عصر خودرو

چگونگی حمایت دولت از کسب و کار‌های آسیب دیده از کرونا

عصر بازار- کارشناس اقتصادی گفت: ابتدا باید صنوف متضرر شده شناسایی، اولویت بندی و حجم ضرر و زیان آن‌ها برآورد شود و پرداخت تسهیلات حمایتی با اولویت مد نظر دولت قرار گیرد.

چگونگی حمایت دولت از کسب و کار‌های آسیب دیده از کرونا
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از میزان، وحید شقاقی با بیان اینکه بیماری کرونا در اقتصاد ایران در بدترین شرایط و ماه سال شیوع پیدا کرد، اظهار کرد: در اسفند و فروردین بیشترین گردش مالی اقتصاد ایران اتفاق می‌افتد.

    کارشناس اقتصادی با بیان اینکه حدود 2500 هزار میلیارد تومان تولید ناخالص داخلی کشور است افزود: حدود 70 تا 75 درصد این تولید ناخالص داخلی تقاضای مصرفی اقتصاد است که حدود یکهزار 700 تا یکهزار و 800 میلیارد تومان و میانگین ماهانه 140 هزار میلیارد تومان می‌شود، اما اسفند ماه و فروردین ماه این عدد دو برابر ماه‌های دیگر است و در اسفندماه 250 هزار میلیارد تومان تقاضای مصرفی بخش خصوصی و اقتصاد ماست این دوماه در مجموعه گردش مالی بالایی اتفاق می‌افتد و تقاضای مصرفی نسبت به ماه‌های دیگر به بیشترین میزان خود می‌رسد.

    وی گفت: متاسفانه کرونا در اسفند ماه شیوع پیدا کرد و کل کشور و اقتصاد ایران را درگیر کرد و احتمالاً تا دو ماه آینده نیز این بیماری را خواهیم داشت و در این بین برخی از صنوف بیشترین ضربه را خوردند،  گردشگری، حمل و نقل، رستوران‌ها و صنوف دیگری که با عید همراهی بیشتری دارند ضرر و زیانی هنگفتی به آن‌ها وارد شده است.

    شقاقی با بیان اینکه دولت می‌تواند در این زمینه ورود پیدا کند و جلوی ضرر و زیان بیشتر را بگیرد خاطرنشان کرد: دولت باید صنوف متضرر شده را شناسایی کند، آن‌ها را در اولویت بندی قرار دهد تا ضرر و زیان آن‌ها مشخص شود.

    کارشناس اقتصادی تاکید کرد: بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی در این بین با تعویق اقساط بانکی و اظهارنامه مالیاتی نقش مهمی دارند.

    وی تاکید کرد: دولت باید تسهیلات حمایتی را به برخی از صنوف با نرخ پایین ارائه کند تا با توجه به ضرر و زیان‌هایی که به آن‌ها وارد شده از این تسهیلات استفاده کنند.

    شقاقی با بیان اینکه اولویت بندی صنوف متضرر شده بسیار مهم است گفت: ابتدا باید صنوف متضرر شده شناسایی، اولویت بندی و حجم ضرر و زیان آن‌ها برآورد شود و پرداخت تسهیلات حمایتی با سود پایین حتما باید با اولویت مد نظر دولت قرار گیرد تا صنوف تعطیل نشوند و به مشکل نخورند.