 87 هزار تومان بود.

    همچنین قیمت گوشت مخلوط گوساله هم کاهش 6 هزار تومانی را تجربه کرده و از 85 هزار تومان به کیلویی 79 هزار تومان کاهش یافته است.

    همچنین قیمت سایر مشتقات مرغ به این شرح است: ران مرغ کیلویی 8 هزار و 800 تومان، ران مرغ بدون کمر 11 هزار تومان، سینه مرغ با استخوان 11 هزار و 900 تومان، سینه کبابی 19 هزار تومان، فیله مرغ 30 هزار تومان، کتف و بال 17 هزار تومان، گردن مرغ 5 هزار و 800 تومان، دل مرغ 5 هزار تومان، پای مرغ 3 هزار و 500 تومان، سنگدان مرغ 6 هزار تومان و جگر مرغ 2 هزار و 500 تومان به فروش می‌رود.

    براساس این گزارش، گوشت منجمد وارداتی هم در بازار تهران به وفور ییدا می‌شود و هر کیلو 44 هزار و 500 تومان است. قیمت گوشت چرخ کرده گوساله هم 54 هزار تومان به فروش می‌رود.

    دلیل کاهش قیمت در گوشت قرمز و مرغ افزایش تولید است. سالانه 2 میلیون و 500 هزار تن مرغ در کشور تولید می‌شود که علاوه بر تأمین نیاز، ظرفیت صادرات هم وجود دارد. نیاز کشور تنها 2 میلیون است، بنابراین این افزایش تولید در مقاطعی از سال خود را به صورت افزایش عرضه نشان می‌دهد و باعث کاهش قیمت می‌گردد.

    در چند ماه گذشته، مرغداران به شدت از پائین بودن قیمت گلایه داشتند و از نظر آنها این قیمت‌ها به ضرر آنها تمام می‌شود. اگرچه کارشناسان زیادی نظر آنها را درباره متضرر شدن قبول ندارند و معتقدند که می‌توان با کاهش قیمت تولید، حاشیه سودی ایجاد کرد، اما تحت‌تأثیر این فشارها اخیراً شرکت پشتیبانی امور دام اقدام به خرید مرغ از بازار کرده است.

    از اجرای طرح خرید شرکت پشتیبانی امور دام یک هفته‌ای می‌گذارد، اما هنوز این خریدها هم نتوانسته قیمت مرغ در بازار را افزایش دهد. که مهمترین دلیل آن افزایش بیش از اندازه تولید است.

    گوشت قرمز هم تولید مناسبی دارد. در چند ماه گذشته دامداران در استان‌های کشور از نبودن خریدار و تراکم بیش از اندازه دام گلایه‌مند بودند. آنها می‌گفتند دام تولیدی زیاد است و خریداران هم اندک هستند، بنابراین عرضه در بازار افزایش یافته است. به هر روی، کشور در تولید گوشت قرمز هم به خودکفایی نزدیک است و سالانه 850 هزار تن گوشت قرمز تولید می‌کند و تنها 150 هزار تن وارد می‌کند که پیش‌بینی‌ها این است که امسال میزان تولید افزایش یابد.

    در این میان، شاید بخشی بر این باور باشند که شیوع ویروس کرونا بر میزان تقاضای مردم تأثیر گذاشته باشد و به همین دلیل قیمت در بازار کاهش یابد، اما مشاهدات خبرنگار فارس از فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌های بزرگ حکایت از این دارد که تقاضا نسبت به ماه‌های قبل از شیوع کرونا کاهشی نداشته است.

    خبرنگارما در یک فروشگاه منطقه جنوب تهران حداقل صف‌های هشت تا ده نفره را برای پرداخت پول توسط مشتری‌ها مشاهده کرد.

    در حال حاضر اگرچه برخی از مردم خریدهای خود را به صورت اینترنتی انجام می‌دهند و برخی هم حضوری خرید می‌کنند، اما درنهایت در میزان تقاضای مردم حداقل در بخش محصولات غذایی کاهشی صورت نگرفته است.

    گزارش میدانی از قیمت انواع ماهی هم حکایت از ثبات قیمت نسبت به قبل از عید دارد، به طوری که هر کیلو ماهی قزل‌آلا در منطقه 19 تهران به قیمت 27 هزار و 500 تومان عرضه می‌شود. ماهی تیلاپیا هم به کیلویی 59 هزار و 500 تومان عرضه می‌شود که نسبت به قبل از عید افزایش 2 هزار تومانی داشته است. هر کیلو قارچ هم 17 هزار به فروش می‌رود.

    برچسب ها