عصر خودرو

افزایش نابرابری و تخریب اقتصاد کشورهای در حال توسعه با بحران کووید- ۱۹

عصر بازار- برنامه توسعه سازمان ملل متحد به دنبال حمایت بی سابقه کشور ها در مقابله با کووید - ۱۹ است.

افزایش نابرابری و تخریب اقتصاد کشورهای در حال توسعه با بحران کووید- ۱۹
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایلنا، بحران در حال افزایش کووید 19 کشور های در حال توسعه را بطور نامتناسب نه تنها به عنوان یک بحران سلامت در کوتاه مدت، بلکه به عنوان یک بحران اجتماعی و اقتصادی در ماه ها و سال های پیش رو تهدید می کند.

    برنامه توسعه ملل متحد در اقدامی، یک مرکز واکنش سریع کووید- 19 راه اندازی کرده است. ایده ما این است که همین حالا برای مرحله بازیابی با هدف داشتن ارزش بالا و راه حل های پایدار کم هزینه آماده شویم!

    آخیم اشنایدر، مدیر اجرایی برنامه توسعه ملل متحد گفت: "این همه گیری یک بحران سلامت است. اما فقط یک بحران سلامت نیست و در اقصی نقاط جهان زخمی خیلی خیلی عمیق برجای خواهد گذاشت."

    وی افزود: "بدون حمایت جامعه ی بین المللی، بخش اعظمی ازدست آوردهایی که در دو دهه ی اخیر بدست آورده ایم مورد تهدید و نابودی قرار می گیرند و انسان ها، اگر جان خود را از دست ندهند، حقوق، فرصت ها و شان انسانی شان از دست می رود."

    انتظار می رود زیان درآمدی در کشور های در حال توسعه به بیش از 220 میلیارد دلار برسد و ممکن است حدود نیمی از شغل ها در آفریقا از دست بروند. با توجه به اینکه حدود 55 درصد جمعیت جهانی به حمایت های اجتماعی دسترسی ندارند، این زیان ها در جوامع مختلف طنین انداز می شوند و آموزش و تحصیلات، حقوق بشر و در شدیدترین موارد، امنیت غذایی و تغذیه را مشکل ساز می کنند.

    بیمارستان هایی که دارای منابع کمتر و سیستم های سلامت ضعیف و شکننده هستند به احتمال زیاد با کمبود ظرفیت مواجه خواهند شد. این مورد ممکن است با اوج گرفتن موارد ابتلا تشدید شود زیرا بیش از 75 درصد از افرادی که در کشور هایی با کمترین سطح توسعه زندگی می کنند به آب و صابون نیز دسترسی ندارند.

    شرایط اجتماعی دیگر، مثل برنامه ریزی شهری ناکارآمد و ازدیاد جمعیت در بعضی شهرها، خدمات دفع زباله ی ضعیف و حتی ازدحام ترافیک که مانع دسترسی به امکانات پزشکی می شود ممکن است به مشکلات موجود بیفزایند.

    برنامه توسعه سازمان ملل متحد با همکاری سازمان جهانی بهداشت به کشورها در آماده سازی، پاسخ و بهبود از همه گیری کووید 19 با تمرکز خاص روی آسیب پذیرترین اقشار جامعه کمک می کند.

    برنامه توسعه سازمان ملل متحد در حال حاضر نیز به حمایت از سیستم سلامت کشور هایی همچون بوسنی و هرزگوین، چین، جیبوتی، الساوادور، اِریتره، ایران، قرقیزستان، ماداگاسکار، نیجریه، پاراگوئه، پاناما، صربستان، اوکراین و ویتنام می‌پردازد.

    در حال حاضر تسهیلات سریع پاسخ به کووید 19 که توسط برنامه توسعه سازمان ملل متحد هدایت می شود با منابع مالی موجود و سرمایه گذاری اولیه ی 20 میلیون دلاری ایجاد شده است. تامین مالی این تسهیلات از طریق مکانیزم برداشت مالی سریع تامین می شود که برنامه توسعه سازمان ملل متحد را قادر می سازد تا به کشور ها در پاسخ ملی خود، کمک فوری ارائه دهد. انتظار می رود برنامه توسعه سازمان ملل متحد به حداقل 500 میلیون دلار برای حمایت از 100 کشور نیاز داشته باشد.

    فراخوان عمل

    برنامه توسعه سازمان ملل متحد از جامعه ی بین المللی در خواست کرده است تا ورای تاثیر فوری کووید 19 بیندیشند. UNDP روی سه مورد تاکید بالا دارد: منابع برای کمک به توقف شیوع ویروس، حمایت برای پاسخ در زمان شیوع ویروس و منابع برای جلوگیری از فروپاشی اقتصادی کشور های در حال توسعه.

    به عنوان پاسخ فوری، برنامه توسعه سازمان ملل متحد پیروی حمایتی که به چین و سایر کشورهای آسیایی ارائه داده است، به تقویت سیستم های سلامت مشغول است. این حمایت شامل کمک به تهیه ی تدارکات پزشکی، بهره گیری از تکنولوژی های دیجیتال و حصول اطمینان از پرداخت حقوق به کارکنان بخش سلامت می شود.

    در همین حین، برنامه توسعه سازمان ملل متحد به کشور ها در کاهش سرعت شیوع ویروس با ارائه ی حمایت های اجتماعی به قشر آسیب پذیر جامعه و ارتقا پاسخ سراسری جامعه و دولت برای تکمیل تلاش های بخش سلامت فعالیت می کند.

    در بازه ی زمانی طولانی تر، برنامه توسعه سازمان ملل متحد با کشور ها در حوزه ی ارزیابی تاثیرات اجتماعی و اقتصادی کووید 19 کار خواهد کرد و اقدامات بازیابی فوری را جهت به حداقل رساندن تاثیرات به خصوص روی گروه های آسیب پذیر و گروه هایی که کمتر به آنان توجه شده است انجام خواهد داد.

    مبارزه با کووید 19 و تاثیراتش نیازمند شرکایی است که بتوانند در میان سیستم ها و بخش ها و زمینه هایی که پیچیده و نامعلوم هستندکار کنند. با سال ها تجربه در خطوط مقدم، این همان چیزی است که برنامه توسعه سازمان ملل متحد برای انجام آن طراحی شده است. برنامه توسعه سازمان ملل متحد در 170 کشور و منطقه ی دنیا فعالیت عملیاتی دارد و با تمرکز روی پاسخ به کووید 19 ، تمامی سرمایه های خود را برای پاسخ به این چالش بی سابقه بسیج می کند.

    درباره ی برنامه توسعه سازمان ملل متحد:

    برنامه توسعه سازمان ملل متحد، آژانس پیشرو سازمان ملل متحد در مبارزه با فقر، بی عدالتی، نابرابری و اقدامات اقلیمی است. با فعالیت و استفاده از شبکه ی گسترده ی متخصصان و شریکان در 170 کشور، ما به ملت ها در ارائه ی راه حل های یکپارچه و ماندگار برای مردم و سیاره زمین کمک می کنیم.

    برای کسب اطلاعات بیشتر با ایمیل  communication.ir@undp.org  تماس بگیرید.