عصر خودرو

معاون وزیر صنعت:

تصمیمی برای افزایش قیمت نان گرفته نشده است

عصر بازار-معاون وزیر صنعت گفت: تا به امروز تصمیمی برای افزایش قیمت نان گرفته نشده است و هر آنچه بوده افزایش ۱۰ درصدی مربوط به سال گذشته است.

تصمیمی برای افزایش قیمت نان گرفته نشده است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از میزان، یزدان سیف در نشست خبری در پاسخ به سئوال خبرگزاری میزان درباره افزایش قیمت نان در سال جدید در برخی استان ها اظهار کرد: قیمت نان در استان ها مختلف توسط کارگروه های استانی تعیین می شود.

    مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی افزود: تا به امروز تصمیمی برای افزایش قیمت نان گرفته نشده است و هر آنچه بوده افزایش 10 درصدی مربوط به سال گذشته است.

    وی گفت: طی روزهای گذشته تنها در استان مازندران شاهد افزایش قیمت بودیم به دلیل اینکه این استان 10 درصد سال گذشته را اعمال نکرده بود که طی روزهای گذشته اینکار صورت گرفت اما با تذکر وزیر صنعت این افزایش قیمت متوقف شد و در حال حاضر در هیچ یک از استان ها افزایش قیمت نداریم.

    سیف تاکید کرد: قیمت نان نرخ مصوب است و در صورت تخلف تعزیرات و بازرسین سازمان صمت با آن برخورد می کنند.

    معاون وزیر صنعت با اشاره به خرید تضمینی گندم بیان کرد: در سال گذشته 7 میلیون و 761 هزار تن گندم در قالب یک میلیون و 239 هزار و 214 محموله با متوسط وزن 6 تن خریداری شد و درآمد متوسط هر کشاورز، قریب به 30 میلیون تومان بود که نسبت به سال 97 افزایش داشته است.

    وی با بیان اینکه علی رغم کاهش 18 درصدی میزان تحویل گندم در سال گذشته، اما در پرداخت وجه با 6 درصد رشد مواجه بودیم، ادامه داد: مدت زمان پرداختی به کشاورزان در سال 97، 29 روز بود که در سال گذشته به 12 روز کاهش یافت.

    مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی خاطرنشان کرد: فراینده‌ها و بخشنامه‌ها خرید گندم برای سال جدید اصلاح شد، الک خرید از الک 2 *2 به الک استاندارد بین المللی کدکس تغییر کرد و برای امسال 1200 مرکز خرید گندم در کشور دایر خواهد شد که در حال حاضر در 7 استان دایر شده است.

    سیف همچنین با اشاره به خرید تضمین دانه‌های روغنی و کلزا افزود: در این بخش 2200 میلیارد تومان دولت منابع برای خرید دانه‌های روغنی فراهم کرده تا با حمایت خود در این بخش بتوانیم جهش تولید را برای تولید کنندگان بخش کشاورزی رقم بزند.

    وی گفت: در این بخش 326 مرکز خرید در سراسر کشور وجود دارد که در حال حاضر 110 مرکز خرید آن فعال است.

    مدیرعامل شرکت بازرگانی دولت ایران درباره واردات کالا‌های اساسی و مورد نیاز کشور در شرایط ویروس کرونا، گفت: متاسفانه اخبار و مطالبی در رسانه‌ها مطرح می‌شود که موجبات نگرانی برای تامین کالا‌های اساسی فراهم می‌کند. در حالی که تولید و لجستیک قابلیت توقف ندارد البته ممکن است در برخی کشور‌ها برای تدوین پروتکل‌های بهداشتی به صورت موقت تعطیلی در بخش تولید یا سایر بخش‌ها اعلام شود که با وضع پروتکل‌های بهداشتی قطعا روند تولید و جابجایی کالا و انتقال آن هم ادامه خواهد داشت.

    وی با تاکید بیان کرد: در حال حاضر ما در حال بارگیری کالا‌های اساسی مورد نیاز کشور از کشور‌های مختلف هستیم و مشکلی برای تامین کالا‌های اساسی نخواهیم داشت.

    سیف تصریح کرد: قطعا شوک وارد شده بر بخش عرضه و تقاضا کوتاه مدت است و ما نگرانی نسبت به تامین کالا‌های اساسی نداریم.

    معاون وزیر صمت خاطرنشان کرد:امسال قیمت خرید تضمینی گندم با افزایش 47 درصدی نسبت به سال گذشته به 2500تومان رسیده است در حالی که قیمت خرید تضمینی گندم در سال 91،395تومان و در سال 92، 550 تومان بود که در طی این سنوات تلاش شد برای حمایت از تولید داخل قیمت خرید گندم از 550 تومان در سال 92 به 2500تومان در سال 99 برسد.

    وی سیف تاکید کرد: برای خرید گندم 28 هزار میلیارد تومان نقدینگی است که از این مبلغ حدود 12هزار و 100 میلیارد تومان از محل یارانه و اعتبارات سازمان هدفمندی یارانه‌ها موضوع تبصره 14 قانون بودجه تامین می‌شود، 11هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی و مابقی نیز از محل اعتبارات داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران تامین خواهد شد.
    مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی افزود: برای امسال در مصوبه هیات دولت خرید حدود 11میلیون تن گندم پیش بینی شده است.

    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که قیمت گندم برای مصارف نان کشور تغییری نکرده است، گفت: دولت برای امسال 20 هزار و700 میلیارد تومان یارانه گندم، آرد و نان پرداخت می‌کند.

    وی ادامه داد: مراکز خرید تضمینی گندم در 7 استان گرمسیری خوزستان، ایلام، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، فارس و کرمان فعال است که به دلیل سرمای هوا و بارش باران هنوز تحویلی صورت نگرفته است.
    سیف با اشاره به کیفیت نان گفت: بر اساس آخرین ارزیابی از کیفیت نان کشور با آنالیز 9400 نمونه نان سنتی، دامنه کیفیت نان در اسفند ماه سال گذشته در دامنه 87 و خوب ارزیابی شده است که نسبت به بهمن‌ماه ارتقا پیدا کرده بود.
    معاون وزیر صمت با بیان اینکه واردات برنج توسط بخش خصوصی از نیمه آذر تا امروز حدود 610 هزار تن بوده است، بیان کرد: کل واردات برنج در سال یک میلیون و 600هزار تن است و حدود یک سوم واردات برنج در همین سه ماه بوده است.

    وی ادامه داد: بانک مرکزی و دولت ارز واردات برنج را تامین کرده است و برنج کافی و لازم با توجه به میانگین مصرف ماهیانه در انبار‌های بخش خصوصی باید موجود باشد، بنابراین هیچ توجیهی برای افزایش قیمت و کمبود در بخش خصوصی وجود ندارد.

    مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران خاطرنشان کرد: از اسفندماه حدود 69 هزار تن برنج در کشور توزیع و در حال تحویل است و برای ماه رمضان نیز یک هفته قبل از آن توزیع شروع خواهد شد و امیدواریم که با توجه به توزیع و واردات، شاهد افزایش قیمت برنج نباشیم.

    برچسب ها